Larmigenkänning.

Övrigt
Post Reply
Erik
Medlem
Posts: 65
Joined: 10 Jan 2016, 18:46
8

Finns det någon enhet som kan känna igen när brandlarm eller inbrottslarmet går. Jag menar det låter ju en hel del och olika ljud beroende på brand eller inbrott.
Finns det någon z-wave enhet som kan fånga upp drt?
Alfred
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 28 Feb 2016, 15:20
8

Det finns flera smarta enheter för just brandlarm eller inbrott, tex röksensorer eller dörrsensorer. Next protect är ju en smart brandvarnare som du kan styra från din telefon om du vill. Fibaro har exempelvis dörrsensorer, men de flesta stora företag inom hemautomation har det. Jag fick nyligen höra att Animus Home jobbar mycket med detta också. Z-wave support finns på de flesta nya produkterna idag verkar det som.

Hoppas det var till någon hjälp :)
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Erik wrote:Finns det någon enhet som kan känna igen när brandlarm eller inbrottslarmet går. Jag menar det låter ju en hel del och olika ljud beroende på brand eller inbrott.
Finns det någon z-wave enhet som kan fånga upp drt?
Vet inte vad du använder för system men om du ex kör Fibaro så är det ju Fibaros Smokesensor som piper vid ett brandlarm. Sen får du ju skaffa en siren om du vill ha till inbrottslarmet, den kan du ju ställa in på att låta hur du vill. Så beroende på vad du har för system så låter det absolut olika beroende på vad som larmar... Och själva styrenheten vet ju precis vad som larmar.
Erik
Medlem
Posts: 65
Joined: 10 Jan 2016, 18:46
8

Nex wrote:
Erik wrote:Finns det någon enhet som kan känna igen när brandlarm eller inbrottslarmet går. Jag menar det låter ju en hel del och olika ljud beroende på brand eller inbrott.
Finns det någon z-wave enhet som kan fånga upp drt?
Vet inte vad du använder för system men om du ex kör Fibaro så är det ju Fibaros Smokesensor som piper vid ett brandlarm. Sen får du ju skaffa en siren om du vill ha till inbrottslarmet, den kan du ju ställa in på att låta hur du vill. Så beroende på vad du har för system så låter det absolut olika beroende på vad som larmar... Och själva styrenheten vet ju precis vad som larmar.
Det jag söker är en z-wave enhet med en mikrofon som kan plocka upp oljudet från billiga, fungerande brandvarnare. jag var ute efter vid skrift. (fibaros har ju fått sämst i test). Dessutom har jag redan Verisure larm och det vore smidigt att få Fibaron att fatta Verisurebrand och tända alla ljus. Jag har gjort en fin lösning via 2 verisure puckar och 1 2x1,5kw fibaro enheter.
Idag så funkar det ganska bra. När jag larmar på så släcks alla lampor vi glömt och mobilen får en push notis om att ev fönster är öppet.
vid larm så tänds alla lampor i kåken. Och kamerorna dumpar inspelning på hdd. Fibaron fattar inte vilken typ av larm som löst, brand eller inbrott, där av behovet av "mikrofonsensor".
Post Reply