Pipande glödlampa vid dimmer?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hallå alla glada,

Såhär dagen före dopparedagen, så undrar jag om någon har erfarenhet av pipande glödlampor när man använder (Fibaro) dimmer pucker?

Såhär är det för mig: Vårt matbord har en 200w glödlampa (i en PH 5 1/2), den är kopplad via en Fibaro Dimmer 2. När vi använder lampan så piper den lite och det är rätt störande faktiskt.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av pipand dimmade glödlampor?

Går det att åtgärda genom att programmera om Fibaro DImmer 2 till någon annat sätt att driva (framkant vs bakkants dimmning? jag vet inte ens vad framkant vs bakkant innebär)?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Har samma problem med en dimbar filamentlampa. Jag har dock inte fibarodimner utan en liten Be-next plugin dimmer.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

sonnyboy wrote: 27 Dec 2018, 13:15 Har samma problem med en dimbar filamentlampa. Jag har dock inte fibarodimner utan en liten Be-next plugin dimmer.
Pipet där är en dålig dimmer, be-next har jag för mig är framkant. Sen kan även elektroniken i lampan vara av enklare sort och pipet kommer oavsett dimmer. Min kökslampa gör lika dant med en qubino dimmer.

Men bamsefars glödlampa borde inte låta, det låter märkligt. Det är ju enbart en glödtråd inget som kan ge något ljud.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply