Spara variabelvärden permanent

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Hej,

Vilka mekanismer finns tillgängliga i HC2 för att lagra variabelvärden permanent?
Det jag vill göra är att sätta variablers värden och lagra dom så att ett eventuellt strömavbrott eller omstart inte raderar dom.

Framför allt är det klockslag jag skulle vilja låta användaren sätta tex genom en VD. Men jag kan tänka mig fall då jag vill spara undan siffervärden eller texter.

Hur gör man sådant?
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Sparas de inte vid omstart alltså? Det trodde jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Visst finns de Globala variablerna kvar efter omstart. Det är bara de Lokala variablerna som försvinner.
Så om din VD petar in tiden i en Global variabel så kan du använda den i andra VD och Scener, samt att de ligger kvar efter omstart.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Jovisst, de globala variablerna behåller sina värden men enligt variabelpanelen så kan man bara lagra siffror eller fördefinierad värden. Försöker man lagra en fritext i en variabel så går det inte.

Det finns dock ett sätt visar det sig. Jag ramlade över denna intressanta VD på Fibaros forum:
https://forum.fibaro.com/topic/25347-vd ... eview-v10/

Det intressanta med denna VD är sättet man lagrar en tabell med data i en global variabel. På det här viset kan man lagra inte bara siffervärden eller fördefinierade värden utan precis vad som helst. Kolla i VDns main loop.

Här skapar VDn en global variabel som heter IconPreview som innehåller en hel tabell med värden. Och tittar man på den i variabelpanelen så har den värdet "Table" och kan inte ändras där.

Fiffigt!
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jovisst, de globala variablerna behåller sina värden men enligt variabelpanelen så kan man bara lagra siffror eller fördefinierad värden. Försöker man lagra en fritext i en variabel så går det inte.
Pratar vi om samma sak nu?
Jag har massor av globala variabler som lagrar både siffer- och textsträngar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

@ RH_Dreambox:

Du har visst rätt ser jag! Jag blev lurad av variabelpanelen. Jag provade sätta värdet på variabler (alltså inte Predefined Variables) via variabelpanelen och såg att bara siffror accepterades, inte bokstäver, så jag drog slutsatsen att variabler bara kan ha numeriska värden.

Efter ditt tips har jag nu provat att sätta textvärden i LUA-koden mha fibaro:setGlobal() och ser att det fungerar ju alldeles utmärkt! Det är mao bara panelen som är lite konstig som bara tar siffror.

Tack för tipset!
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det är mao bara panelen som är lite konstig som bara tar siffror.
Njaaa...
Så här kan texten se ut också.
Attachments
Variabler med text
Variabler med text
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Du menar "Fördefinierade variabler" antar jag. Jo dom kan man ju ge vilka värden man vill. Men i sin LUA-kod kan man inte ge dom några andra värden än de fördefinierade.
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jo, bilden visade både Variabler och Fördefinerade variabler som exempel.
Men i gruppen Variabler har jag en hel del textsrängar som jag matar in, sparar och hämtar.

Exempel på mina variabler
MotorStatus: Luckan är öppen, Luckan är stängd
TTS: All TTS-text som skall läsas upp i "paddan" i hallen.
TrafoStatus: Fläkt avstängd ○○○, Fläkt 80V ○○●, Fläkt 100V ○●○, Fläkt 170V ●○●, osv.
Attachments
Variabelpanel med textvariabler
Variabelpanel med textvariabler
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply