Kontroll av ström i faser....

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Sitter och funderar på ett bekymmer.

1. Sommarstuga.
2. El på landet.
3. Ofta problem med att säkringar går eller att strömmen är borta tillfälligt.
4. Vinterstängt och mycket låg isoleringsnivå.
5. Finns ett otal vatten-installationer som behöver skyddas från frost under vinterhalvåret - hade varit smutt att hantera detta med el-värme-kabel.

Problem 1 - att få elkabeln på och av är ju inget konstigt.
Problem 2 - att få en indikation på om en fas inte längre levererar ström eller att en säkring har löst ut - trådlöst.

Så, finns det någon som har en tanke på hur man:

1. Det finns ström i huvudmatningens faser.
2. Det finns ström i iaf en fas, efter huvudsäkringen.
3. Det finns ström i iaf samma fas, efter automatsäkringarna.
4. Skickar ett SMS som varnar när något av ovan divergerar från normalbilden. (Ström i alla faser och inga proppar/automatsäkringar paj.)
4. Detta utan att behöva 220 för något av det eftersom man då hamnar i ett moment-22. Man får ingen varning för det finns ingen ström som gör att det går att sända varningen.

Tankar och idéer emottages tacksamt.

Slutligen - ja, det går ju att lösa med glykol och tömning av system samt isolering av prylar men, ibland vill man ju åt sakerna om man åker upp över en dag, utan att behöva göra om "vinterstängningsproceduren" efteråt.

Vänligen,
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Vad får det kosta? Hur myxet erfarenhet och lust har du av att programmera och fixa?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Kolla in Watty. Det är "precis" vad du är ute efter. De verkar inte skicka just nu iom. tester av Gen2, och jag har för mig att den inte är direkt billig, men det kanske inte spelar så stor roll...

https://watty.io/



En annan ide jag hade var att göra en spänningsprovare för arduino men med en Z-Uno... Borde inte vara jättesvårt men tar absolut mer tid än att köpa en färdig lösning!
T.ex: https://diyfactory007.blogspot.com/2019 ... ector.html
Post Reply