Danfoss Living Connect

Övrigt
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Blev nytt hus med nya element, ni som kan bättre, passar Danfoss LC-13 direkt på dessa element med medföljande adaptrar eller behöver jag köpa något annat för att få det att funka?
Attachments
IMG_1994.jpg
IMG_1994.jpg (707.63 KiB) Viewed 16974 times
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Nex wrote:Blev nytt hus med nya element, ni som kan bättre, passar Danfoss LC-13 direkt på dessa element med medföljande adaptrar eller behöver jag köpa något annat för att få det att funka?
Eftersom det står "MMA" på termostatkopplingen så skulle jag tro att du ska följa Anders-Danfoss guide i inlägget från 14 feb 2014, 14:05:

"Här kommer en liten guide hur man får Danfoss Livingtermostater att passa på andra fabrikat av radiatorventiler än Danfoss egna:

TA radiatorventiler med M28 gänga: Köp adapter med RSK 480 91 96.
MMA radiatorventiler med M28 gänga: Köp adapter med RSK 481 49 34
Epecon FLUIDE radiatorventil (COMAP): Köp adapter med Danfoss nr. 014G0258
AGA koppel (Thermopanel) med M20 gänga: Köp ny ventilinsats från MMA (modeller RNT eller NIA beroende på om det är 1- eller 2-rörssystem) Köp Adapter med RSK 480 49 34. "
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

mm, problemet är att det inte stämmer med den sidan :/ Har varit i kontakt med dem och de har inga adaptrar för Danfoss termostater :( Så någon RSK 481 49 34 finns inte hos dem iaf. Någon annan som vet var man kan hitta dem?
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Haha, jag löste problemet när jag skulle fråga m.nu om de kunde ta hem adaptern och plötsligt ser att M.nu redan har tagit in dessa adaptrar! :D Problem solved!

Länk till rätt adapter för MMA: https://www.m.nu/adapter-mounting-danfo ... -1649.html

Danfoss egna guide är ganska bra också: http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/livi ... 07_low.pdf
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Väcker denna tråd lite:

Jag har några LC13 - alltså senaste versionen för Z-Wave - och jag ser ett lite udda beteende i mina LC13 - som om de har någon form av inbyggt nattprogram? Någon som vet hur man kontrollerar den inbyggda programmeringen i LC13? Jag menar, om jag skickar "22" grader till en LC13, så förväntar jag mig att den strävar efter 22 grader - inte att den 22.45 droppar till 20 grader och sedan vid 05.45 höjer till någon annan gräns runt 23-24 grader osv - alltså mina termostater spretar något rejält....

Så någon som vet om en LC13 som är kontrollerad via HC2 (i mitt fall) ändå kör sin inbyggda planering på något udda sätt?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Det skall den inte göra men du säger att du sätter den på 22 grader, hur gör du det? Via värmepanelen eller direkt i någon app? Har du aktiverat någon form av värmepanel? Vad säger displayen i LC13 kl 22:45?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag sättertempen, setpoint, via HC2. Men nej det finns ingen sådan logik i LC13. Verifierat med tillverkaren Danfoss. Nej i mitt fall är det värmecentralen som hittar på hyss...!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Skapa en värmepanel och testa om det löser problemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej dum fråga kanske...

Men vad betyder värdena i HC2 för danfoss.
termostat.png
termostat.png (4.41 KiB) Viewed 15966 times
Antar att det ena är vad jag väljer för värde, samt det andra är vad termostaten stod på senast den pratade med HC2.
ändrar jag då, så tar det upp till 15 min? innan den pratar och då ändrar värde på termostaten?
Men vad är 1h 30min?

Basic fråga kanske.. men jag kan inte svaret iaf. =)


Samt är det pollningsintervallet 900s som bestämmer att det tar 15min innan den uppdaterar sig? Verkade nästan ta 25-30min för min ena termostat? eller kan den ändrat sig på ena pollningen och fått tillbaka värdet på nästa pollning?

Bör pollningen vara 900, eller mer eller mindre?

Mvh Clas
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ja tempen i vitt är värdet den är inställd på just nu. Dropdown med temp är till det värdet du vill ändra, och tiden är om hur länge (om jag minns rätt), men som du skriver så är det också beroende på när den vaknar upp, så i praktiken borde det bli: wakeup+tiden du anger som anger när termostaten ändrar sig...?

Jag har 900 i wakeup, noll i polling, noll minuter till ändring skall ta...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hmm ja jag menade tydligen 900 i wakeup..
Pollning hittar jag inte =)

Verkar som mina tider, tickar neråt.. nu är det 30min kvar... frågan är tills vad? då den redan har ändrat temp..
Tills den går upp igen?

Jaja, nu testade jag att ändra värdena till 0m..
Låter det gå 900sekunder, så jag vet att den fått infon..

sen skall jag se om det händer något när jag ändrar temp
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Tiden som tickar ner är för den tillfälligt inställda temperaturen. När tiden går ut, återgår termostaten till temperaturvärdet du använder i ditt värmeschema.

Det man använder dropdown-menyerna till är alltså att sätta en tillfällig temperatur.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Aha.. det förklarar en del ;)

Så.. nu har jag skapat mig en värme panel..
Och då förstår jag att det kan vara bra med funktionen..
För tex... om man är utanförschemat o vill ha varmare eller kallare en stund..

Super...

Dock verkar min dörr sensor gett upp nu.. Undrar om det har något med danfoss att göra?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
WodzuSE
Medlem
Posts: 26
Joined: 11 Apr 2016, 01:45
7

Hej!
Jag har köpt 11 termostater Danfoss med SW 3.04 som vill inte fungera med min fibaro HC2, någon som vet hur man ska göra?
Post Reply