Skapa scener (helt ny användare)

Hjälp varandra att vara kreativa för att göra hemmet mer bekvämt.
Post Reply
Bumbar
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 10 Dec 2013, 11:55
10

Hej

Jag skulle vilja börja skapa enkla scener med block men vet ej hur jag skall börja. Först skulle jag vilja börja med att göra en scen som släcker all belysning men strömbrytaren vid entrédörren när man är på väg ut. Hur gör jag detta?

Sedan har jag en dörrsensor i tvättstugan som jag skulle vilja koppla till belysningen så att den tänds när man öppnar dörren. Hur gör jag?

Hör också en projektorduk som är kopplad till en rullgardin switch so jag skulle vilja att den går ner när hemmabio förstärkarn sätts på och går upp igen när den stängs av.

Ngn som kan vara behjälplig?

Tack på förhand
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Hejsan och välkommen till forumet :)

Din första fråga får man göra via LUA för att komma åt en funktion som heter sceneActivation. Kräver minst version 1.9 på fibaro switchen(har jag för mig)

På din fråga nummer 2 så gör man så här:
Skärmavbild 2014-06-19 kl. 06.01.36.png
Skärmavbild 2014-06-19 kl. 06.01.36.png (31.6 KiB) Viewed 5661 times
sen kan du utgå ifrån mitt exempel när du bygger scenerna för din projektorduk, switch och förstärkare. Måste blir 2 olika scener för att få den att gå ner och sen upp vid avstängning av förstärkaren. Går att göra en scen av detta men då måste det göras via LUA.

Hojta till om det är något mer du funderar över.

Med vänlig hälsning, Jonny
Bumbar
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 10 Dec 2013, 11:55
10

Hej jompa 68

Tack för att du svarar så fort. Jag skall försöka skapa scenen med dörrsensor idag. Sedan undrar jag lite gällande LUA. Hur börjar man skapa scener i den? Vad behöver jag lära mig för att kunna börja skapa scener? Jag har byggt en hemmabio på övervåningen och har en dimmer som sköter belysningen samt en 2X15 strömbrytare som förstärkaren inkopplad i. Vad jag skulle vilja är att göra en scen att belysningen släck och projektor duken kommer ner vid start av förstärkaren. Hur skall jag börja LUA för att skapa ett sådan scen? Många frågor som dyker upp. Återigen tack för det snabba svaret.

Med vänlig hälsning
Bumbar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hej Bumbar,

Då jag har exakt det du efterlyser, och vet vad som krävs, så blir frågan om att automatisera hela hemmabion lite större än "bara bygga en scen". Du får flera beroenden som iallafall jag behöver vet hur de är inkopplade rent tekniskt...

- Du skriver att när förstärkaren startas så skall projektorduken sänkas ned - men hur startar du projektorn?
- Och hur styrs projektorduken?
- Förstärkaren är tydligen kopplad till en 2*1.5kW Fibaro puck (antar jag) - Att starta förstärkaren genom att dra i rätt brytare på din 2*1.5kW Fibaro puck är lätt - men är du verkligen säker på att förstärkaren startar, att den väljer rätt ingång, att den ställer in rätt volym osv?

I min bostad är allt TCP/IP styrt, dvs allt går att styra via IP commandon. Men som fjärr använder jag iRule, som talar med min Fibaro HC2 som i sin tur pratar med förstärkaren. Projektorn är inkopplad via en Global Cache GC100-6, så är även min gamla DVD spelare (som inte i sig har IP). GC100 konverterar alltså IP till IR (och sedan har den iofs några brytare och ett par RS-232 portar också - never mind them just nu). Således, som du ser av vad jag använder, så räcker det inte med en liten brytare - det krävs mera för att automatisera det hela i den riktning som jag tror att du eftersöker?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Bumbar
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 10 Dec 2013, 11:55
10

Hej Jompa

Jag skapade scenen där jag ville att när dörren i tvättstugan öppnas så skall ljuset tändas men det fungerar inte. Vet ej vad jag gör för fel. Jag tror att det är ngt som är fel med dörrsensorn. När jag tittar på enheter så står det under dörrsensorn "väntar på uppvakning". När jag testar scenen i home center så fungerar den dock bara att tända ljuset går ej att släcka, och när jag använder strömbrytaren så måste jag trycka den tre gången får att tända och släcka manuellt. Vad kan detta bero på? Vad skulle jag kunna göra för att få dörrsensorn att fungera.

Med vänlig hälsning,
Bumbar
Post Reply