Agility3 och HC2

Övrigt
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Jaha
I morgon är det dags för nästa utmaning...
Idag anlände Fibaros universalsensor och i morgon skall jag hämta ett Agility3 hos alarmbutiken i Solna.
Jag vet att några av er har just denna kombination och nu mottages alla tips tacksamt. Kan även tänka mig att dela med mig av både kod och erfarenheter. (Speciell du Euneman ;) )
Några initiala frågor:
1 Får universalsensorn plats i Agilitys styrenhet? Kan den även få spänningsmatning där ifrån eller behöver den en egen extern matning?

2 Hur har ni kopplat utgångarna från Agilitys I/O enhet som sensorn? Behövs något mer än "blanktråd"?



Med vänlig hälsning,
Lasse H
Eneuman
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 24 Jan 2014, 14:24
10

Hej
1) Japp och den kan även få spänningsmatning där ifrån. Det finns en dedikerad plint för spänning ut :)

2) Det enda du behöver är en skruvmejsel. Jag använde reläutgångarna i styrenheten och kopplad dem till universalsensorns in gångar. Sedan programmerade jag larmet och sa att reläutgångarna skulle vara NC och att den ena skulle slutas om huset var larmat och den andra om larmet utlöstes.
Därefter programmerade jag hc2 att köra "jag är borta scenen" om huset är larmat.
När jag kommer hem på kvällen och larmar av så tänds huset nu automatiskt :)
Jag har även en larm scen om larmet utlöses.
Med vänlig hälsning,

Per
Eneuman
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 24 Jan 2014, 14:24
10

Ett förtydligande: Agillity har en I/O Enhet som säljs separat. Denna är tänkt att användas om man vill skruva in trådbundna enheter till larmet. Det är denna enhet som behövs för att kunna skruva in universalsensorn.
Med vänlig hälsning,
Per
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Hej
Har i dagsläget inte kommit så långt med integrationen mot HC2. Agiltys menysystem för programmering kräver sin man...
Har bara en fundering, har det någon praktisk betydelse om man väljer NC eller NO? Universalsensorn verkar ju kunna hantera både och...

Med vänlig hälsning,
Lasse H
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Du får övervakning på själva kabeln om den är NC.. Kanske inte spelar så stor roll om den ändå ska sitta i agilitylådan. Men annars har du övervakning på kabeln i form av ett larm om nån klipper den när reläet är NC
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

OK & tack.
Spelar nog ingen större roll då den bara ska rapportera till Fibaro om larmet är aktiverat eller inte.
Har dock planer på att sätta in en till som skall rapportera till larmet om något konstigt hänt i Fibaro-systemet, då spelar det förstås en större roll.


Mvh
Lasse H
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Hej!
Jag håller på att koppla in mitt Agility 3 ( för första gången )
Jag har lagt till 4 st magnetkontakter då Strömlampan på centralenheten börjar blinka. Den indikerar då på att den inte får ström och kopplar på batteriet.
Jag tar loss fronten o börjar pilla varpå larmet utlöstes på centralenheten och på 2 st magnetkontakter.
Den står nu i utlöst larm.
Hur återgår jag? Eller återställer larmet?
Jag kan nu inte fortsätt min programmering.
I manualen står det att man ska ringa upp sitt larmbolag och få en motkod.
Men jag har varken larmbolag eller motkod.

Hur bär jag mig åt?

Tack så länge!


Skickas från iPhone via Tapatalk
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Mick3 wrote:Hej!
Jag håller på att koppla in mitt Agility 3 ( för första gången )
Jag har lagt till 4 st magnetkontakter då Strömlampan på centralenheten börjar blinka. Den indikerar då på att den inte får ström och kopplar på batteriet.
Jag tar loss fronten o börjar pilla varpå larmet utlöstes på centralenheten och på 2 st magnetkontakter.
Den står nu i utlöst larm.
Hur återgår jag? Eller återställer larmet?
Jag kan nu inte fortsätt min programmering.
I manualen står det att man ska ringa upp sitt larmbolag och få en motkod.
Men jag har varken larmbolag eller motkod.

Hur bär jag mig åt?

Tack så länge!


Skickas från iPhone via Tapatalk

Hej
Om du trycker på "larma av" knappen och sedan anger din personliga kod så ska larmet kvitteras och du kan fortsätta.
(Har fungerat för mig efter alla sabotagelarm jag lyckats åstadkomma så fort jag tagit bort locket på I/O-enheten.)

Mvh
LAsse H
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Hej igen
Nu har jag äntligen fått ihop hälften av det jag ville åstadkomma. En universalsensor är ansluten till I/O-enhetens båda utgångar och jag har fått HC2:n att fatta när jag larmar på "borta" respektive "hemma". Utgång 1 för borta och utgång 2 för hemma. På det sättet så kan jag aktivera olika kameror (Foscam) och dörr/fönstersensorer efter behag. Mycket nöjd, tack Per för hjälpen.

Nu kommer vi till det som jag inte fått till (ännu). Jag köpte två universalsensorer och vill använda den andra som en NC larmslinga. Har därför bara kopplat utgång 1 på universalsensorn till ingången för trådsektion 1. Har också ställt in att det skall vara NC på både sensorn och ingången.
Tyvärr så tycker inte larmet att "slingan" är sluten och vägrar aktivera sig med en sensor ansluten på detta sätt.

Har någon en idé om vad jag gör för fel, eller har jag för stora förväntningar på universalsensorn?

Det jag vill åstadkomma är att de dörr/fönstersensorer som är kopplade till HC2:n också skall kunna utlösa ett larm.
Har därför gjort en lite scen som aktiveras när någon av sensorerna signalerar "breached" som därefter "öppnar" universalsensorn. Men som det är nu tycker larmet inte att slingan är sluten även om jag sätter universalsensorn i "closed". Det kanske vore smartare att använda av en insatsbrytare i stället.....

Alla tips mottages tacksamt!



Mvh

Lasse H
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Larshedh wrote:
Mick3 wrote:Hej!
Jag håller på att koppla in mitt Agility 3 ( för första gången )
Jag har lagt till 4 st magnetkontakter då Strömlampan på centralenheten börjar blinka. Den indikerar då på att den inte får ström och kopplar på batteriet.
Jag tar loss fronten o börjar pilla varpå larmet utlöstes på centralenheten och på 2 st magnetkontakter.
Den står nu i utlöst larm.
Hur återgår jag? Eller återställer larmet?
Jag kan nu inte fortsätt min programmering.
I manualen står det att man ska ringa upp sitt larmbolag och få en motkod.
Men jag har varken larmbolag eller motkod.

Hur bär jag mig åt?

Tack så länge!


Skickas från iPhone via Tapatalk

Hej
Om du trycker på "larma av" knappen och sedan anger din personliga kod så ska larmet kvitteras och du kan fortsätta.
(Har fungerat för mig efter alla sabotagelarm jag lyckats åstadkomma så fort jag tagit bort locket på I/O-enheten.)

Mvh
LAsse H


Tack! Det funkade....
En annan fråga.
Sektioner... Det är ju t.ex 1 magnetkontakt eller en kamera.
Kan man dela in dessa sektioner i områden/våningsplan?

Min tanke är att övervåningen är område 1 och område 2 är nedervåningen.
Och i dessa områden ska det ingå X antal sektioner.
Så på natten kan man larma på område 2 om man vill larma på nedervåningen.

Tack



Skickat från min iPad med Tapatalk
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Hej
Du kan för varje sektion ange vilket område den skall tillhöra. En sektion kan tillhöra ett eller flera områden. Du har 3 områden att använda.
Jag skulle nog fundera på att använda hemma/borta funktionen i stället. Då ligger alla sektioner i samma område men du kan välja vilka som skall aktiveras när du är hemma, t.ex. undervåningen (alla aktiveras i borta-läget). Det är lättare att larma av och på om alla ligger i samma område. (Färre knapptryckningar)

Mvh

Lasse H
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Allt frid och fröjd. Vet inte vad jag tänkte på när jag trodde att en sensor skulle kunna fungera som ett relä....
En 2x1,5 kW puck ansluten till två av ingångarna i Agilitys I/O enhet löste hela problematiken.
Relä ett sluts om någon av Fibaros dörr/fönstersensor forceras och genererar ett larm i Agilityn, relä två sluts om någon av Fibaros brandvarnare aktiveras och genererar ett brandlarm i Agilityn.

Slut på tråden :D

Lasse H
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Larshedh wrote:Hej
Du kan för varje sektion ange vilket område den skall tillhöra. En sektion kan tillhöra ett eller flera områden. Du har 3 områden att använda.
Jag skulle nog fundera på att använda hemma/borta funktionen i stället. Då ligger alla sektioner i samma område men du kan välja vilka som skall aktiveras när du är hemma, t.ex. undervåningen (alla aktiveras i borta-läget). Det är lättare att larma av och på om alla ligger i samma område. (Färre knapptryckningar)

Mvh

Lasse H

Jag kanske är trög eller så :)
Men behöver man inte kod när man larmar på och av? Räcker det med att trycka på knappen "larma på" resp "larma av"
Men man kan välja att larma på o av med kod?

Sen står det system nånting på min knappsats hela tiden. Kan man inte programmera så man ser klockan eller nåt istället?

Allt detta är utom HC2 Och z-wave

Tack


Skickas från iPhone via Tapatalk
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Och hur lägger man in tex alla dörrsensorer i "Hemmaläget"
Så man kan ha dessa på natten. Men röra sig fritt. Skalskydd alltså :)


Skickas från iPhone via Tapatalk
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Mick3 wrote:Och hur lägger man in tex alla dörrsensorer i "Hemmaläget"
Så man kan ha dessa på natten. Men röra sig fritt. Skalskydd alltså :)


Skickas från iPhone via Tapatalk

Hej
Agility har två utgångar, den ena har jag konfigurerat att aktiveras av "Bortaläge" och den andra av "Hemmaläge".
En universalsensor känner av statusen på respektive utgång. När utgång ett aktiveras så körs en scen som aktiverar alla dörr/fönstersensorer och när utgång två aktiveras så aktiveras bara de dörr/fönstersensorer som jag vill ska aktiva när vi är hemma.

Mvh

Lasse H
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Mick3 wrote:
Larshedh wrote:Hej
Du kan för varje sektion ange vilket område den skall tillhöra. En sektion kan tillhöra ett eller flera områden. Du har 3 områden att använda.
Jag skulle nog fundera på att använda hemma/borta funktionen i stället. Då ligger alla sektioner i samma område men du kan välja vilka som skall aktiveras när du är hemma, t.ex. undervåningen (alla aktiveras i borta-läget). Det är lättare att larma av och på om alla ligger i samma område. (Färre knapptryckningar)

Mvh

Lasse H

Jag kanske är trög eller så :)
Men behöver man inte kod när man larmar på och av? Räcker det med att trycka på knappen "larma på" resp "larma av"
Men man kan välja att larma på o av med kod?

Sen står det system nånting på min knappsats hela tiden. Kan man inte programmera så man ser klockan eller nåt istället?

Allt detta är utom HC2 Och z-wave

Tack


Skickas från iPhone via Tapatalk

Hej
Kod för att larma av behöver du alltid, går inte att välja bort. Däremot så kan du ställa in systemet så att det även behövs kod för att larma på. Defaultläget, om jag inte minns fel är att du kan larma på utan kod.

Vad gäller displayen på knappsatsen så har jag inte grottat i om man kan ändra vad som visas där, men det står nog i manualen.

Mvh

Lasse H
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Larshedh wrote:
Mick3 wrote:
Larshedh wrote:Hej
Du kan för varje sektion ange vilket område den skall tillhöra. En sektion kan tillhöra ett eller flera områden. Du har 3 områden att använda.
Jag skulle nog fundera på att använda hemma/borta funktionen i stället. Då ligger alla sektioner i samma område men du kan välja vilka som skall aktiveras när du är hemma, t.ex. undervåningen (alla aktiveras i borta-läget). Det är lättare att larma av och på om alla ligger i samma område. (Färre knapptryckningar)

Mvh

Lasse H

Jag kanske är trög eller så :)
Men behöver man inte kod när man larmar på och av? Räcker det med att trycka på knappen "larma på" resp "larma av"
Men man kan välja att larma på o av med kod?

Sen står det system nånting på min knappsats hela tiden. Kan man inte programmera så man ser klockan eller nåt istället?

Allt detta är utom HC2 Och z-wave

Tack


Skickas från iPhone via Tapatalk

Hej
Kod för att larma av behöver du alltid, går inte att välja bort. Däremot så kan du ställa in systemet så att det även behövs kod för att larma på. Defaultläget, om jag inte minns fel är att du kan larma på utan kod.

Vad gäller displayen på knappsatsen så har jag inte grottat i om man kan ändra vad som visas där, men det står nog i manualen.

Mvh

Lasse H

Hej!

Tack för infon.
Man kan ändra texten... Dock inte få in klocka/datum.
Får väl stå "Välkommen" eller nåt :)


Skickas från iPhone via Tapatalk
Mick3
Medlem
Posts: 88
Joined: 09 Dec 2013, 11:43
10

Larshedh wrote:
Mick3 wrote:
Larshedh wrote:Hej
Du kan för varje sektion ange vilket område den skall tillhöra. En sektion kan tillhöra ett eller flera områden. Du har 3 områden att använda.
Jag skulle nog fundera på att använda hemma/borta funktionen i stället. Då ligger alla sektioner i samma område men du kan välja vilka som skall aktiveras när du är hemma, t.ex. undervåningen (alla aktiveras i borta-läget). Det är lättare att larma av och på om alla ligger i samma område. (Färre knapptryckningar)

Mvh

Lasse H

Jag kanske är trög eller så :)
Men behöver man inte kod när man larmar på och av? Räcker det med att trycka på knappen "larma på" resp "larma av"
Men man kan välja att larma på o av med kod?

Sen står det system nånting på min knappsats hela tiden. Kan man inte programmera så man ser klockan eller nåt istället?

Allt detta är utom HC2 Och z-wave

Tack


Skickas från iPhone via Tapatalk

Hej
Kod för att larma av behöver du alltid, går inte att välja bort. Däremot så kan du ställa in systemet så att det även behövs kod för att larma på. Defaultläget, om jag inte minns fel är att du kan larma på utan kod.

Vad gäller displayen på knappsatsen så har jag inte grottat i om man kan ändra vad som visas där, men det står nog i manualen.

Mvh

Lasse H
Hej!

Jag får inte det med områden att funka.
Har döpt ett område till skalskydd (område 1)
Nu vill jag lägga in de sektioner som ska ingå i skalskyddet.
Men var jag än letar så går det inte.

Vet du?


Skickas från iPhone via Tapatalk
Larshedh
Medlem
Posts: 48
Joined: 15 Dec 2013, 16:24
10

Hej
Du måste först lägga till sektionen (enheten) i systemet. Sedan kan du gå in under programmering/trådlösa enheter/sektioner/<namnet på din sektion>/område och välja vilket/vilka områden sektionen ska höra till.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med hur man lägger till sektioner i systemet eftersom jag inte har erfarenhet av det ( köpte mitt larm med förkonfigurerade sektioner).

/Lasse
power650
Medlem
Posts: 29
Joined: 30 Jan 2014, 23:55
10

Ska du använda dig av Hemma tillkoppling behöver du inte skapa olika områden. Gå in på egenskaper för varje sektion och ställ in hur de skall fungera i borta respektive hemma läge
Post Reply