Projekt Postlåda - grundidén av HA-proffset hek.

Hjälp varandra att vara kreativa för att göra hemmet mer bekvämt.
Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Januari - gräsänkling och därmed projektavslutningsmöjligheter.
Här kommer min "write-up" av mitt postlådeprojekt.

Med god vän och programmerare på besök i går kväll, som slutade i ett anti-klimax pga devicer som inte rapporterar status samt att en device total-flippade, så kände jag att det var dags för andra projekt-tag idag.

Har länge jobbat på att få en ny postlåda men, vill ju ha ”det rätta” så här kommer dåtid, nutid och framtid.

Hur ser kravställningen ut:

1. Veckopostlåda.
2. Hyggligt klassisk design - inga modernistiska designflummerier i signalfärger här inte.
"Hellre bo på en vingård än i ett Wingårdh" är både mitt och min frus ärligt stulna motto när det gäller hus och stil.
3. Belysning på utsidan och insidan. Den står på ett ställe som upplevs som mörkt, pga kontrast mot bakgrunden.
4. Rejäl tömningslucka som är låsbar.
5. plats att montera sensorer på.

Så vad finns det då som erbjuds och som frun går med på.
Inte mycket men - vi kunde enas om en Berglund Stil 3000 Family som en bra grund.
postlåda.jpg
Snudd på lite för modernistisk men, tillräckligt klassisk för att fungera till ett ljusgult med vita knutar, rappat hus.
Den gröna färgen är väl inte riktigt "brittish racing green" som jag önskat men - får väl gå. :roll:
Brister - belysning och inga förberedda platser (synbarligen) för montering av sensorer.
Går det att montera sådant själv?
- efter ingående studie på närmsta varuhus som hade den i skyltningen, befanns den godkänd av mig för att vara möjlig att få "till rätt nivå" enl. kravställning.
En styck inhandlades och projektet kröp igång. :D

Första problemet hittades ganska omgående:
Locket till inkastet stänger ofta inte helt - trög stängning på den - kanske för att lådan är sprillans ny.
Blir sen locket lösare framgent, så skulle blåst kunna orsaka öppning och därmed "falsk-larm" om att post kommit.

Lösning:
Den lokala däckfirmans utbud av balanseringsvikter för aluminiumfälg.
Tyngsta modellen köptes monterades så att vikterna inte slår mot lådans stomme.
Den tejpen HÅLLER - inte som viss annan, skulle det visa sig.
Locket är nu 200g tyngre, och stänger med eftertryck.

Resultat:
Distinkta värden för mina sensorer, samt ingen risk för framtida "vind-orsakade falsklarm".
lucka_inkast.jpg
Belysning - utsida:
Jodå, den lite smått utstickande "tak-kanten" var bred och hög nog för att husera/dölja en LED-list att montera under den. LED-list köptes raskt in i varmvit och ljussvag variant. (det ska ju ge stämningsbelysning - inte vara gatubelysning)

Problem:
1. Kap-positionerna på LED-listen - kommer de att passa med lådans dimensioner eller inte? Jodå - man kunde tro att det var måttanpassat faktiskt – iaf så tillvida att det inte är några synliga missar (saknade ljuspunkter eller för långt uthängande ändar).
2. 90-graders vinklar på hörnen. Ah - det finns ju passbitar att köpa. Det fungerade inte helt dock. Så fram med lödpennan och löda på kabelbitar som är korta nog för att inte synas, men långa nog för att hantera ett litet glapp.
ledlist.jpg
3. "Mycket stark och långvarig vidhäftningsförmåga" eller något motsvarande stod det - jag var med ens mycket skeptisk. Helt korrekt - inte ens ett dygn klarade sig LED-listen att "hänga" kvar.
Lösning - en tub med någon trevlig substans - PATTEX PL300 - har löst uppgiften i ett år inomhus (det här har varit en långkörare då mycket annat behövt få lite TLC förutom det här...) - köpt på rekommendation av byggvaruhusets personal.

