Problem med åtkomst via internet

Övrigt
Post Reply
erpe
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2013, 12:12
11

Hej!

Jag har precis köpt ett HC2 och fått kopplat till några dimmers. Allt fungerar som det ska via dator och telefonen hemma via wi-fi. Men om jag loggar in på home.fibaro.com så väljer jag mitt homecenter och kommer till 'choose interface'. Om jag väljer 'control panel' eller 'automatically choose interface suitable for Your mobile phone' så får jag bara upp en vit sida. Väljer jag någon av mobil sidorna så får jag upp interfacet, men när jag går in på Lights, så visar den House, men ingen av lamporna som den gör hemma. Via min iPhone så kan jag komma in på ljus, men ingen av lamporna finns med.

Jag har senaste version av mjukvara på HC2, 3.424 Beta, och provat med chrome och IE9. Jag har ADSL uppkoppling hemma som har ungefär 0,7 - 1 MB upload.
Har jag för dårlig upload på mitt bredband kanske eller kan det vara något annat problem/inställning?

Hoppas någon kan hjälpa.

Mvh
Erik
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Hej Erik

Beta versionen har inte stöd för home.fibaro.com än. Bara via iPhone appen.
erpe
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2013, 12:12
11

jompa68 wrote:Hej Erik

Beta versionen har inte stöd för home.fibaro.com än. Bara via iPhone appen.
Ok. Men det fungerar inte för iPhone heller. Jag får inte upp lamporna.
/Erik
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Den användare du skapat för remote login , har du kollat så användaren har behörighet till lampor och eventuella scener?

Om inte så gör du det via Paneler/Behörighetspanel
Klicka på den användare det gäller, skrolla ner lite och sen ser du rättighets ikonen. Där väljer du vad som ska visas för användaren i iPhone appen.
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Nu i veckan kommer en ny version där fullt stöd för remote access finns med!

//Gröna Hus
erpe
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2013, 12:12
11

jompa68 wrote:Den användare du skapat för remote login , har du kollat så användaren har behörighet till lampor och eventuella scener?

Om inte så gör du det via Paneler/Behörighetspanel
Klicka på den användare det gäller, skrolla ner lite och sen ser du rättighets ikonen. Där väljer du vad som ska visas för användaren i iPhone appen.
Hej!

Tack för svaren. Jag håller på att renovera så jag har inte haft så mycket tid att kolla på detta på en stund. Nu har jag laddat ned senaste version av mjukvara på HC2 + senaste uppdatering av iPhone appen. Jag har lagt opp en användare för att logga in externt och en i access panel med rättigheter till dimmern där. Men jag får ändå inte upp lampan som jag har lagt in. Det visas inget när jag går in på ljus. Om jag är på samma nätverk så fungerar den fint. Jag vill ha det till att fungera innan jag börjar koppla till allt annat.

Jag tycker HC2 är väldigt ostabil. Jag får starta om den 1-2 gånger i veckan. Och jag har inte alls fått det att fungera externt. Till priset den kostar tycker jag det borde fungera bättre. Och det borde vara bättre dokumenterat.

Hoppas det nu är bättre med nya mjukvara. Är det något annat jag kan ha missat i setup för extern åtkomst?

Mvh
Erik
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Hej Erik

jag upplever att man har lyckas betydligt bättre med HC2 programvaran på senaste tiden. Min maskin rullar på fint utan att behöva starta om den.
Hur gör du din externa uppkoppling mot boxen? Har du reggat den hos home.fibaro.com eller kör du mot egen öppen port i din brandvägg?
Har du lagt till din dimmer till ett rum? Annars hittar du dimmern under "ej tilldelade" ikonen (?)
Jonas
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 23 Feb 2013, 00:09
11

Jag har samma bekymmer! Det fungerade via telefon/iPad i tidigare mjukvaruversioner i huset men aldrig lyckats få till fjärrstyrning! När jag öppnar appen hittar den hc2 men händer inget när jag trycker på ikonerna!
Jonas
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 23 Feb 2013, 00:09
11

Hej, nu gör jag ett nytt försök efter återhämtning...
Löste det sig med åtkomsten och isåfall hur gick du till väga?

