Temperatursänkning av bergvärmepump

Övrigt
Post Reply
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Jag reser en del och söker en lämplig setup för att styra temperatursänkning av värmepump via Fibaro HC2.

Pumpen, en Thermia Villa 75, har en plint där brytare kan anslutas bl a för att initiera temperatursänkning.
Om kontakterna sluts aktiveras temperatursänkning till förinställt värde. Spänningen över kontakterna förutsätts vara logikspänning (5V).

Så jag tänkte använda en FGS-213 eller FGS-223 och låta den styra ett relä som öppnar/stänger 5V kontakterna.
Eller använda en wallplug som får styra ett 230V relä som kan hantera lågspänning på sekundärsidan.

Någon som har en liknande setup att rekommendera, kanske ett lämpligt relä, inbyggnadsbox etc?
Attachments
Tempsänkning Thermia.jpeg
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

5 Volt har du från vilken USB laddare som helst, enklast vore väl en wallplug där en USB laddare sitter som du styr från HC2. Om, av oklara skäl, USB laddaren ger upp (har ju då hänt), så är det enda som inträffar att du inte får sänkningen - men bättre så än att den råkar låsa sig i sänkt läge....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Det var ju en idé...!

Finns det någon risk för styrelektroniken då man matar på med en yttre spänningskälla?
Vill ju inte köpa nytt logikkort till pumpen.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nu råkade jag tolka det du skrev som att det krävdes 5v för att det skall fungera - men om det enda du behöver är logisk reläfunktion, så är kanske Fibaros universalmodul något? Eller så kan du ju fuska med en brytande puck - de skall klara lågspänning också.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Du menar Universal Binary Sensor?
Problemet med den, som jag uppfattat det, är just att det konstigt nog inte går att styra reläerna från HC2 utan den är avsedd enbart som sensor. Har jag fel?

Brytande puck är en möjlighet men måste då vara en tidigare version än de som nu marknadsförs eftersom de nuvarande tycks arbeta enbart med samma in- och utspänning. Skulle helst undvika den lösningen även med tidigare version av puck eftersom man blandar 230 och lågspänning i samma enhet med de risker de medför vid ett överslag.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det bästa du kan göra är att koppla ett extra litet relä till pucken. Du har visserligen fortfarande 230 V styrspänning till relä-spolen, men skulle du ändå få ett överslag, ja då har du nog en direktträff av blixten i huset.
Då är nog det överslaget ett mindre problem för dig.

Om du får tag på en puck av den gamla potentialfria modellen så tror jag att den har fullgod säkerhet mot överslag, men ett extra relä blir ju ännu bättre då du kan separera styrspänningen på ett bättre sätt.
Och du kan ju då placera pucken så ett den får en bra mottagning.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Ja det får nog bli lösning med relä. Det är helt klart en fördel att kunna ha pucken utanför skåpet med tanke på mottagningen. Skulle vara bra med tips på ett lämpligt relä.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ett sådant här skulle fungera bra. Glöm inte att köpa en reläsockel också.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-v-p36101
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Så blev det, order lagd.
Tack för tips och råd!
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Post Reply