Nytt hus - vilket system ska jag satsa på?

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
SavageBoy
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2018, 12:04
6

Jag står mitt i ett husbygge och har börjat fundera lite på vad för system jag ska använda för hemautomation. Fibaros HC2 verkar vara det mest kompetenta på marknaden, men har även läst att de fått mycket kritik för dålig utveckling och stöd för t.ex. Z-wave plus. Dessutom är ju HC2 rätt gammal nu.

Somfy har ju t.ex. kommit min sin Tahoma (https://smartworld.idg.se/2.38606/1.695316/somfy-tahoma), som fått bra recensioner. Dock vill jag ju att det ska vara ett snyggt gränssnitt och framförallt lättanvänt för övriga familjemedlemmar. Jag har inget emot att pilla med inställningar för att få allt att funka, men när allt väl är inställt så vill man ju att det bara ska flyta på utan problem.

Nu kommer jag förvisso inte behöva någon gateway riktigt än, men vissa saker måste jag inom kort beställa, som t.ex. garageportsmotor, och då vill jag gärna försäkra mig om att jag köper grejer som faktiskt går att få fullt fungerande i min hemautomation utan allt för stora problem.

Är principen densamma för alla gateways om de har stöd för t.ex. Z-wave, dvs stöder gatewayen protokollet så ska alla enheter med Z-wave gå att ansluta med lika mycket ansträngning? Eller är det lättare om man t.ex. har HC2 att ansluta fibaros egna tillbehör?
djhedan
Medlem
Posts: 34
Joined: 16 May 2013, 21:03
10
Location: Uppsala

SavageBoy wrote:Jag står mitt i ett husbygge och har börjat fundera lite på vad för system jag ska använda för hemautomation. Fibaros HC2 verkar vara det mest kompetenta på marknaden, men har även läst att de fått mycket kritik för dålig utveckling och stöd för t.ex. Z-wave plus. Dessutom är ju HC2 rätt gammal nu.

Somfy har ju t.ex. kommit min sin Tahoma (https://smartworld.idg.se/2.38606/1.695316/somfy-tahoma), som fått bra recensioner. Dock vill jag ju att det ska vara ett snyggt gränssnitt och framförallt lättanvänt för övriga familjemedlemmar. Jag har inget emot att pilla med inställningar för att få allt att funka, men när allt väl är inställt så vill man ju att det bara ska flyta på utan problem.

Nu kommer jag förvisso inte behöva någon gateway riktigt än, men vissa saker måste jag inom kort beställa, som t.ex. garageportsmotor, och då vill jag gärna försäkra mig om att jag köper grejer som faktiskt går att få fullt fungerande i min hemautomation utan allt för stora problem.

Är principen densamma för alla gateways om de har stöd för t.ex. Z-wave, dvs stöder gatewayen protokollet så ska alla enheter med Z-wave gå att ansluta med lika mycket ansträngning? Eller är det lättare om man t.ex. har HC2 att ansluta fibaros egna tillbehör?
Jag har en Fibaro HC2 kör all belysning med den byggde huset för fyra år sedan. Min erfarenhet är att inte HC2:an stödjer alla andra förekommande märken. Dvs man får vissa problem med andra märken gentemot deras egna puckar. Tex min garageportskontroller som är från AeonLabs. Den inkluderas ej på rätt sätt så man ser inte om porten är uppe eller nere. Likaså körde jag alla brytare från Vitrum med fyra touchknappar på varje panel. Dessa inkluderar eller inte på rätt sätt. Dvs jag får inte till dimmernivå samt inkludering av två knappaneler till samma lampa för trappkoppling. Sådana saker är ju fruktansvärt irriterande. Har många gånger funderat på att byta controller. Tyvärr så verkar alla ha problem med nåt. En fördel med HC2 är ju blockscenerna som man kommer igång med busenkelt även om man inte kan programmera kan man ändå få till avancerade scener. Bara ösa på med fler funderingar om du vill. Med vänlig hälsning, Hedan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tazswe
Medlem
Posts: 51
Joined: 08 May 2016, 11:35
7

Jag hade valt mellan Indigo och Homeseer, de har bägge otroligt många plugins och en flexibilitet som är värdefull när man vill att många system skall interagera.
Post Reply