Hjälp med val av system. Har följande krav:

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
teklov
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 25 Dec 2017, 17:55
6

Jag behöver hjälp med att sätta ihop ett paket till min stuga och behöver följande funktioner:

2 st. on/off relästyrningar i central
1 st. styrning av framtida luftvärmepump
1 st. temperaturmätning inne
1 st. temperaturmätning ute
1 (2) st. kamera för att inomhus titta ut genom ett fönster

Relästyrningen ska användas för på/av av värme och varmvattenberedare.
Kameran ska användas till att bevaka infarten till stugan.

Kommunikationen kommer att gå till en lokal 4g router. tp-link MR200, AC750.
Det vore bra om avläsning och styrning kan ske från en android telefon
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej Teklov,

Allt beror på hur avancerade saker Du vill göra och hur stor grad av "integrering" som Du själv kan hantera.

Jag har förstått det som att luftvärmepumpar ofta pratar IR t.ex. Det innebär att Du själv sannorlikt måste jobba på den integrationen. Har Du då en begränsad kunskap vad gäller hantering av integration och API'er - så kan det vara svårt.

Rent krasst så är hemautomation idag ganska långt ifrån "fungerande out of the box", om man tittar förbi de enklaste sakerna som av och på av en lampa eller läsning av en temperatur-sensor.

Vad gäller kamera och att bevakan en infart, så bör Du fundera mycket här.
Det KAN fungera, men, det kan lika gärna falla platt pga svenska lagar om kameraövervakning.

För att göra det VÄLDIGT förenklat och därmed också missa en del finstilt, så får Du utan tillstånd (vilket är ett aber att få) ALDRIG montera en kamera så att den kan filma annat än Dina ägor.
Ex: Du har 2.5 meter högt plank runt hela Din trädgård, utom vid "infarten" som är ett "hål" ut mot annans mark eller allmän väg. Du kan filma i princip allt inom hela Din trädgård då, utom just infarten eftersom kameran med hög sannorlikhet kommer att "se" vägen eller marken utanför som inte är Din.

Nästa problem är att om Du tänker Dig att kunna identifiera en person mha en kamerabild, så får Du ytterligare problem, så en placering som normalt är vanlig - dvs t.ex i höjd med takkanten på Din fastighet, kommer att titta så mycket ovanifrån att det blir problem med att se ansikten - då börjar det bli problem med Ditt sannorlika huvudmål - att identifiera personer på ansikten. (det är det resonemang som de flesta jag diskuterat med har - alltså att man vill filma någons ansikte och därmed identifera denne/denna.

Beklagar om jag skjutit Din plan något i sank, men, Du lämnade lite för lite information för att kunna göra en bra bedömning.

Själv tittar jag på ungefär samma saker som Du, men, pga mina många dubier (kompatibilitet, säkerhet, visuella fält etc, så har jag inte kommit fram till något bra.

Återkom gärna med mer detaljer så kan vi säkert hjälpa till bättre då.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply