Markisstyrning utomhus

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Hej,

Har på gång att installera ny terrassmarkis och elstyrt glastak. De har både egen fjärr samt kan styras via tråd, tex med tryckknappar eller varför inte med Fibaro Roller Shutter (FGR-223).

Jag lutar såklart åt att styra med FGR-223 eller liknande. Dock ser jag i specifikationerna att dess temperaturområde är 0-35 grader. D.v.s det verkar inte som att den kommer att tåla att monteras i en box utomhus i svenskt vinterklimat.

Någon som vet om detta stämmer och om det finns alternativa produkter på marknaden som tål låga vintertemperaturer?


Per
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det borde inta vara något problem. Jag har en Fibaro RGBW och en USB som har suttit ute i mitt kallväxthus i flera år nu.
Då är det viktigare att pucken sitter skyddad mot fukt och kondens. Den avger ju en liten egenvärme som hjälper den att vara torr i en liten kapsling.
EDIT:
Så nu att du kör firmware 4.160 vilket är en JÄTTEGAMMAL version. Om du inte uppdaterar så riskera du att få problem med Recovery-stickan.
Från och med version 4.500 används inte längre Recoverystickan eftersom den orsakade så mycket problem. Backupper kan numera sparas i "Molnet" eller ännu hellre lokalt på din dator.
Om du har uppgraderat till 4.5XX, så bör du plocka bort Recoverystickan eftersom den inte längre har någon funktion.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Låter ju rimligt att det är fukten som är den stora fienden. Fukt och på det minusgrader är ju inte så bra för ett relä.

Jag har faktiskt en Qubino-puck utomhus i en vattentät box till julgransbelysningen. Men den tål ju också -10 grader så jag tänkte att den är bättre rustad för utomhusbruk redan från början.

Tack för tipset om firmware. Jag var bara slarvig med att uppdatera min profil. Jag uppgraderar så snart det kommer en ny, så jag är på 4.600 nu.
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Har min sticka i oxå.
Dock senaste versionen i Fibaron.
Är det bara dra ut stickan? Eller bör nåt annat göras innan ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

MickeS wrote: 13 Aug 2020, 21:10 Har min sticka i oxå.
Dock senaste versionen i Fibaron.
Är det bara dra ut stickan? Eller bör nåt annat göras innan ?
Det är bara att plocka ut "stickan". Den har som sagt ingen som helst funktion längre så det kan inte hända något.
De backupper som finns på stickan går inte längre att använda och nya backupper kan inte sparas där.
Vill du vara helt på den säkra sidan så kanske du bör stänga ned Fibaron innan du plockar ut stickan.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Ok

Tack, gör en backup i molnet, stänger av den. Dragit o startar upp.

Vad kan gå fel lixom :lol:
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Post Reply