Qubino Dimmer stannar inte

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag har installerat lite Qubino dimmers men de vill inte stanna på nedersta dimmläget utan den bara dimmas ner till 0 och släcker lampan. Släpper man pushknappen precis rätt vid lägsta nivå stannar den i det läget, annars fortsätter den själv ner till 0% ljus.

Har ni alla andra också det såhär ? vanliga dimmerpuckar har en lägstanivå där de stannar oavsett hur länge man håller inne knappen, fibaros gör så och aeon labs.
Har försökt ändra min dimmerläge men ingen skillnad, när det läget nås och går förbi så fortsätter dimmern själv till 0.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Farbror Grå
Medlem
Posts: 76
Joined: 23 Oct 2014, 09:20
9
Location: Göteborg

Min dimmer gör också så.
power650
Medlem
Posts: 29
Joined: 30 Jan 2014, 23:55
10

Har inte hunnit prova så mycket än, men det hjälper inte att ändra på parameter 60?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Har testat det med 40%, men när man kommer till den brytgränsen och inte släpper knappen i tid så går den förbi åker den av sig själv ner till 0%. Märklig funktion enligt mig, inga andra dimmers beter sig så.
Har mailat qubino och hoppas få svar under morgondagen.
Det är svårt att säga till en kund att de får vara med när de dimmar ner och släppa knappen, oftast håller man den inne tills ljuset inte rör sig mer. Men i detta fallet blir det 0%.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Erock
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 27 Feb 2015, 11:55
9

Fick du något svar? Är lite nyfiken ju!
Belysningsnörd och z-wavenybörjare....
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Var fel på FW sa qubino, så de nya som kom till handlare nu är uppdaterade.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Jag har samma problem med mina Qubino dimmers.

Har liknande problem med parameter nummer 66 som sätter hastigheten på upp- och neddimningen.

Default är 1 sekund och fastän jag ändrar den till t ex 10 sekunder så går dimningen mellan max och min ändå på 1 sekund. Jag har verifierat att det nya värdet verkligen blivit inläst till dimmern genom att läsa ut värdet från parameter 66 på nytt och kan då se att det värde jag får ut är t ex 10.

Vilken firmwareversion var det som hade problem?
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Alright, det verkar som att parametervärdena ENDAST fungerar när man styr Qubino-dimmern med tryckknapp kopplad direkt in i dimmern (i första hand ingång I1).

När man styr dimmern via radioknappar genom antingen direktassociering eller via regler i t ex Indigo som jag kör så verkar Qubino inte ta hänsyn till eventuella parameterändringar man har gjort... :x

Sen finns det dessutom en firmware issue såsom beskrivits i denna tråd där inte ens styrning med tryckknapp fungerar med t ex ett eget inställt minimum dimming value.

Jag har flera Qubino dimmers där detta inte fungerar och jag har ungefär lika många där det fungerar med minimum dimming value så länge man använder en trycknapp. Vid styrning via radioknapp så fungerar minimum dimming value inte alls... :-(

Det verkar som att dimmers med P/N = ZMNHDA2 H1S5P1 fungerar med minimum dimming value medan t ex ZMNHDA2 H1S4P1 INTE fungerar. Jag får returnera dessa helt enkelt.
Post Reply