Motorvärmarstyrning

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
MrDTS
Medlem
Posts: 25
Joined: 30 Aug 2018, 20:57
5

Hej

Nu är det bättre, hittade felet när jag såg din bild ; )

MrDTS
Hallby
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 22 Feb 2014, 12:29
10

Jag har kört motorvärmarstyrningen ett par säsonger (stort tack till er som bidragit) men nu har det blivit nåt skumt med vädertjänsten så den funkar inte längre. YR weather slutade ju att funka för ett tag sen så jag har laddat ner Yahoo weather och valt den som standard i systemet. Den dyker upp i admingränssnittet med rätt temperatur men den virtuella enheten visar fortfarande data från YR weather som låst sig på 10,1 grader varför värmaren aldrig startar på tidsstyrning. I övrigt funkar styrningen som den ska.

Jag har uppdaterat Fibaro OS från 4.160 till 4.180 och nu senast 4.520 utan att få det att funka. local tempID är satt till 3 både i scenen och i main loopen i den virtuella enheten. På Fibaros officiella forum verkar folk ha fått vädertjänsten att funka efter att de raderat YR Weather och installerat den igen men den är låst och går inte att radera hos mig. Är det någon som har nåt bra förslag på hur jag löser detta?
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Har du möjligtvis någon annan termometer utomhus som du tar in datan i HC:n?
Då skulle du kunna använda dig av den.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Hallby
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 22 Feb 2014, 12:29
10

Har du möjligtvis någon annan termometer utomhus som du tar in datan i HC:n?
Då skulle du kunna använda dig av den.
Nej tyvärr, har bara ett gäng Oregonsensorer som går på 433Mhz. Tycker att det är märkligt att Fibaro inte har en lösning på plats när deras väderplugin slutar att fungera. Det är ändå ett tag sen det hände.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

@Hallby
Kom på en quickfix :) gå in i plugins och ladda ner Yahoo Weather, sen in i inställningar och "Weather privider" välj Yahoo istället för YR. Och vipps så har jag -8 grader kallt istället för 9 plus :D
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Hallby
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 22 Feb 2014, 12:29
10

@sonnyboy
@Hallby
Kom på en quickfix :) gå in i plugins och ladda ner Yahoo Weather, sen in i inställningar och "Weather privider" välj Yahoo istället för YR. Och vipps så har jag -8 grader kallt istället för 9 plus :D
YR weather slutade ju att funka för ett tag sen så jag har laddat ner Yahoo weather och valt den som standard i systemet. Den dyker upp i admingränssnittet med rätt temperatur men den virtuella enheten visar fortfarande data från YR weather som låst sig på 10,1 grader varför värmaren aldrig startar på tidsstyrning. I övrigt funkar styrningen som den ska.
Problemet är alltså att den virtuella enheten fortsätter att läsa in vädret från YR trots att jag valt Yahoo som standard i själva systemet.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

@Hallby
Ändra ID på denna rad till vad din Yahoo Weathers ID så funkar det

Code: Select all

local outTemp = tonumber(fibaro:getValue(245, "value")) 
På min test nu så fick Yahoo Weather id 459, byter ut 245 i raden ovan till 459 så ska du se att det fungerar.

Ligger på rad 15 i Scenen för mig så där någonstans lär du hitta denna rad.

Men visst är det surt att Fibaro inte kan fixa detta.
Tmp.PNG
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Hallby
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 22 Feb 2014, 12:29
10

@sonnyboy

Ah, där har vi felet! Jag har utgått från att defaultvädertjänsten alltid får id 3 men så är det naturligtvis inte :idea:
Jag kollade upp vilket id Yahoo fått hos mig och la in det istället så nu funkar det. Stort tack för hjälpen!
Nu återstår bara att klura ut varför den virtuella enheten helt plötsligt fått för sig att visa 13 decimaler på temperaturen istället för 1.
NoOne2k
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 15 Nov 2015, 18:12
8

RH_Dreambox wrote: 08 Sep 2018, 09:54 Det finns flera varianter av motorvärmaren eftersom man vill anpassa den för eget bruk, och jag kunde inte hitta någon förseningstid i Sonnyboy's kod.
Beträffande iconerna så måste varje knapp i VD'n konfigureras med den icon man vill se. Switchen skall konfigureras med en On och en Off-icon om man har egna iconer.

Min motorvärmare är anpassad för min familjs behov och jag har en "padda" på väggen i hallen som hämtar data från Fibaron.
Förseningstiden kallad "turnOffDelay" är en parameter som jag sätter manuellt i LUA-koden och är en fast tid (tills jag ändrar i koden igen).
Jag använder tre lägen i min värmare:
StandBy = Här är värmaren inaktiv oavsett tid och utetemperatur.
Auto = Nu är värmaren aktiv och går igång vid den beräknade temp-tiden. Efter förseningstiden går den tillbaka till StandBy. Vi programmerar alltså varje tillfälle som vi behöver bilen.
Manuell = Värmaren startas och går så länge som Fibaro-switchen är programmerad att automatiskt stänga av. (Parameter 3 = 1 , Parameter 4 = 65535 = 65 minuter).

Den manuella funktionen är också bra då man tex dammsuger bilen och använder motorvärmaruttaget. Då trycker vi på en knapp på kapslingen till de inbyggda reläerna i garaget och värmaren är då aktiv i 65 minuter.
Har du lust att lägga upp din senaste version av VD och scen här?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

NoOne2k wrote: 27 Nov 2018, 21:32
Har du lust att lägga upp din senaste version av VD och scen här?
Ursäkta att det tog lite tid, men här kommer en ZIP-fil med motorvärmarens Scen och VD.
Som jag tidigare nämnt så är denna skräddarsydd efter mina behov vilket innebär att jag kan ha en fast eller valfri tid inställd, men värmaren går bara igång då den sätts i läget Auto.
I Auto-läget startar värmaren X antal minuter före den inställda avresetiden. Värmartiden bestäms av ute-temperaturen och följer den Temp/Tid-kurva som visas i ett tidigare inlägg.

När avresetiden infaller så är värmaren aktiv ytterligare ett par minuter och som bestäms av variabeln turnOffDelay (=förseningstid). I mitt fall är turnOffDelay 15 minuter som jag kan vara försenad och ändå komma ut till en uppvärmd bil.
Efter att även förseningstiden har uppnåtts så växlar VD'n automatiskt över till StandBy-läget igen och förblir inaktiv tills någon trycker på knappen Auto igen. Det innebär att du kan ha en tid programmerad men den aktiveras inte förrän nästa gång du trycker Auto.

Jag kan också starta den i manuellt läge. Då är motorvärmaren aktiv tills Fibaro-switchen automatiskt stängs av vid den tid som bestämts i parameter 4 (singel) eller 4 och 5 (dubbelswitch). Jag har en dubbelswitch eftersom vi har två bilar och parameter 4 och 5 är där programmerade att stänga av efter 6553 sec = 1 tim och 49 min.

Eftersom vi har två bilar så har vi också två separata motorvärmare och vi måste därför separera de globala variablerna. Därför heter mina variabler Car_R_xxxx och gummans Car_Y_xxxx.
Du kan ju döpa dem till något som passar dig bättre, men glöm då inte att ändra variabel-namnen på alla ställen i scen och VD.
Attachments
Motorvärmare_RH_Dreambox.zip
(2.89 KiB) Downloaded 395 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply