Tappar kontakt

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Skalman
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2016, 23:27
8

Hej!
Denna fråga är kanske gammal men jag hittar inget enkelt svar.
Jag har en HC2 som framförallt styr belysning samt en frånluftsfläkt. Jag har Qubino insatsbrytare och Everspring strömbrytareplugg. Fläkten styrs från en Qubino insatsbrytare som sitter i en vanlig strömbrytare ca 0,5 meter från proppskåpet (ifall det har någon betydelse) och som är placerad en våning ovanför HC2. Bjälklaget är av trä. Avståndet är max 10 meter och det finns både en fungerande insatsbrytare och en plugg emellan (och på samma våning som) insatsbrytaren för fläkten och HC2. Problemet är att fläkten verkar ha tappat kontakt med HC2. Den fungerade i kanske ett halvår för att sedan inte följa varken blockscener eller avstängning från mobilen. Sedan efter att inte ha fungerat några månader så fungerade den igen efter senaste uppdateringen. Men nu efter ett par veckor i drift så har den tappat kontakten igen. Vad beror det på och vad kan man göra. I appen så verkar den fungera, den visas inte som en död nod.
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Skalman wrote:Hej!
Denna fråga är kanske gammal men jag hittar inget enkelt svar.
Jag har en HC2 som framförallt styr belysning samt en frånluftsfläkt. Jag har Qubino insatsbrytare och Everspring strömbrytareplugg. Fläkten styrs från en Qubino insatsbrytare som sitter i en vanlig strömbrytare ca 0,5 meter från proppskåpet (ifall det har någon betydelse) och som är placerad en våning ovanför HC2. Bjälklaget är av trä. Avståndet är max 10 meter och det finns både en fungerande insatsbrytare och en plugg emellan (och på samma våning som) insatsbrytaren för fläkten och HC2. Problemet är att fläkten verkar ha tappat kontakt med HC2. Den fungerade i kanske ett halvår för att sedan inte följa varken blockscener eller avstängning från mobilen. Sedan efter att inte ha fungerat några månader så fungerade den igen efter senaste uppdateringen. Men nu efter ett par veckor i drift så har den tappat kontakten igen. Vad beror det på och vad kan man göra. I appen så verkar den fungera, den visas inte som en död nod.
Låter som ett lite för glest nät. Jag har inte sett någon genomlysning av hur Fibaros antenn är designad, men jag tror att man måste utgå att den framförallt är tänkt att täcka ett så stort område som möjligt i horisontal-planet. Alltså framförallt på samma plan som den själv befinner sig på, och mindre bra uppåt/nedåt. Har du inkluderat din qubino-enhet på samma plats som den nu är på, eller har du flyttat den eller kontrollern? Kan också vara en faktor.

Fundera på om du kan sätta en brytare eller annat med konstant strömförsörjning nära din HC2 på samma plan men på väg mot din qubino-enhet. Trafiken kan ju göra upp till 4 hopp, och jag skulle kunna gissa att en brytare till exempel sänder sina signaler mer jämt runtom sig än HC2ans antenn. Då kanske du kan få bra täckning öven nedåt/uppåt?
Se dock till att bygga om ditt nät ("Network reconfiguration") ett par gånger också, när du satt in den nya noden. Viktigt är ju att HC2an förstår att den nya noden är en bra länk till qubino-enheten och börjar använda den.

Kan fungera.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Testa en "reconfigure mesh"? Inte så mycket för att få lösningen att fungera (eftersom det enligt dokumentationen görs kontinuerligt) men för att förstå var det finns potentiella problem i nätet?
Skalman
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2016, 23:27
8

Hej igen!
Jag har varit dålig på att återkoppla denna tråd men jag har nu varit lite mer drastisk och som sista utväg provat att dra kabel ned till våningen under och flyttat "pucken" till en klädkammare med endast max två cm tjock brädvägg och ett avstånd på ca 2,5 meter från HC2. Då fungerade det igen i ca en vecka. Men nu har den lagt av igen. Om det inte finns någon förklaring till detta så ger jag upp nu och kopplar badrumsfläkten till tid-uret igen.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Har du prövat köpa en ny puck kan ju faktist vara fel på själva pucken ? låter konstigt att du skulle tappa kontakten så nära så det tyder ju mer på att det skulle kunna vara fel på pucken.. pröva en fibaro puck i stället
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Skalman
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2016, 23:27
8

Systemfel wrote:Har du prövat köpa en ny puck kan ju faktist vara fel på själva pucken ? låter konstigt att du skulle tappa kontakten så nära så det tyder ju mer på att det skulle kunna vara fel på pucken.. pröva en fibaro puck i stället
Jag har redan provat med detta. Dock med en ny Qubino-puck. Detta gjorde jag när den var monterad enligt mitt första inlägg i den här tråden. Då fungerade det ett tag innan det blev samma sak igen. Den ursprungliga Qubino-pucken (som hade tappat kontakt) satte jag i en vanlig strömbrytare och den har fungerat felfritt sedan dess. Om jag skall prova med en Fibaro-puck istället så bör den väl på något sätt vara bättre om det skall var någon idé?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Testade du att bygga om mesh- nätet när du flyttat brytaren? Om inte så kanske den ändå inte kommunicerar direkt med HC2. Nätet skall enligt uppgift korrigera sig självt med löpande intervall men vet inte riktigt hur ofta ..
Skalman
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2016, 23:27
8

Jag försökte men är osäker om jag gjorde rätt. Finns det någon bra beskrivning hur man gör det? Är ju nybörjare ☺
Post Reply