Styrning av Gardena kontrollenheter

Övrigt
Post Reply
huckey
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 17 Apr 2016, 21:14
7

Hej,
som jag har kunnat förstå, erbjuder Gardena inte något verktyg som kan kopplas till z-wave system så att man kan styra bevattningssystemet från min Vera. Jag har hittat några lösningar på nätet men där används ofta speciella ventiler som är kopplade till 230V (och kostar en förmögenhet). Jag undrar dock om det kanske går att koppla någonting till Gardenas kontrollenheter (jag tror att de kallas ibland för vattendatorer) som drivs med 9V batteri.

Jag har precis gjort en test med en gammal Gardena WT1030 - jag öppnade enheten, plockade bort batteriet och sedan kopplade batteriet till skaftet i enheten med hjälp av två kablar (dvs. delen där man programmerar tider var borttagen). Det gjorde att ventilen öppnades och bevattningen drog igång. Jag kunde dock inte stänga ventilen på samma sätt så jag gissar att det behövs 9V att öppna den men kanske 4,5V att stänga den.

Frågan är: finns det någon z-wave relä/switch som inte behöver 230V utan som skulle kunna kopplas till 9V batteri och som i sin tur skulle skicka 9V och 4,5V (eller vad som behövs) till skaftet i WT1030?

H.
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Köp ventiler på eBay inte alls dyra, finns även 24v mm


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Conrads har ventiler från 250 kr och uppåt.

Men din gamla Gardena WT1030, gick den inte att stänga då du bytte polaritet dvs + till - och tvärt om?
Den öppnar och stänger med hjälp av en motor som du kör medurs eller moturs.
I bevattningsautomatiken bör det också finnas ändlägesbrytare som stoppar motorn vid öppet eller stängt läge.

Men enklast är ju att skaffa en magnetventil som styrs av en Fibaro-puck FGS-212.
En verkligt bra finess med denna är att du kan ändra parameter 3 och 4 så att pucken stänger av vattnet automatiskt efter en viss tid även om din HCL / HC2 skulle hänga upp sig.

Den funktionen aktiverade jag efter att växterna i växthuset nästan dränktes på grund av en utebliven stängsignal från min HC2.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply