Qubino Flush Dimmer - kopplingsalternativ....

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Har suttit och funderat.

Har ett behov av en override och tänkte jag skulle göra den lätt - trodde jag.

Case:
Lampa i tak - kopplad till Qubino flush dimmer med I1 som momentan kontroll.
Lampa i samma rum - vanlig "vägg-brytare".

Jag vill ha I2 eller I3 att acceptera en "icke-momentan" brytare för att köra en scen - där scenen i sig, tänder, och håller tänt, taklampan, så länge det ligger 230 volt in på I2 eller I3. Bryts 230 volt på I2 eller I3, så ska lampan i taket dimmras ner till 0, och naturligtvis även den "hårdkodade" lampan släckas.. :)

Går det att göra mtp:
Qubino_f_d.jpg
Och vad måste man göra för att det ska fungera?

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej alla,

Inga med några svar här, så jag kontaktade Qubino. :)

Det går.... :)

1. Parameter 2 måste ställas till "non-momentary switch".
2. Parameter 100 måste ställas till värde 9.
3. Device'n måste sedan exkluderas
4. Device'n kan sen inkluderas igen - då får man fler devicer.
5. Den ena device'n fungerar då som "binär sensor" - tyvärr tar HC2 den från start som en "rörelsedetektor" men, det går att "nästan" justera rätt - jag valde en fönstersensor - får vara "close enough".

Sen får man bygga en programmatisk funktion kring binär-sensorn. :)

Trevlig em,
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply