Variabel ip-adress, är det ett problem?

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
ErikGBL
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 03 Nov 2015, 23:11
8

Jag har bestämt mig för att försöka Z-Wave for att kunna slå på värmen i stugan och möjligen också övervaka några temperaturer. För detta har jag tänkt använda en Fibaro insatsbrytare 1x2,5kW FGS-212 och Fibaro Universal Sensor FGBS-001 som skall kontrolleras av Raspberry Pi + raZberry + någon programvara (jag experimenterar lite med den). När det här skall kontrolleras över internet så måste jag väl veta vilken ip-adress jag har i stugan, men jag kan ju riskera att den kan förändra sig om det blir ett längre strömavbrott. Nätoperatören uppger att dom har UPS på sitt fibernät, men den varar bara några timmar så vid längre avbrott blir det ny adress. Hur löser ni det problemet utan att behöva abonnera på fast ip-adress (vilket kostar mer än 1000 kr per år!). Finns det ett sätt (program, script eller dylikt) som kan skicka ip-adressen till mig om den har förändrat sig?
hsn
Medlem
Posts: 30
Joined: 20 Nov 2014, 20:09
9
Location: Stockholm

Det som jag kör med hemma med dynamisk ip är dynamisk dns. Om du går in på tex dyn.com det finns fler sådana tjänster även vissa webbhotell har dyndns så kan du peka en domän mot din router som du gör vissa inställningar i så pekar alltid den domänen till dig.
ErikGBL
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 03 Nov 2015, 23:11
8

...men en dyndns ser ut som den kostar 500 kr per år :(
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Det finns massor med gratistjänster, normalt följer det även med om man köper en router.
Post Reply