Känna av om smartplug är påslagen (Verisure)

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
AndersPS
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 11 Nov 2014, 20:32
9

Har ett Verisure larm hemma som jag tänkte koppla ihop med Z-wave genom att använda Verisures smartplug.

I Verisure kan jag ställa om hur en smartplug är på/av, tex påslagen när skalskyddet är aktivt, påslagen när larmet är påslaget, påslagen vid utlöst brandvarning etc.

Min tanke är då att genom att på något smart sätt känna av om "strömmen är på" genom att koppla en sensor i smartplugens utgång. Finns det någon färdig Z-wave sensor som jag kan använda mig av, eller använder jag en universalsensor som jag kopplat ett relä eller något annat till? Hur skulle du löst detta?

Är mycket nöjd med själva larmet och tycker det är en fördel att ha det separerat. För mig är detta en helt OK envägskommunikation.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Sätt en puck i pucken :) Sätt ex en Fibaro wallplugg i vägguttaget och sätt sen verisurepluggen i den och ex lampa i verisurepluggen. Sätt Fibarowallpluggen till att alltid va på och genom att mäta de olika förbrukningarna lampan ger när den är på eller av så kan du enkelt skapa scener för att se om larmet är på eller av...
emil.lofkvist
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 03 Aug 2014, 15:22
9
Location: Helsingborg

Jag har funderat på samma sak men tänker mig att det går att använda en Fibaro Universalsensor. Koppla två stycken kontakter till sensorn, som man sätter i två smartplugs.
Den ena smartpluggen programmeras som "på vid larmat hus" och "av vid olarmat". Den andra pluggen tänkte jag programmera som "på vid utlöst alarm". På så vis måste man kunna få alla funktioner med Verisure ihop med ett Z-wave system.

Rätta mig om jag har fel :)
emil.lofkvist
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 03 Aug 2014, 15:22
9
Location: Helsingborg

Jag har ni skaffat en Fibaro universalsensor för att lösa detta enligt "instruktionen" ovan. Dock såg jag i manualen "operation voltage" är 9-30V för universalsensor. Så nu tänkte jag skaffa två små 220v till 12v att sätta i smartpluggen.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Vad ska du ha 2 trafos till, räcker inte 1? Men om du stänger sv pluggen så stängs ju din sensor av? Då kommer du ju få en död nod? Är det inte att du vill ha en ändring som ska trigga din sensor från larmad till avlarmad?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
emil.lofkvist
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 03 Aug 2014, 15:22
9
Location: Helsingborg

Om jag tänker rätt så behöver jag konstant 12V för att driva universalsensorn. Sen i en smart plugg med 220v till 12v där jag kopplar in "input1" på universalsensor. Programmerar att av = olarmat, på = larmat.
Smartplug 2 med samma kit i kopplas till "input2" och programmeras som av = ingenting, på = larmet går

Så anledningen till att jag behöver två är för att kunna få ut 3 funktioner. Larmat, olarmat & larmet går

Tänker jag fel?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Frågan är hur universalsensorn mår om den får 12v från 2 olika trafos, testa går ju men känns som du kan bränna hela rubbet. Det är samma GND till IN som matar sensorn. det är inte separata kretsar.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
emil.lofkvist
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 03 Aug 2014, 15:22
9
Location: Helsingborg

Hmm, då behöver jag kanske 2 universalsensorer.
Eller har du någon bättre lösning på problemet?

Funderar på om hur smartpluggen ser ut på insidan. Går det kanske att löda på en z-wave sändare någonstans?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Lite dumt att öppna en produkt och löda ifall något skulle hända. Men visst skulle det kunna funka om du hittade DC 9-30V någonstans i den.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
christer
Medlem
Posts: 36
Joined: 03 Jan 2015, 14:33
9

Jag har just kopplat in en verisure smartplug tillsammans med mitt z-wave system. Så nu släcks huset ner när jag larmar på och tänds upp olika mycket beroende av tid på dygnet när jag larmar av.

Jag kopplade in smartpluggen i en qubino insattsbrytare, så att insatsbrytaren ser smartpluggen som en vanlig strömbrytare. Det är dock viktigt att se till att ingen kommer och drar ut uttaget och sätter i det felvänt så att fas och neutral växlas.
verisure koppling.jpg
verisure koppling.jpg (240.73 KiB) Viewed 138389 times
Sundvis
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 27 Apr 2015, 20:20
8

Christer, precis som jag tänkt göra. Hur gjorde du det praktiskt, byggde du in Versisurepluggen och Zwavebrytaren i en egen burk av något slag med en stickkontakt eller hur löste du det på ett snyggt sätt?

Skulle i sådan vara smidigt som man kunde lägga till någon slags fasavkännare som vänder fas/noll om man stoppar i den som man ej avsåg.
JohanK
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 04 May 2015, 16:26
8

Om jag har följt (och förstått resonemangen ovan så skulle det alltså funka med följande uppsättning:
Verisureintegration JK 2.png
Verisureintegration JK 2.png (123.22 KiB) Viewed 81612 times
HC2 ver 4.160 med prylar från Aeon Labs, Fibaro, Philio, TKBHome, D-link, Sonos, Yamaha, LG, Yale och Verisure. Nu styrs även rullgardinerna från HC :).
ralphwiggum
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 26 Oct 2015, 12:52
8

Hur gick det för er? Är i tankarna att integrera mitt larm med min Zwave där hemma nu. =)
JohanK
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 04 May 2015, 16:26
8

Hej!

Jag gjorde en koppling som ovan och den fungerar bra...är dock inne på att ta det ett steg vidare när jag har tid. Du kan nu få fler händelser via mail (och i vissa fall se mer information som vem som larmat av, låst dörren etc) så jag tänkte sätta upp ett separat mailkonto som tar emot dessa aviseringerar, därefter skickar ett meddelande till HC... men tiden är knapp nu :)
HC2 ver 4.160 med prylar från Aeon Labs, Fibaro, Philio, TKBHome, D-link, Sonos, Yamaha, LG, Yale och Verisure. Nu styrs även rullgardinerna från HC :).
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag har tagit den enkla vägen via Tasker.
Det enda jag vill förmedla från larmet är om det är på eller av, då kan jag sätta huset i borta/hemma-läge.
ralphwiggum
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 26 Oct 2015, 12:52
8

Smart JohanK! Ska försöka mig på att göra ett sådant script.
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Hej!

Förvisso gammal tråd men ämnet är ju fortfarande aktuellt eftersom Verisure inte öppnat upp för API integration officiellt.

Även jag fastnade för en "elektromekanisk" integration mellan Verisure och mitt z-wave nät som bygger på Fibaro. Jag gillar dock att skruva isär saker så jag byggde mig en liten låda som ses på bilden. Dels för att göra den kompakt, men också för att undvika problemen som uppstår om kontakterna inte är rättvända, som påpekats tidigare här i tråden.
Verisure plugg - Fibaro switch.JPG
Jag har valt att fånga upp två systemhändelser från Verisure:
Larmstatus: Avlarmat/pålarmat
Dörrlås: låst/upplåst. Jag har ett Doormanlås som är integrerat med larmet.

Larmstatus använder jag till att tända belysning när vi kommer hem och det är mörkt.
Dörrlås styr en Fibaro wall plug som lyser rött om dörren är låst och grönt om dörren är olåst.

För den som är hågad att såga isär sin smartplug så delar jag med mig här av några bilder, första gången jag gjorde det var det inte helt enkelt att ta isär den. Men nu vet jag :D
Verisure plugg - såga isär.JPG
Kontakstiften inne i pluggen är fastgjutna i plasten så man måste såga av den som på bilden för att kunna få loss kretskortet. Sedan såga av skruvarna i hörnen innan man kan öppna plasten.
Verisure plugg - skruva.JPG
Kretskortet sitter sedan fastskruvat med två Torx security T10 skruvar.
Verisure plugg - kretskort.JPG
Sedan är det lätt att få loss det lilla kretskortet med kontaktstiften på. Knipsar man av dom så passar det utmärkta att sätta flatstiftshylsa på dom.
Verisure-Fibaro kopplingsdiagram.png
Kopplingschemat. Att notera är att pluggen bara bryter den vänstra sidan.

