Förbättrad instruktion för att bygga SMS-gateway till HC2 (och andra enheter)

Utvecklar du en smartphone-app? Datorprogramvara? Få hjälp av andra och bidra med dina egna erfaranheter.
Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Har sen ett längre tag tillbaka försökt åstadkomma shad's SMS-gateway. (forum.fibaro.com) och gjort mig tunnhårig pga en kombination av "lite fattig" dokumentation från shad's sida (antar att folk är Linux 101-fähiga - jag har ett tag kvar) och min egna brist på kunskap/förståelse för linux (saker som inte togs upp antogs vara "självklart" - så som noob, hade man en del att fundera över).

Iaf så har jag till slut lyckats.

Och dokumenterat det lite mer noggrant - kan dock fortfarande finnas brister även om jag tycker jag varit oerhört noggrann och detaljerad.

Jag har också gjort det med utgångspunkten ett Huawei E3276-s modem.

SE UPP! Det finns två varianter - en som är "HiLink" och en som inte är "HiLink".
Jag vill påstå att alla guider som pekar på att konvertera en "HiLink" till en "non-HiLink" är inte fungerar.
Har själv fimpat ett modem när jag försökte köra den guide som var mest komplett av alla de som finns där ute.
Så - FÅ TAG PÅ MODEMET som INTE ÄR HiLink.

Nästa grej - jag har gjort det här på en RPi 1 B (512 meg). På den enheten, behövde jag extern strömförsörjning då RPi'ns interna inte klarade förse modemet med kraft nog.
Så en USB-hubb med extern strömförsörjning gör livet lättare.

Jag vill som sista tillägg säga att jag tar inget ansvar för om Du inte får det att fungera med min guide.
Alla it-miljöer har sina egenheter och jag har INTE möjligheten att hjälpa.
Det är jag för okunnig för.

Det jag erbjuder är en guide som jag själv verifierat utefter när jag för någon timme sedan byggde mig ett stage-miljö-SD-kort för att ha som "labb-reserv" när jag vill prova något och INTE orsaka problem på min "prod" miljö.
Ingen kompensation kan utgå för att Ni köpt prylar som sen inte snurrar.
Kort sagt - får Ni det att fungera med min guide, är jag glad att kunna bidra. Får Ni det inte att fungera - sorry.

Då beskrivningen är 9 A4-sidor i PDF så blir den ett zip-attachment.
Jag lägger också med en HC2-virtual device med en knapp, som när man trycker på den, gör ett anrop till servern.
Naturligtvis måste man byta telefonnummer och ip-addresser i den, liksom när man följer dokumentet.

Hoppas någon kan ha glädje av jobbet. :)

mvh:
DrPepper
Attachments
SMS-gateway.zip
(34.05 KiB) Downloaded 428 times
Post_hämtad.vfib
(593 Bytes) Downloaded 428 times
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply