Inbyggnadsmottagare (på/av) till Z-wave-nätverk

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

Hej

Finns det någon sådan här brytare på marknaden som är oberoende på vilket läge strömbrytaren befinner sig så skall lampan tändas eller släckas vid ändring?
Dvs tex om strömbrytaren är I släckt läge (intryckt nedåt) och lampan är tänd via app och om jag då ändrar läget på strömbrytaren I detta fall till tändläge så skall den släckas.

Så här beter sig Nexa AN-179 (Everspring): strömbrytaren är I släckt läge (intryckt nedåt) och lampan är tänd via app och om jag då ändrar läge på strömbrytaren till tänt läge dvs ïntryckt uppåt så hander inget och när jag ändra tillbaka den till släckt läge så släcks den.

Kanske så det skall fungerar :-) men det känns lite onödigt att behöva trycka två ggr på strömbryaten för att släcka, jag har 3 st sådana här brytare ,samtliga startars med en regel och en av dom släcks med en regel medan de andra två släckes manuellt.

Mvh Johan
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Om jag inte missuppfattar dig så tror jag de flesta Z-wave reläer fungerar så. Fibaros gör det definitivt.
leiff
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 11 Feb 2014, 22:53
10
Location: Luleå

Sätt en fjäder i strömbrytaren så att den blir återfjädrande. Ändra sedan inställning i brytaren så att den ändrar tänd/släck vid puls, har gjort så på alla mina brytare i huset så att det endast krävs ett klick för att tända eller släcka. Jag har fibaro men antar att det finns samma inställning i din brytare.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

leiff wrote: 10 Aug 2018, 09:12 Sätt en fjäder i strömbrytaren så att den blir återfjädrande. Ändra sedan inställning i brytaren så att den ändrar tänd/släck vid puls, har gjort så på alla mina brytare i huset så att det endast krävs ett klick för att tända eller släcka. Jag har fibaro men antar att det finns samma inställning i din brytare.
För att inte förvirra ts så bör man nog nämna att den här setupen inte är ett krav för ”ett klick”. Dock kan ju läget för på/av på knappen att ändras om man tänder/släcker men något annat än brytaren. Kör man återfjädrande är ju läget konsekvent (även om det bara finns ett).
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

leiff wrote: 10 Aug 2018, 09:12 Sätt en fjäder i strömbrytaren så att den blir återfjädrande. Ändra sedan inställning i brytaren så att den ändrar tänd/släck vid puls, har gjort så på alla mina brytare i huset så att det endast krävs ett klick för att tända eller släcka. Jag har fibaro men antar att det finns samma inställning i din brytare.
Jo det går att ändra det vi brytaren eller via dess propertys. Jag tänkte inte alls på detta så en fjäder blir det. Tackar :-)
Post Reply