Hur använder man då en Fibaro wall plug som låsindikator? Ja, man kan ju tyvärr inte ändra färgen på ringen genom att skicka kommandon till den. Däremot kan man välja vilken färg den skall ha när strömmen är på respektive av.
Parameter 41 och 42 sätter färg för "av" respektive "på". I mitt fall grön när pluggen är avstängd och röd när den är på.
Sedan har pluggen en egenhet att den slår av sig automatiskt efter en stund om ingen last finns. Det fixar man genom att sätta två parametrar:
Parameter 21 anger nedre tröskelvärdet för förbrukningseffekt när pluggen skall slå av associerade enheter. Sätt den till 0.
Sätt dessutom parameter 15 till 1 så räknar pluggen in sin egen förbrukning i effektrapporten och på det sättet vet man att effektvärdet aldrig kommer att gå under det nedre tröskelvärdet.

Smuttast vore ju förstås om Verisure kunde öppna sitt API och att dom eller någon begåvad själ sedan gjorde en virtuell device till Fibaro HC2.

/Per
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
mountaindude
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 28 Sep 2018, 12:50
5

Intressant tråd, detta.

Mitt use case var lite annorlunda, men eftersom det är närliggande det som diskuteras här bidrar jag med mitt..

Precis som i tidigare inlägg ovan vill jag bli notifierad när larmet stängs av (för att direkt kunna slå på lampor och annat), samt när larmet slås på (inte lika viktigt att notifieringen sker sekundsnabbt).N
Notifieringen sker i mitt fall via MQTT (och sen till Telldus, Z-Wave, IKEA och andra protokoll hanterat av diverse gateways) snarare än direkt till Z-Wave.
En födel är att jag inte behöver slakta pluggen, det blir i stället en litet paket (se nedan) som kan sättas i vilket uttag som helst.

Konceptet är som följer:

* En Verisure smart plug
* En USB-laddare i pluggen
* En liten ESP8266 microcontroller med wifi kopplad till laddaren.

När larmet slås av slås pluggen på (konfigureringen sker i Verisures webbportal). Då får ESP8266:an ström från USB-laddaren, och ansluter till wifi samt skickar ett MQTT meddelande på lämpligt topic. Allt sammans tar 2-3 sekunder, vilket är helt ok.
När man slår på larmet tar det ca 15 sekunder innan MQTT fattar att ESP8266:an försvunnit, då går "larmet-på" meddelandet iväg över MQTT.

Mer info, bilder, kod etc här:
https://ptarmiganlabs.com/blog/2018/09/ ... s-come-on/



Edit: Om någon är intresserad av att hämta hem sensorvärden (och annat som Verisure vet om ditt alarmsystem) till en egen dator/server, så satte jag ihop en Docker-container som gör detta.
Ganska smutt om man är intresserad av att få temperatur, luftfuktighet, kamerabilder etc etc.
https://ptarmiganlabs.com/blog/2018/09/ ... rm-system/
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Yepp jag vet att denna tråd är flera år gammal men jag tror att detta kan vara av intresse:

Jag kör Indigo Domotics och använder en plugin som heter Verisure från Github-användaren "lindehoff":
https://github.com/lindehoff/Indigo-Verisure
Den i sin tur använder ett Verisure API bibliotek från GitHub-användaren "persandstrom":
https://github.com/persandstrom/python-verisure

Per Sandströms bibliotek är ypperligt för att kommunicera med Verisure "Mina Sidor" och få status på larmet och dess sensorer. Man kan t o m se vilken användare som larmar på/av!

Problemet är att pluginet från Lindehoff som jag använder i Indigo Domotics inte har blivit uppdaterad på 3 år medan själva biblioteket för Verisure API från Per Sandström har blivit uppdaterad för 4 månader sedan (och flera gånger däremellan). Jag har just nu problem med att Verisure-pluginet i Indigo Domotics på något sätt fastnar i ett "unknown"-läge istället för ArmedHome, ArmedAway eller Unarmed och då kan jag inte trigga scener som jag vill.

Det händer nästintill varje dag och jag tror det beror på ett meddelande från Per Sandströms bibliotek som Lindehoffs kod inte hanterar på rätt sätt.

Jag är ingen programmerare men kan läsa kod men har inte lyckats klura ut var i koden felet uppstår.

Om det är någon därute som vill testa/försöka hjälpa mig så bidrar jag gärna med felsökning och loggar (har redan bra loggar på när felet uppstår).

Testa gärna Per Sandströms API mot Verisure i ett terminalfönster. Funkar finfint! Så om det finns någon därute som vill använda hans API till något annat hemautomationssystem så testa gärna.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

I all välmening; det är ett härke att använda icke publika Api:er. Konstruera ett par sådana lösningar så har du heltidsjobb att underhålla dem :shock:
Post Reply