Funderingar runt brandvarnare och kontroller

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Pezen
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 31 Oct 2018, 13:22
5

Hej,

Sitter i planerings stadiet för ett lite större projekt med brandvarnare, och behöver lite mer kött på benen.

Projektet är uppdelat på 3 byggnader, där varje byggnad står en bit från varandra, alla byggnader är uppkopplade via wifi. Varje byggnad kommer att ha ungefär 20 brandvarnare, men fler sensorer kan komma att läggas till eftersom.

Min tanke är att man har en master och två slavar, och den kontroller som jag funderar på är Vera Edge, eller har ni någon annan rekommendation?

Sedan när det kommer till själva brandvarnarna, så skulle jag vilja att dom är sammankopplade, så triggas en sensor, så larmar alla i den byggnaden, och att man får en notis om att ett larm har triggats.

Problemet som jag har med byggnaderna att dom är avlånga och många väggar, så jag undrar om det är så att dom måste ha repeater funktion. Vilka rekommenderar ni att använda?

Hoppas att ni förstår mitt problem och att ni kan hjälpa mig.

//Erik
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag personligen skulle ALDRIG någonsin bygga in ett beroende mellan en brandvarnare på Z-Wave och en kontroller (vilken som helst)!!!

Z-Wave är i sig hyggligt säkert och effektivt.
Z-Wave controllers som HomeSeer, Fibaro, Vera och antagligen resten, är iofs ibland hyggligt stabila, men de är inte lika driftsäkra som en brandvarnare skall vara.

Således, vad är det du vill uppnå?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Bamsefar wrote: 02 Nov 2018, 18:37 Jag personligen skulle ALDRIG någonsin bygga in ett beroende mellan en brandvarnare på Z-Wave och en kontroller (vilken som helst)!!!

Z-Wave är i sig hyggligt säkert och effektivt.
Z-Wave controllers som HomeSeer, Fibaro, Vera och antagligen resten, är iofs ibland hyggligt stabila, men de är inte lika driftsäkra som en brandvarnare skall vara.

Således, vad är det du vill uppnå?
Jämför man med en ”vanlig” brandvarnare fungerar väl Z-wave varianterna minst lika bra även om de tappar kopplingen med kontrollern? Länken till konontrollern är ju inget krav för att själva enheten skall larma med ljud och ljus.
Dessutom kan ju direktassociera enheter så att de kan kommunicera utan kontrollern.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Trådlös kommunikation är lika kass som trådlös kommunikation! Direkt eller indirekt via controller!

Alltså det finns skäl till att brandsystem använder kabel och inte radio - det är för att det är säkrare!

Men du har rätt i att en enskild brandsensor fungerar lite som vilken brandvarnare som helst - men som sagt, så fort du skall försöka "länka" ihop en eller flera enheter så anser jag det vara värdelöst.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Må så va men jag har i allafall aldrig sett en ”privat” installation som länkar med kabel. Ganska trassligt att installera snyggt om det inte görs vid nybyggen. Sen verkar iofs inte trådstartarens system vara i kategorin ”privat” standardinstallation ..

Många kör säkert utan brandvarnare helt och ännu fler har nog men kör olänkat. Länkar du trådlöst lär du du ändå vara en av de ”bästa i klassen” och väldigt säker.

Ur ett osäkerhetsperspektiv skulle jag inte bara ifrågasätta den trådlösa kommunikationen utan i så fall även batteridriften på varnaren.
Post Reply