Värmestyrning av stugan

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
Vildstjärna
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 13 Feb 2016, 10:29
8
Location: Falun
Contact:

Vi har funderat på att skaffa någon typ av värmestyrning till vår stuga. Dels för att kunna reglera värmen bättre och dels för att lättare kunna kallställa stugan när vi inte är där och därmed dra ner elförbrukningen. Jag har kollat på en lösning med Vera Edge, men jag är öppen för andra lösningar.

I nuläget så har vi element i två olika rum som vi vill styra. Alla elementen sitter på stickproppar, så jag tänker mig att vi införskaffar någon typ av temperatursensor. Jag funderar på den här http://aeotec.com/z-wave-sensor. För då kan man även sänka temperaturen några grader när ingen vistas i byggnaden, och sen någon stickpropp av/på-kopplare.

Men jag har några funderingar angående det här systemet. På en VeraEdge så har jag uppfattat det som att man måste programmera det här systemet med hjälp av scener och modes. Det blir då ett väldigt statiskt system som är svårt att styra. Man kan exempelvis inte styra temperaturen efter behov? Eller finns det någon bra plugin som löser det här? Eller någon styrenhet som löser det här på ett bättre sätt? Jag vet inte hur en termostat fungerar men jag har fått uppfattningen att de måste kopplas med kabel? Annars hade det ju varit den bästa lösningen att använda det inbyggda termostatsystemet och då antar jag att man kan styra temperaturen smidigt med hjälp av termostaten?

Det finns inte heller något internet i stugan så vi har funderat på att använda oss av en 4G-dongel, men om jag har uppfattat det rätt så fungerar inte alla donglar i Vera Edge. Jag har en Huawai E3276 (Ett standard usb-modem från Telia). Någon som vet om den fungerar med Vera Edge? Eller med någon annan styrenhet?
JvD76
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 23 Feb 2016, 13:45
8

Jag har varit inne på precis samma tanke, har dessvärre inte heller någon praktiskt erfarenhet av termostatstyrning och eftersom jag har en luftvärmepump så styr jag istället huvudbyggnaden på landet med hjälp av en IR-extender (Remotec ZXT-120).

Jag har dock en tanke om att bygga scener där aktuell temperatur för t ex gäststuga hämtas från en Fibaro Motion Sensor som jämförs med en variabel (som sätts utifrån en virtuell termostat alt en väggmonterad Z-wave termostat om man vill lyxa till det) och därefter antingen slår igång elementet eller stänger av det beroende på temperatur. Någon som har erfarenhet av detta i praktiken? Funkar det att ställa elementen på max effekt?
Vildstjärna
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 13 Feb 2016, 10:29
8
Location: Falun
Contact:

Efter flera månader och ganska mycket spenderad tid så är nu systemet igång. Vi köpte en termostat från Danfoss, som mäter temperaturen och som har en liten display med inställbar setpoint för önskad temp i huset. En Multisensor från Aeon Labs och 3 väggpluggar. För att styra allting så valde vi en Vera plus, och det var det som gjorde det väldigt förbryllande.

Jag läste lite innan om olika kontrollenheter och vad de klarade av och det mesta jag läste om Veran var positivt men när jag väl skulle installera den kändes det som den sämsta produkten som finns på hela marknaden. Jag blev väldigt besviken när jag insåg att den i princip inte kunde göra någonting.

Jag började skriva lite Lua-kod för att få det att fungera så som jag ville och fixade till koden så att den funkade, men då insåg jag att jag inte kunde använda koden på ett enkelt sätt. Inte utan att skapa en plugin av den.

Då gjorde jag en sökning på internet och hittat pluginet PLEG som löste mina bekymmer, men då hade jag redan lagt ner åtskilliga timmar på att få det att fungera på ett annat sätt.

Problem nummer var två var att få igång en dongel till Veran. Även där satt jag i åtskilliga timmar och försökte få till det. Testade olika donglar, men lyckades inte hitta en lösning som fungerade, så istället köpte vi en router som man kunde koppla dongeln till och på så vis få internet till Veran.

Men det var alldeles för krångligt. När jag köper saker så vill jag att de bara ska fungera och de gör de säkert om vi inte hade snålat och köpt Homecenter istället. Så jag rekommenderar alla att inte köpa Veran. Det är inte en färdig produkt och den bör ej finnas på marknaden. Köp något annat istället.

Kostnaden för alltihopa blev runt 5000kr, så frågan är väl om det är värt det eller inte? Det är ju upp till var och en och avgöra men förhoppningen är i alla fall att vi ska få en jämnare temperatur inomhus under vintern. Sen borde det även finnas billigare och enklare alternativ till att fjärrstyra temperaturen.
Post Reply