4. Hur får jag diskret ström till LED-listen.
Jodå, ett litet diskret gap fanns på rätt ställe under taket, så strömkabel är nu monterad inifrån, kryper ut utan att synas och ansluter till LED-listen.

Belysning - insida:

Problem:

1. Postbudens tid är knapp - de kommer att bara ösa i posten i lådan och har heller inte fysisk möjlighet att kontrollera att de inte "rivit ner" någon "fancy schmancy" ditmonterad LED-list.
De ska inte heller behöva kolla eller vara superförsiktiga för då är min åsikt att LED-listen felplacerad.
Det ypperligt placerade "brevstöldsskyddet" på undersidan av inkastshålet, blev utmärkt att på undersidan av det montera LED-listen på, för att sen (gott om LED-list kvar så kunde ödsla lite mer än nödvändigt) dra ner dem på sidorna långt fram i lådan. MYCKET ljus blev det på insidan vid test. :o

2. LED-listen får ju inte heller hindra den inre justerbara bottnen - den måste kunna flyttas som från början tänkt.
Även här fungerar det finfint med rätt montering av LED-listen långt fram så är den inte i vägen eller blir nerriven av post eller flytt av inner'golv'.

3. Återigen - PATTEX PL300 för att hålla LED-listen.
Inte helt enkelt att jobba med en fogspruta inne i lådan pga längd.
Lösning - ta loss tömningsluckan.
Mycket enkel åtgärd och här får man mer rörelsemöjlighet, samt att man bättre ser var man lägger på det - så inte hela lådan blir nedgrisad på insidan med "silikon-limmet" eller vad det nu är.

4. Utsidans strömkabel kan inte hänga lös inne i lådan - det kommer post/paket att fastna i.
Jag köpte minsta storleken "kabelränna" på byggvaruhandeln och limmade fast på insidan bredvid LED-listen för insidans belysning.
I med kabeln i den och voila - inget som kan trassla sig.
Även här går det att montera allt så att inte den flyttbara "innerbottnen" påverkas. :)
Så långt allt löst "lokalt" med belysning.
Inte jättekomplext, inte jättesvårt att montera - bara tänka till och göra det sakta och ordentligt.

Sensorer:
Vad är kravställningen för de "behov" 8-) man har?
Här blev jag och min fru något oense men, med lite "budgetförhandling", fick jag ok på mitt perspektiv.
1. Post kommit.
2. Post hämtad.
3. Belysning på insida ska tändas och släckas när man öppnar resp. stänger tömningsluckan. (den kan ju INTE stå och lysa hela tiden - det skulle vara amatörmässigt... :lol: )
Min tanke gick först till "metallbleck som kortsluter", kopplat till två stycken Fibaro dörrsensorer via kabel.
Efter funderande på både montering och hur bra det kommer hålla - skrotade jag den tanken.
Metallbleck är funktionsstörningskänsligt - speciellt med post som rasar ner i lådan.
Något bättre behövs.
Electrokit.se hade svaret. En sk "microbytare med rull-arm" blev valet.
microbrytare.jpg
microbrytare.jpg (438.79 KiB) Viewed 5858 times
Jag tänkte "Det måste ju gå att dra fast dom på stommen och sen låta armen göra jobbet" mot lådans luckor på något sätt...det blev tvärt om...

Ren chansning alltså - som visade sig bli en som det verkar, iaf monteringsmässig, fullträff.
Inte provkört med post än men, det är så enkelt att skulle de paja, så är det fixat igen på ingen tid alls och kostar inte heller förmögenhet.
Här började mitt riktiga huvudbry.
En sprillans ny och fin postlåda - det slog mig att man har ju inte lust att förstöra rostskyddet redan från start, genom att borra i den.
Kändes också lite fel att börja borra i något som är sprillans nytt dessutom.
Så efter lite funderande och måttande, hittade jag en annan väg framåt.
Brytaren för tömningsluckan - fixades på noll och ingen tid när jag kom på hur.
Löd fast kabeln på brytaren.
Borra upp ena fästhålet på brytaren och trä på den på den fjäderbelastade gångjärnspinnen och voila - den kant som finns bakom luckans kant var nästan rätt placerad - så bocka till armen på micro-switchen och - klart.
töm_brytare.jpg
stomme_tömning.jpg[/attachment Post in - här var det mer klurande: Då projektet inte var någon stress med, lät jag det "vila till sig" ett tag i huvudet då jag inte såg något riktigt uppenbart. Till slut, insåg jag att lösningen här måste bli den samma som på tömningsluckan. Dock - locket såg ut (svårt som attan att se även om jag mobil-filmade och använde filmen för att titta vad kameran sett) att vara "nitat" som gångjärn. Visade sig inte vara riktigt så. :? Det var mycket riktigt en typ av nit, men, låsningen på den var bara en slags "låsfjäderbricka" som satt riktigt tight mot niten. Detta upptäcktes efter att ena sidans "nit" var halvt "av-Dremel'ad". :roll: Aja, niten är ändå för kort för att fungera för att hålla både brytare och vara gångjärn så ingen större skada skedd. Men, helt plötsligt var det ju en smal sak att få loss hela inkast-luckan så man lättare kan måtta och passa till saker - så andra sidan lossades nu raskt - här utan att paja niten och "låsfjäderbrickan". :) [attachment=1]nit.jpg
Samma procedur som för "tömningssensorn" - dvs, borra upp hålet på microbrytaren så mycket det går och trä sen på det på den på "vad det nu är Du bestämmer dig för att använda som ny "nit". Jag kommer högst sannorlikt köra på en maskinskruv med tillhörande låsmutter - det kommer fungera fint.
inkast_brytare.jpg
Även här i inkastluckan finns en bra plåtkant på lådans stomme som armen på brytaren kan nudda och därmed fixa slutning av microswitchen.

Voila! brytaren på plats. :)
.................

Vad behövs i trädgården då?

Ja, lådan måste ju gjutas fast på något sätt. Det är inte klart än - fel säsong för gjutning.

Men, lådan måste ju få sina 12 volt fram (12 volt är mer lämpat för hemmapulare än 220 - så mycket jobbiga regler med 220 som inte 12 volt har) - och ibland har man tur.
En fiberinstallation kom rätt i tid så, ner kom ett rör med 2 stycken lågspänningskablar samtidigt som fibern - fick gräva lite extra själv men, huvuddelen blev löst av två trevliga herrar från grävfirman - de skulle ju ändå gräva för fibern.
Sträckan till huset är väldigt kort, så det är inget problem med spänningsförluster.

Problem:

1. markplattan som ska gjutas fast har inget bra hål för röret med 12-volts-kablarna att komma upp igenom.
Lösning - fram med borret och tillhörande maskin så är det inte längre ett problem. :)
Tips - hitta en firma som kan göra borrningen för att köpa ett 25 mm borr (jag har använt en Gardena-PEM-slang som kabelskyddsrör) blir DYRT.

2. Hur kopplar/konfigurerar man fibaros RGBW-drivare så att den kan fungera som "av/på" för de två LED-listerna.
Ej utrett än. :oops:
Löst i en annan tråd här på forumet.

Min plan just nu är att montera Fibaro's dörrsensorer och börja göra styrningen med dem. Omtag blev det på denna. En Fibaro Universalsensor ska få tjänstgöra så jag slipper batteriproblemet. Ser på papperet ut att fungera.

Inget avancerat behövs ju - det kommer ju till och med gå med block-scen att skapa det jag vill.
Jag hoppas att min byggstory om lådan kan fungera som inspiration till forumet i övrigt om hur jag löst/löser det.

Grannarna kommer iaf bli gröna av avund på lådan (phun intended :) )- inte så mycket pga sensorerna - de kommer ju inte märkas - men, mest på den snygga, helt unika postlådan som har belysning både på utsidan och när man tömmer, på insidan.

mvh:
DrPepper
Attachments
nit.jpg
nit.jpg (423.59 KiB) Viewed 5858 times
stomme_tömning.jpg
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply