Danfoss Living Connect

Övrigt
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Vad sitter det för termostat på elementen idag? Om du mäter gängan på radiatorkopplet så är det ganska enkelt att veta vilken adapter du ska ha. Vi har element med två typer av gängor, de flesta har M30 och hade gamla Honeywell-termostater medan bara två element hade M28 med gamla MMA-termostat.

Till termostaten följer det med en adapter för M30-gängan men till M28-gängan krävdes att jag beställde en specialare.

Jag gjorde ganska mycket research för just M28-adaptern så om du lägger in en bild på dina termostater kanske jag känner igen dem.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Orkar inte montera ner och fota nu, paketet lär komma i morgon så jag får testa i veckan istället... Hade tyvärr inget skjutmått så fick höfta lite med tummstocken och tror det skulle kunna vara ca 26mm. Låter det som ett bra värde?
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Här är ett bra dokument för att se vad man har för gänga på radiatorkopplet. Leta upp den bild som representerar dina termostat så ser du var det är för gänga. Observera dock att de adaptrar som föreslås är för att montera MMA-termostater så de passar inte Danfoss. Använd därför dokumentet endast för att identifiera vilken gänga det är och kolla sedan med Danfoss vilken adapter som ska användas.
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Paxman wrote:Någon firmware har jag inte sett går att ladda ned i termostaterna. Det är sällan firmware går att uppdatera trådlöst och termostaterna har ju ingen hård ingång.

Nedladdningen som är utlagd är för Link CC-enheten. Denna fungerade inte att ladda ned, någonstans över huvudtaget, när jag försökte men jag lyckades få den skickad från Danfoss via mail.

Generellt måste jag säga att Danfoss inte ger ett speciellt kompetent intryck. Firmware kallas software, informationen om vilka adaptrar som behövs för äldre radiatorkoppel är mycket bristfällig och manualen sen...igår såg jag att det enda som visades på mina termostaters display var låssymbolen. Jag såg i manualen att den betydde barnlås men det stod ingenting om hur man låste upp den igen. Det står inte ens hur man aktiverar barnlåset!

Det visade sig att om man over ride:ar schemaläggningen i Link CC genom att välja "Komfortläge" alt. "Bortrest" så låses termostaterna och när man går tillbaka till schemastyrning öppnas de igen...inget av detta har jag sett i manualen.
Känns tråkigt att läsa att Danfoss ger ett inkompetent intryck.

Anders
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Paxman wrote:Här är ett bra dokument för att se vad man har för gänga på radiatorkopplet. Leta upp den bild som representerar dina termostat så ser du var det är för gänga. Observera dock att de adaptrar som föreslås är för att montera MMA-termostater så de passar inte Danfoss. Använd därför dokumentet endast för att identifiera vilken gänga det är och kolla sedan med Danfoss vilken adapter som ska användas.
Danfoss tillverkar en adapter för MMAs ventiler (de har M28-anslutning). Adaptern heter 014G0255 (RSK nr 481 49 34). Den är en adapter med övergång från M28 till M30. Använd den vita M30 anslutningen som ligger i connecttermostatens kartong.

Anders
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

[/quote]

Känns tråkigt att läsa att Danfoss ger ett inkompetent intryck.

Anders[/quote]


Jobbar du åt danfoss? Tänkte på ditt namn?

Du kanske har lite info om det går att få tag på gamla versionen av termostaterna. Alt programmera om de nya till gammal version.

Henrik
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Anders_Danfoss wrote:Känns tråkigt att läsa att Danfoss ger ett inkompetent intryck.

Anders
Ja, eller hur? Speciellt eftersom själva produkten är bra.
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Nex wrote:Snabb fråga som säkert står här nånstans men som jag inte hittar nu! Behöver Danfoss Living Connect Z någon annan sensor ex Aeon Labs 4-1, för att kunna styra temperaturen? Jag fattar det som att Danfozz L C Z, bara sätter ett riktvärde vid termostaten men att den behöver en tempgivare placerad i rummet för att se om den verkligen når den temperaturen? Eller har jag fel?

Skall precis lägga en beställning så jag önskar snabbt svar om jag behöver köpa en till sensor ;)
Living connect Z har inbyggd rumsgivare. Du behöver ingen extra rumstermostat för att den ska fungera. Dock bör man beakta placeringen. I system med Danfoss Link CC och Living connect (ej öppen z-wave) kan man komplettera med en rumsgivare RS. Den visar Är värdet i displayen. Trycker man på öka eller minska en gång visas Bör-värdet. En living connecttermostat visar endast Bör-värdet i sin display.

Anders
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Henrikel wrote:
Känns tråkigt att läsa att Danfoss ger ett inkompetent intryck.

Anders[/quote]


Jobbar du åt danfoss? Tänkte på ditt namn?

Du kanske har lite info om det går att få tag på gamla versionen av termostaterna. Alt programmera om de nya till gammal version.

Henrik[/quote]

Ja, jag är teknisk support på Danfoss.
Blir lite lätt irriterad när man på detta forum far med osanning. Kände att allmänheten kan få veta hur det verkligen ligger till....

En living connect kan inte omprogrammeras. Versioner 1.06 och 2.06 som talar öppen z-wave. Jag har ett fåtal hos mig(ca. 15-20 st), som jag har fått in från kunder som inte kunde köra RS-rumsgivare med denna i ett Danfoss Link CC-system. Dessa äldre kan jag sända till kunder som av misstag handlar våra vanliga living connect (sw 3.02 och 3.04) och använder 3dje parts centralenhet.

Anders
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Nex wrote:Fast vad jag förstod det så har Danfoss gjort olika versioner, en för deras CC och en för Z wave. Alltså inte en gammal version och en nyare, båda versionerna finns ju uppenbarligen fortfarande på marknaden, upp till företaget att beställa hem rätt typ bara... En VVS firma tar säkerligen hem en CC Link version istället för Z wave om de inte säljer Z wave system. Men M.nu har ju inte användning för CC versionerna och har därför köpt in Z wave versionerna... Kontentan av det hela, köp hos en återförsäljare för Z wave för att få rätt ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Danfoss säljer Living connect (014G0002) via vvs-grossist.
Living connect Z (014G0012) är en OEM produkt och säljs till OEM kunder.

Anders
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Anders_Danfoss wrote: Blir lite lätt irriterad när man på detta forum far med osanning. Kände att allmänheten kan få veta hur det verkligen ligger till....
Vad är det som är osanning i forumet menar du?
Anders_Danfoss wrote:Versioner 1.06 och 2.06 som talar öppen z-wave. Jag har ett fåtal hos mig(ca. 15-20 st), som jag har fått in från kunder som inte kunde köra RS-rumsgivare med denna i ett Danfoss Link CC-system. Dessa äldre kan jag sända till kunder som av misstag handlar våra vanliga living connect (sw 3.02 och 3.04) och använder 3dje parts centralenhet.

Anders
Vad vill du ha för ett termostat med 1.06 eller 2.06? Är det ett vettigt pris tar jag gärna tre stycken!

Mvh
Fred
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Paxman wrote:
Anders_Danfoss wrote: Blir lite lätt irriterad när man på detta forum far med osanning. Kände att allmänheten kan få veta hur det verkligen ligger till....
Vad är det som är osanning i forumet menar du?
Anders_Danfoss wrote:Versioner 1.06 och 2.06 som talar öppen z-wave. Jag har ett fåtal hos mig(ca. 15-20 st), som jag har fått in från kunder som inte kunde köra RS-rumsgivare med denna i ett Danfoss Link CC-system. Dessa äldre kan jag sända till kunder som av misstag handlar våra vanliga living connect (sw 3.02 och 3.04) och använder 3dje parts centralenhet.

Anders
Vad vill du ha för ett termostat med 1.06 eller 2.06? Är det ett vettigt pris tar jag gärna tre stycken!

Mvh
Fred
De termostater jag har hos mig 1.06 och 2.06 (ca. 15-20 st.) kan jag inte sälja, då de har utgått för längesedan, garantibestämmelser gör detta omöjligt. Dock kan jag byta med dig, om du sänder mig de 3.02 /3.04 LC du har.
Mjukvaran 2.5.57 har funnits nedladdningsbar sedan den publicerades. Komfortläget i Link CC överstyr veckoschemat för alla konfigurerade rum (om du inte väljer bort några!) Då går alla LC upp i inställd komforttemperatur. Bortrestläget ställer LC i frånvarotemperatur. Frostskyddsläget ställer alla LC till 6 grader. (Nya Danfoss Link CC dec- 2013). Låssymbolen tänds när du konfigurerar LC i samma rum som RS. då SKA hänglåset tändas i LC eftersom RS har tagit över. Börvärdet ändras på RS. Går att "låsa" knapparna på LC genom att välja bort möjligheten att ändra börvärdet på LC. Detta avbockas i menyval i Link CC.

Anders
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

OK, då blir det att fortsätta hålla koll på Blocket och andra begagnatställen. Jag har inga nya termostater eftersom jag inte vågat köpa pga kompabilitetsröran... :roll:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Paxman wrote:OK, då blir det att fortsätta hålla koll på Blocket och andra begagnatställen. Jag har inga nya termostater eftersom jag inte vågat köpa pga kompabilitetsröran... :roll:
M.nu säljer ju fullt fungerande...
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Nex wrote:
Paxman wrote:OK, då blir det att fortsätta hålla koll på Blocket och andra begagnatställen. Jag har inga nya termostater eftersom jag inte vågat köpa pga kompabilitetsröran... :roll:
M.nu säljer ju fullt fungerande...
Jo men de är ganska dyra.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Anders_Danfoss
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 15 Jan 2014, 16:49
10

Henrikel wrote:
Nex wrote:
Paxman wrote:OK, då blir det att fortsätta hålla koll på Blocket och andra begagnatställen. Jag har inga nya termostater eftersom jag inte vågat köpa pga kompabilitetsröran... :roll:
M.nu säljer ju fullt fungerande...
Jo men de är ganska dyra.
Fortum säljer Living connect Z betydligt billigare, se hemsida.
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Anders_Danfoss wrote:Fortum säljer Living connect Z betydligt billigare, se hemsida.
Jag kan inte hitta några termostat alls på Fortums hemsida...kan du länka? Däremot har de en snabbguide i pdf för dem att ladda ned...? :roll:
filmfantasten
Medlem
Posts: 59
Joined: 11 Dec 2013, 08:51
10

Finns inte i webbshoppen utan du behöver ringa dem. Ingår tydligen i deras "smarta produkter" kategori. Men är övertygad att de kommer till webbshoppen snart.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
filmfantasten
Medlem
Posts: 59
Joined: 11 Dec 2013, 08:51
10

Pratade precis med Fortum och de har säljstopp på alla de produkter. Kanske därför de inte finns i webbshoppen? Oklart när stoppet skulle släppa tyvärr.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Säljstopp...sa de varför? Och frågade du om priset?
Post Reply