Hur bekräftar man att solen skiner...??

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

utan att titta ut genom fönstret....???

Skämt åsido, jag funderar på att koppla på min solpanelsanläggning med bl.a. solens upp/nedgång samt endast slå på på morgonen eller senare om solen skiner. Kan ju inte använda enbart LUX då det är svårt att skilja på ljuset vid mulet väder jämfört med soligt väder, speciellt på vår och höst...

Någon som fått det att lira med någon sol/ljus/UV sensor....?? Funderar på en Aeon Multisenor 6. Någon med erfarenhet ??

/Torbjörn
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag använder en fuktighetsmätare för exakt detta!

Jag behöver styra lampor när det blir mörkt, vilket är kombination av ljussensor plus två gånger fuktigheten....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

Nu blev jag nyfiken......

Alltså en fuktmätare utomhus....och sedan en LUXmätare samt lite logik....??

Har du lust att utveckla ??
Fungerar det som du önskar ??

/Torbjörn
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Med en rPi/arduino och en "TSL2591 High Dynamic Range Digital Light Sensor" kommer du garanterat kunna ta fram hur mycket solen skiner,fungerar upp till 88'000 lux.
Fungerar bra för min styrning av markiser.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag kör en NodeMCU 8266 med EspEasy och en BH1750 som hämtar lux 1 gång i minuten, tänder när jag kommer under 200 lux och det tycker jag funkar väldigt bra både vid mulet och klart väder.
Nu går ju bara BH1750 till 65000 lux men det funkar riktigt bra ändå :)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

fjuppe wrote:Nu blev jag nyfiken......

Alltså en fuktmätare utomhus....och sedan en LUXmätare samt lite logik....??

Har du lust att utveckla ??
Fungerar det som du önskar ??

/Torbjörn
Såhär är det: Jag hade samma utmaning som du har nu, och av en slump hade jag börjat logga alla sensorer till thingspeak.com - och då såg jag att grafen från min fuktighetsmätare, som sitter ute på terrassens undertak, gav den typen av information som krävs för att få bättre funktionalitet jämfört med att bara använda en ljusmätare...

Så vad jag gjort är att jag har 5 (fem) fibaro "bollar" (dvs rörelse, ljusmätare, vibration osv) som jag ta in ljusinformation från vart 5e minut - summerar upp dessa fem värden och delar med 5 så jag får ett genom snittvärde. Sedan tar jag då aktuell utomhusfuktighet och multiplicerar med 2 (två). Summan av dessa två värden jämför jag med brytpunkten för vad jag tycker motsvarar dagsljus/skymning/mörkt (300 lux resp 200 lux är de brytvärden jag använder - men det är kanske lite mera personligt). Således så kommer aktuell ljusinflöde justeras med luftfuktigheten, som alltså ökar när det blir mera moln, och således trigga skymning resp. mörkt "tidigare" om man gör rätt. Vilket är just det som krävs. För ett grått moln ger faktiskt en viss mängd ljus, och det går som sagt inte alltid att lita på att det är "korrekt" man behöver en liten justering ;-)

Således lite enkel matematik, i kombination med flera sensorer i samverkan :-) problem löst :-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jösses!
Nu förstår jag varför jag inte blev raketforskare utan bara en vanlig konstruktör. Jag tog aldrig problemen ett steg längre :lol:
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

Tack Bamsefar för ditt inlägg som gav mig något att labba vidare med.
Som sagt, inte helt trivialt att få ett säkert värde på tillräcklig solinstrålning för att kunna starta anläggningen.....
Må gott !
Post Reply