Danfoss Living Connect

Övrigt
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Hej hej!
I denna tråd tänkte jag att vi kunde diskutera Danfoss Living Connect-system.
Jag tror att många är intresserade av att sammanfoga sina värmepumpar med dessa produkter, men det verkar inte finnas mycket info kring detta. Dela gärna med er, om ni använder en liknande installation!
Adde
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 16 Dec 2012, 18:30
11

Har just införskaffat 8st Living connect-termostater (den äldre versionen, som pratar Z-wave). Fysisk installation pågår! Delar med mig av reflektioner! Har just bytt värmepump,och gör en storsatsning för att få ner kostnader/optimera värmen hemma.

Istället för att montera IVT's egna rumsgivare till pannan, så tänkte jag montera rumsermostater (nya dörrsensorn), och styra alla radiatorer med Living Connect-termostater! Dvs när jag eldar i braskaminen på övervåningen, kommer termostaterna automatiskt att sänka börvärdet i radiatorerna!

Återkommer med rapport!
AVTS Bygg & Elteknik AB - Återförsäljare / Installatör - Fibaro

KNX Professional - NOMOS Programmer www.avts.se
viggen_l
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 05 Jan 2013, 18:55
11

Helt klart en tråd att följa.
Har inte z-wave ännu men har läst om just Danfoss termostat. Funderat på om man kan kombinera schemalagd tempsänkning med närvaro sensor (för att avbryta sänkning om någon är hemma).
nirro
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 11 Apr 2013, 09:22
10

Tjena, Adde hur gick det med rapporten? Väntar fortfarande med spänning :?:
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Väcker upp tråden lite med en fråga.

Jag håller på att försöka få till installationen av åtta DLC-termostat mot en Link CC. I manualen står det att man måste installera ev. förstärkare innan man lägger till sina enheter. Någon förstärkare har jag inte ännu men kommer behöva inskaffa eftersom signalen ibland inte går fram till några av termostaten. Betyder ovan nämna mening i manualen att jag måste göra om hela installationen när jag väl skaffat förstärkaren?

Det står också att man "måste konfigurera alla enheter enligt installationsschemat" som de uppmanar en att göra innan man sätter igång. Dock ger de ingen förklaring till varför detta är viktigt annat än att "signalvägen ska kunna garanteras". Beskrivningen för hur installationsschemat ska göras är inte heller helt enkel att förstå eftersom de inte förklarar orsakerna till varför saker ska göras på ett visst sätt. Det står att schemat ska visa "varje enskild enhets typ och placering i förhållande till rumsdispositionen" och att man "utifrån detta schema kan bestämma prioriteringsordningen och konfigurationen för alla enheter".

För mig betyder det att jag ska notera var termostaten är placerade i respektive rum och vilken typ de är...men hur detta hjälper mig att bestämma något förstår jag inte. Jag har heller inte förstått hur (eller ens varför) jag ska bestämma prioriteringsordningen.

Det känns som att jag missat något grundläggande när det gäller ZWave-system... :? Dessa frågor kanske skulle ligga i nybörjarkategorin men jag tyckte att den här tråden kändes ganska naturlig.

Mvh
Fred
suwarto
Medlem
Posts: 31
Joined: 14 Oct 2012, 17:36
11
Location: Östhammar

Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

suwarto,

Just din sida har jag haft öppen som flik i browsern när jag förhandlade med killen på Blocket som jag köpte termostaterna av. Jag förvissade mig om att termostaternas kartonger hade Z-Waveloggan på innan jag sa att jag ville ha hans grejer. Nu när jag fått dem har jag också kunnat se att etiketten på insidan av batteriluckan inte visade SW 3.02. Dock står det inte 2.50 utan 1.06 men jag hoppas att Z-Waveloggan borgar för att de kan snacka med min framtida gateway. Detta officiella dokument från Danfoss säger att 1.06 har samma mjukvara som 2.06 (vilken kan styras av 3:parts ZWave gateways) så det verkar lovande.

Stort tack för att du skrivit din förklaring så att den gick att hitta på nätet!
suwarto
Medlem
Posts: 31
Joined: 14 Oct 2012, 17:36
11
Location: Östhammar

Hej paxman , alltid roligt att när man kan hjälpa någon ...

--Editerad av Admin--
Försöker få lite aktivitet på ******** men det går trögt , den är inte bara inriktad på zwave utan mer ett hus / hem forum för oss med en förkärlek till teknik och belysning...

Du är hjärtligt välkommen att skriva lite om dina erfarenheter av danfoss t
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Testar lägga in en termostat till min HC2. Den lägger till den och säger att allt är ok.
Men under enheten står det, "väntar på uppvakning". Sen blinkar klockan och antennen i displayen på termostaten. Enligt manualen har den då inte synk med HC2 i detta fall.
Sätter jag ett värde tex 24 så ändrar inte termostaten sig till det.

Lägg till enhet
tryckte på mitt knappen
den la till sig.
Så gjorde jag nu

Hur har ni andra gjort för att det ska funka?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Nu har jag ingen egen erfarenhet av att köra termostaterna mot något annat än mot Danfoss Link CC-enheten så jag kanske är ute och cyklar här...men hur länge har du väntat?

Jag märkte att Link CC-enheten hade stora problem i början, den tappade ofta kontakten med termostaterna, även de som låg bara några meter ifrån och det spelade ingen roll vad jag gjorde. Jag orkade inte hålla på och försöka få ordning på det så jag lät allt vara i några dar. Nu har jag bara sett att förbindelsen brutits vid ett fåtal tillfällen men det ordnar upp sig efter ett tag.

Det verkar som att grejerna måste snacka ihop sig under en period för att förbindelsen ska vara säker.

Mvh
Fred
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ok, då låter jag den vara så får vi se vad som händer.
Men i din Link kan du ändra gradtalet och så ändras det på termostaten?
Det som ger status om att den funkar?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Testa att låta det vara några dar så kanske de snackar ihop sig.

Linken fungerar lite som en vanlig Z-wave gateway fast den är extremt mycket simplare. Jag kan ställa temperaturen för varje enskilt termostat i Linken så ändras den på termostaten och vice versa, jag kan ställa in enkla scenarior typ nattsänkning, "inte hemma" och veckoschema för två olika temperaturinställningar. Det ska tydligen gå att styra strömbrytare också men då endast Danfoss egna och jag har ingen lust att skaffa deras eftersom jag ska skaffa en riktig gateway senare.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Efter att ha kollat så har jag ju version 3.xxx så då vill inte HC2 prata med termostaten, den hittar den och ansluter till den men sändningarna blir inte besvarade.
Får försöka hitta 2,5 versionen.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Ajdå, det var ju tråkigt... :(

Danfoss klantade verkligen till det när det gäller FW-versionerna. Troligen var det något ljushuvud som fick igenom att termostaterna skulle spärras så att folk skulle vara tvungna att köpa deras Link CC så skulle de tjäna bra med pengar. Klassiskt fel att tro att låsning av kunderna till det egna märket är mer lukrativt än att öppna upp för en mycket större marknad genom att ordna kompatibilitet mot konkurrenters system och därigenom få en bredare kundkrets.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ja annars hade de fått sälja 18 st till mig men nu får de vara.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Ni som köpt och fått version 3..., varifrån har ni köpt då? De ställen som säljer Danfoss till z-wave styrsystem lär väl knappast sälja fel typ??? Tänker på Grönahus, M.nu mfl...


Sent from my iPad using Tapatalk
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Mycket bra fråga Nex som även jag är intresserad av att få besvarad.

Jag behöver två termostater till i mitt system så jag mailade några olika webshopar som för dem för att fråga vilken version det var. Svaren varierade från rena goddag yxskaft i stil med, "Jag vet inte vilken version som fungerar till Danfoss Link CC" till rena slentriansvar som "Kontakta tillverkaren". Med andra ord hade de noll koll på de produkter de säljer och de bryr sig inte för att försöka skaffa sig det heller.

Jag har haft lite mailkontakt med Danfoss kundtjänst i andra frågor och inte heller de är speciellt hjälpsamma så jag drar mig även för att kontakta dem när det gäller versionsfrågan. Troligen blir det att söka begagnat alt. hitta en fysisk butik som har termostaten hemma så att jag kan kolla under batteriluckan själv.

Vart har yrkesstoltheten tagit vägen... :cry:
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

jag köpte mina direkt av en vvs grossist, men de hade bara en produkt upplagd. Så den senaste antog de att det var.
Hittar ingen stans att det ska finnas 2 st olika där 1 fortfarande stödjer z-wave. Skicka gärna länk den som har så ska jag jobba vidare på det med danfoss.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Jag förklarar det ganska tydligt i ett inlägg längre upp.

Danfoss har av någon anledning valt att kalla det "software" när det utan tvekan handlar om firmware...men det har ingen praktisk betydelse.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jo såg ditt inlägg. Dock för sent efter jag handlat min.
Men om man haft liken, skulle man då inte kunnat ta och byta firmware till den äldre. Som jag såg fanns den att ladda ner på deras sida, men krävdes Link enheten för att kunna koppla upp sig mot enheten.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply