Strömbrytare/dimmers och eluttag för Homeassistant

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
fosse83
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 29 Oct 2018, 13:56
5

Hej,
Vi ska göra lite renoveringar i huset och i samband med det vill jag sätta in strömbrytare/dimmers och eluttag som jag kan integrera med Homeassistant. Jag hittar inte så många olika alternativ utan det verkar nästan bara vara Nexa som gäller. Har ni tips på några andra varumärken som skulle kunna fungera?

Jag har tittat på Plejd, men än så länge är dessa helt låsta för integration och det verkar bara finnas strömbrytare/dimmers tillgängliga.

Tar tacksamt emot tips!
PatricF
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 30 Oct 2018, 20:38
5

Jag har kollat lite på Fibaros grejer. Dom har "Dimmer 2" och "Single Switch" som också säljs på Elgiganten.
Innan var jag väldigt inne på Plejd eftersom dom skulle komma med en egen Gateway men nu när dom har presenterat denna så kommer dom inte låta en göra grejer mot något API eller liknande, utan det kommer vara helt stängt.
Jag mailade dom igår och frågade och dom sa att dom skulle satsa på att intregrera med Google Assistant och liknande produkter. Så det kändes lite tråkigt att inte kunna "leka" med det lika mycket som med Z-Wave.

Jag vet inte riktigt skillnaden på Nexas produkter och Fibaro. Det är ju rätt stor skillnad i pris så det blir kanske att satsa på Nexa för mig med.
Post Reply