Sensor för utomhustemperatur?

Övrigt
Post Reply
tommy
Medlem
Posts: 35
Joined: 01 Mar 2013, 23:09
11

Jag söker en sensor för utomhustemperatur som klarar ett temperaturområde ner mot minus 40 grader. Någon som kan tipsa om en sådan produkt?

/ Tommy
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

DS18B20 inkopplad på en fibaro universal sensor fixar det galant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
tommy
Medlem
Posts: 35
Joined: 01 Mar 2013, 23:09
11

Tack för snabbt svar. Då ska jag titta på den lösningen.

/ Tommy
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Ny här och har inte köpt något system än men kollar upp vad jag behöver innan ett köp! :) Om man ex köper Fibaros universal sensor med tempgivare, hur skall man då smidigast montera den rent praktiskt utomhus? För den kommer väl bara som ett direkt kretskort utan hölje? Och har jag fattat det rätt att man kan koppla in 4st tempgivare till den? Hur löser man det smidigast med kabeldragning, man vill ju säkerligen mäta på olika ställen men då blir det plötsligt väldiga avstånd med kabel i ett så kallat kabellöst system? ;)
Behöver lite tips och inspiration innan jag köper ett HC2 system! :)
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Gammal tråd men har samma frågeställning.

Behöver mäta temp och fukt utomhus och på kallvind.

Alla temperatursensorer jag hittat verkar bara fungera till -10 eller -20?

Fibaro Universal Sensor verkar vara till -10?

Måste väl finnas någon temp/fuktigare som iaf fungerar till -30?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Fibaro Universal Sensor FGBS-001 är som du säger helt o-kapslad så den bör man bygga in i en liten plastlåda eller på annat sätt skydda den mot åverkan, väder och vind.
Du kan ju med fördel montera den inomhus och bara dra ut en (eller fyra) sensorkabel (kablar) dit man vill mäta.
FGBS har mätområde -55 till +126°C medan själva modulen gärna vill ha en omgivningstemperatur på -10 till +40°C.
Smärtgränsen för sensorkabelns längd ligger någonstans runt 30-35 meter.

Jag har en sådan i mitt uterum där jag mäter Utetemp, Temp i tak, Temp vid golv och inuti apparatlådan där jag byggt in klimatstyrning för det kombinerade uterum / växthus.
Det finns under vintern ingen värme i uterummet så det skall bli spännande att se om elektroniken jobbar sig igenom de kallaste dagarna.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply