HC2, avsluta blockscen

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Spindel
Ny medlem
Posts: 17
Joined: 12 May 2017, 15:53
6

Kan man avsluta en blockscen, typ "end" efter att den kört en gång eller måste man konvertera till LUA?

Jag har en drös scener som startar baserat på tid, alla dessa körs konstant. Flera scener med "Running instances: 1". Det sticker i ögonen på mig.

Exempelvis har jag en scen för att tända lampor x minuter före solnedgång och en för att släcka dessa klockan YY.
Attachments
Blockscener.PNG
Blockscener.PNG (11.62 KiB) Viewed 8084 times
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Kollar du Lua- koden så ser du att det är så tidsstyrda scener fungerar.
Det startas ”automatiskt” en gång och därefter är det en loop i scenen som sköter resten av logiken.
Spindel
Ny medlem
Posts: 17
Joined: 12 May 2017, 15:53
6

alexndr wrote:Kollar du Lua- koden så ser du att det är så tidsstyrda scener fungerar.
Det startas ”automatiskt” en gång och därefter är det en loop i scenen som sköter resten av logiken.
Ok, borde väl åtminstone teoretiskt vara en belastning om man har många tidsscener som loopar. Går det att avsluta scener om man gör dom i LUA?
riro
Medlem
Posts: 52
Joined: 27 Mar 2017, 11:02
7
Location: Falun
Contact:

Spindel wrote:Går det att avsluta scener om man gör dom i LUA?
En enkel rad :)

Code: Select all

fibaro:abort()
Spindel
Ny medlem
Posts: 17
Joined: 12 May 2017, 15:53
6

riro wrote:
Spindel wrote:Går det att avsluta scener om man gör dom i LUA?
En enkel rad :)

Code: Select all

fibaro:abort()
Skulle det då funka att konvertera min blockscen till LUA och lägga till den raden sist?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Det kan du göra med då kommer din scen bara köra en gång.
Scenen ”sover” mellan looparna när man gör en ”setTimeout” så den drar ingen CPU- kraft.
Spindel
Ny medlem
Posts: 17
Joined: 12 May 2017, 15:53
6

alexndr wrote:Det kan du göra med då kommer din scen bara köra en gång.
Scenen ”sover” mellan looparna när man gör en ”setTimeout” så den drar ingen CPU- kraft.
En gång någonsin? Jag får väl leva med den nageln i ögat då om det är så det är tänkt att fungera.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Spindel wrote:
alexndr wrote:Det kan du göra med då kommer din scen bara köra en gång.
Scenen ”sover” mellan looparna när man gör en ”setTimeout” så den drar ingen CPU- kraft.
En gång någonsin? Jag får väl leva med den nageln i ögat då om det är så det är tänkt att fungera.

Ja, så som tidsstyrd scene blir den värdelös om du avslutar den med abort().

Jag tycker snarare att det är bra att det fungerar så här. Man får väldigt bra kontroll.
Post Reply