Styrning via 3/4G

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Har funderingar på att styra och övervaka stugan 50 mil bort med en HC Lite eller HC2 för värme, belysning och kamera eftersom Clas Ohlson's SMS lösning inte är pålitlig.

Har dock inget fast bredband där utan tänker mig att ansluta HC via t ex en Dovado router med 3/4G modem. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vore intressant att höra mer om t ex setup, funktion i praktiken och datamängder.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Goffe
Medlem
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2014, 18:18
10

Jag hade först en Vera Lite som jag styrde värme och lampor med, men jag tyckte inte om men det funkade.
Har nu köpt en Fibaro Home center Lite istället trevligare att jobba med.
Men jag har problem med Remote accessen. Börjar tro att det har med det mobila bredbandet att göra.
Jag har Telia 3G som tyvärr inte har den bästa mottagning. Ska få 4G under 2:a kv.
Annars funkar det bra.

Med vänlig hälsning
Jonny
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

OK, tack för input!
Jag tror jag har bra täckning och hoppas slippa krångla med den delen...

Hur yttrar sig ditt problem?
Får du inte alls kontakt med HCL ibland? Eller är det så att du ibland tappar kontakten mitt i en session när du är uppkopplad?

/Daniel
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Goffe
Medlem
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2014, 18:18
10

Den vill inte koppla upp sig alls mot HCL men om jag skriver in ip adressen till routern så går det.
Då funkar allt kanon.
Ska åka till landet imorgon och kolla om jag kan få det att funka.
Hade lite kort om tid när jag installerade HCL.

Mvh Jonny
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

OK, det låter inte som ett fel i mina öron utans snarare som att du behöver aktivera NAT i routern, och/eller regga dig i nån DNS på nätet för att förenkla uppkopplingen.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Goffe
Medlem
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2014, 18:18
10

Jag hoppas det jag med.
Annars så funkar det kanon. Jag började med Telldus och Nexa prylar men man har ingen koll om den verkligen når fram och ändrar temperaturen, tänder lampor som man har begärt.
Med Z-Wave så får man ett ok på att det blivit utfört dom komandon man skickar.

Mvh Jonny
loh005
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 09 May 2012, 08:52
11

Jag har ca 60 mil till stugan. Har använt HC2 sedan maj 2012, således nästan exakt 2 år. Det finns bara 3G täckning i stugan, men när det fungerar är det klockrent. I början hade jag problem med Telias router (Huawei), som hängde sig och behövde startas om titt som tätt ( vilket inte är så lätt när man är 60 mil borta). Jag bytte router, mot en som själv kollar internetförbindelsen, och startar om själv, när den har brutits (Teltonica). Funktionen kallas "ping reboot". Dessutom har jag ett konto på DynDNS, som håller koll på IP adressen, eftersom Telia byter hela tiden. Efter det har jag aldrig haft problem (ca: 1,5 år nu). Att gå in via DynDNS har alltid fungerat, (däremot har det inte alltid fungerat att gå in via Home.fibaro). Under de senaste 1,5 åren har många mjukvaruuppdateringar skett och allt har fungerat bra på distans, utom en gång hösten 2013, då HC2 låste sig efter uppdateringen och blev oåtkomlig. Jag kontaktade Fibarosupporten i Polen via mail. Efter någon dag, mailade de, och bad mig öppna port 22. Jag var i Spanien just då, men kunde lätt komma åt 3G routern via DynDNS, och kunde öppna porten åt dom. Efter en timme fick jag ett mail, från Polen att dom hade fixat det, och sedan var allt bra igen. Jag har 2 kameror, 5 sensorer, ett 20-tal brytare/dimrar och det känns skönt att kunna ha koll, när man bor så långt bort. (lägg in DynDNS adressen och inte lokala IP adressen, till kamerorna i HC2 konfiguraionen, så fungerar de även på distans).
Sammantaget: HC2 fungerar utmärkt. Om man inte har rätt grejor, kan trådlöst internet strula, så se till att ha bra grejor som du kan kontrollera på distans.
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Bra input loh005!

Ska kolla upp detta när jag kommer ner till stugan igen om några veckor.

Det här är rätt tid för Gröna Hus eller Interaktiva Hem eller nån annan ÅF att sätta ihop ihop ett "sommarstugepaket" med prövad fungerande lösning, med HC2 och en router. Jag skulle slå till direkt och komplettera med switchar, dimmer, abonnemang etc.

Behöver ni hjälp med marknadsföringen? ;)
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Eneuman
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 24 Jan 2014, 14:24
10

Satte precis ihop en lösning där jag har HC2 hemma och en HC Lite i stugan. HC Liten är kopplad mot en dovado PRO router 4G som kopplar upp en VPN förbindelse hem till min synology server. Efter lite konfiguration så är nu HC Liten länkad som slav till min HC2 och min stuga en zone i HC2n. Så via en strömbrytare hemma kan jag nu släcka allt på landet, varför jag nu skulle vilja det ;)
filmfantasten
Medlem
Posts: 59
Joined: 11 Dec 2013, 08:51
10

Låter riktigt lovande :-D. Jag hade haft användning av just den funktionen du beskriver. Finns det möjlighet att få en how-to instruktion?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Eneuman
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 24 Jan 2014, 14:24
10

Japp. Jag tänkte skriva ihop en instruktion och posta på forumet så fort jag vet att allt lirar 100% som jag vill. Det mesta är konfiguration via användargränssnitt. Det är bara routingen i synology servern som är script.
Post Reply