//Jonas
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Jag får inte igång styrningen via iPhone appen. Någon som kan beskriva hur man gör? Inga problem via vanliga nätverket... iPhonen finns i listan på enheter och jag har skrivit in mina uppgifter för remote access vilket den säger är "correct". Men startar jag appen utanför nätverket så står det bara "loading" och sen att den inte lyckas connecta... What to do?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Nex wrote:Jag får inte igång styrningen via iPhone appen. Någon som kan beskriva hur man gör? Inga problem via vanliga nätverket... iPhonen finns i listan på enheter och jag har skrivit in mina uppgifter för remote access vilket den säger är "correct". Men startar jag appen utanför nätverket så står det bara "loading" och sen att den inte lyckas connecta... What to do?

skapa ett konto på home.fibaro.com, regga din hc2 där och testa logga in via den sidan till din hc2.
sen till mobilen och lägg till manuellt https://home.fibaro.com som ip adress och sen din användare som du har i hc2 med user och pass. remot access skriver du in user och pass som du reggade på home.fibaro.com.

ska funka.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Den säger bara att den inte hittar någon Hc2 med mitt serienr :/ Har skrivit in det såhär: HC2-0153XX Men det finns ingen Hc2 med det serienret säger den... Konstigt med tanke på att jag kommer åt den online via datorn på https://home.fibaro.com...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Maila fibaro och fråga. Känns som ditt s.nr. Inte är med i deras databas
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Fattar nada, satt och testade på iPaden för att se om jag kunde ansluta via den till HC2 utanför WiFi. Gick inte på första försöket MEN då jag tog bort https://home.fibaro.com i IP fältet och skrev in mitt lokala IPnr och voila! då funkade det!!! Så nu måste jag fråga, VAD skall man skriva i fälten och var kan jag läsa om detta? Fibaro måste väl ha någon tydlig manual eller hur har alla andra gjort för att få det att funka? :?: Allt funkar perfekt från iPaden men skriver jag in samma sak på iPhonen så funkar det inte...
En annna skum sak, skall man inte få upp ALLA enheter under behörighetskontrollen på HC2? Jag ser bara min iPhone där, inte min iPaden... Märkligt eftersom iPaden fungerar men inte iPhonen ;) Dessutom fattar jag inte hur man lägger till användare, kan ju skriva i allt i fälten men det finns ju ingen SPARA knapp :?: Funkar inte att trycka på den vanliga SPARA-knappen till höger så just nu kan jag bara skriva i saker men inte lägga till dem... Ser det lika dant ut för er?
Attachments
Add user.tiff
Add user.tiff (57.49 KiB) Viewed 18639 times
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Lägga till iPhone, iPad mm för åtkomst via nätet LÖST! Fick svar från Fibaro: HC2-systemet stödjer inte !"#¤%&/()=?`i lösenorden! (Kunde ingen sagt detta tidigare? ;) Bytte till ett enklare lösenord och problemet var löst direkt! Kanske kan hjälpa en del andra som också haft buggiga problem!
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Jag lånar tråden lite här, jag har jätte problem med att använda android appen, både via remote och localt, händer jätte ofta att man inte får kontakt, så måste man starta om HC2an.. är det någon annan som har haft detta problemet och löst det på något vis?

Mvh Bisse
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Bisse90 wrote:Jag lånar tråden lite här, jag har jätte problem med att använda android appen, både via remote och localt, händer jätte ofta att man inte får kontakt, så måste man starta om HC2an.. är det någon annan som har haft detta problemet och löst det på något vis?

Mvh Bisse
Låter precis som mitt första problem men då var problemet den medföljande ethernet-kabeln. Har du orginalkabeln så testa att byt till en bättre. Hoppas det funkar! :)
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Nex wrote:
Bisse90 wrote:Jag lånar tråden lite här, jag har jätte problem med att använda android appen, både via remote och localt, händer jätte ofta att man inte får kontakt, så måste man starta om HC2an.. är det någon annan som har haft detta problemet och löst det på något vis?

Mvh Bisse
Låter precis som mitt första problem men då var problemet den medföljande ethernet-kabeln. Har du orginalkabeln så testa att byt till en bättre. Hoppas det funkar! :)

hejsan tack för svaret =)

men det har jag gjort, gjorde det när jag såg tråden, blev inte direkt bättre =(

några andra förslag?
Post Reply