Hämta ut aktiva devices ur HC2

Utvecklar du en smartphone-app? Datorprogramvara? Få hjälp av andra och bidra med dina egna erfaranheter.
Post Reply
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har tänkt driftsätta ett "väck döda noder"- skript. Jag har sett två varianter för man hanterar systemets olika befintliga devices.

Antingen har man en loop som förutsättningslöst täcker alla devices, det vill säga man skapar en räknare som är högre än antalet ids man har. Inte snyggt.

Andra alternativet är att man deklarerar alla since devices i en lista i programmet. Snyggare men förknippat med underhåll så fort man inkluderar nya devices.

Vad jag vill ha är en metod för att hämta alla devices som finns i systemet.

Ett alternativ är kanske att använda REST API:t /api/devices och tolka JSON- svaret. Borde fungera men blir en hel del kod för något som redan borde finnas?
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Du borde inte ha döda noder, jag har inte haft det på väldigt länge, jo om någon fysiskt dragit ut en enhet,
Hade stora problem tidigare med detta men efter borttag av polling på vissa enheter så funkar det kladerfritt.
Vad är det för enheter som du måste väcka?
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

sonnyboy wrote:Du borde inte ha döda noder, jag har inte haft det på väldigt länge, jo om någon fysiskt dragit ut en enhet,
Hade stora problem tidigare med detta men efter borttag av polling på vissa enheter så funkar det kladerfritt.
Vad är det för enheter som du måste väcka?
Det är en Aeon Multisensor 6. Det är den enda enheten i mitt system som dör någon gång per vecka.
Den sitter nära min HC2, bara 1 meter egentligen, dock sitter den utomhus. Jag misstänker att det kan bero på att det kommier in fukt i den :? .. Jag skall ta in den, låta den torka ur ordentligt och därefter installera den på ett mer skyddat ställe. Se om det hjälper.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Plockade in enheten inomhus men hade samma problem. Den dog ganska omgående. Försökte exkludera/inkludera enheten och då började den helt plötsligt klaga på dåligt batteri. På 6 veckor har sensorn redan käkat 2 uppsättningar batterier. Inte hållbart.

Jag skall testa att driva den via USB ett tag och verifiera att den är stabil.
Post Reply