Aeon Labs Home Energy Meter 2:nd Edition till Fibaro HC2

Övrigt
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Just ja, så var det man gjorde. Har hoppat med Domoticz, Vera Edge och nu till den här :-)
Vissa värden vill inte "fastna", 1, last set value = 240 men när den gör read parameters blir det 0 iallafall :roll:

Funkar det inte nu så får de va ett tag, känner att det blir lite mkt tid på bara elmätning när jag vill fixa andra saker också :-)

Hursomhelst, tack för hjälpen!
clamp.png
clamp.png (21.51 KiB) Viewed 25326 times
2015-02-13_123201.png
2015-02-13_123201.png (14.96 KiB) Viewed 25326 times
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om jag har förstått det rätt så har du (likson jag) en energimätare utan batterimatning.
Enheten får sin spänning via de fas-anslutna spänningstrådarna.
Det innebär att du inte behöver / kan inte sätta någon matningsspänning på parameter 1 eftersom den läser av spänningen automatiskt på de tre faserna.
Parameter 1 finns i templaten men den är avsedd för batteridrivna energimätare.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Se där ja :-) mkt googlande så blir man lite konfys, hursomhelst så fick jag det här svaret från Aeon Labs supporten angående siffrorna.

Image
For parameter 101 [4 byte dec]: 16143 (Report kwh and watt for clamp 1 2 3 and total clamp)
Parameter 111 [4 byte dec]: 240 (Report every 240 seconds)

You can leave parameter 102-103 and 112-113 unchanged.
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Jag får fortfarande inte min att visa momentant på resp fas.
Den visar förbrukning per fas, total förbrukning och momentan förbrukning på hela anläggningen.

Har du ställt in dessa värden med parameter ikryssad?
Några andra värde som ska ändras eller det är enbart dessa två om man lägger till enheten på nytt?
Behöver man ändra på resp. slavenhet eller det ska räcka att ändra på en av dom (xxx.0)?
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Jag har bara gjort inställningar på mastern
Kryssade ur "use template" och satte in värdena, sen dök momentanvärdet upp på alla faser, värepumpen använder dock inte alla 3 så ofta, bifogar en bild på hur det ser ut just nu.

.

usetemplate.png
usetemplate.png (3.35 KiB) Viewed 25172 times
settings
settings
3fas101.png (19.53 KiB) Viewed 25172 times
flvp.png
flvp.png (11.38 KiB) Viewed 25172 times
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Här kommer ytterligare en variant som jag kör..
Det är bra om ni anger lite mer fakta om utrustningen så att vi kan jämföra. Annars blir det lite att jämföra äpplen och päron.
Håkan, du har tex fem informationsrutor, jag har bara fyra. Men jag såg nu att din femte anger batteristatus. Den saknas hos mig eftersom min är spänningsmatad. Det innebär också att du måste ange spänning vilket jag inte behöver.

Om vi rapporterar dessa problem till Fibaro så är det ytterst viktigt att ange rätt information eftersom de annars kanske korrigerar fel modell.

Mina data är: HC2 Ver. 4.033
HEM DSB28-ZWEU (2nd Edition)
Spänningsmatad 230V
Firmware: 1.5
Attachments
Modell och Fw
Modell och Fw
HEM3.JPG (21.24 KiB) Viewed 25169 times
Mina inställningar
Mina inställningar
HEM3-settings.JPG (46.31 KiB) Viewed 25169 times
Inga momentana fasströmmar
Inga momentana fasströmmar
HEM3-resault.JPG (22.16 KiB) Viewed 25169 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Jag har samma version som dig RH_Dreambox
Vi verkar också ha samma problem att den inte levererar momentanförbrukning på resp. fas.

Hoppas Fibaro ser till att fixa detta snart. Haft enheten i över ett år utan att egentligen kunna nyttja den. Verkar ju fungera på många andra basenheter utan problem.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Dede, jag tänker avvakta till nästa hotfix. Funkar det inte där heller så lägger jag in ett ärende på Fibaro Bugzilla.
Det ligger nog flera ärenden där om samma sak men det skadar inte att upplysa dem igen om bristerna.
Kanske man skulle kontakta Aeon för en fullständig information om enheten som man kan bifoga till ärendet.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Rh dreambox, Den bilden med batteristatus på är northq powereadern med, alltså inte från 3fas mätaren (därav batteriindikatorn på den också, och om du synar bilden står det Elmätare på den och FLVP på resten). Med de inställningar jag har visas. Om du tittar på inlägget lite efter (45) det du såg batteriindikatorn på, så ser du exakt alla inställningar... Och vi har exakt samma grejjer, förutom att min visar rätt på alla faser.

Så ja., det kan bli missförstånd, största missen var nog stt inte sudda bort northq power readern...

Hade en del strul innan det blev rätt, men ställer jag in precis som deras support sa så funkar det, man fick vänta "en stund" efter dock för att se resultat, tog kanske 10min (en kopp kaffe senare) så efter det är allt OK

Och svaret från deras support kommer här


Hi Hakan,

For parameter 101 [4 byte dec]: 16143 (Report kwh and watt for clamp 1 2 3 and total clamp)
Parameter 111 [4 byte dec]: 240 (Report every 240 seconds)

You can leave parameter 102-103 and 112-113 unchanged.

Cheers,
Chris
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

OK, det förklarar saken.
Vi har samma modell då, men vi har olika firmware. Du har fw 1.7 och jag 1.5.
Kan det vara en så stor skillnad mellan olika firmware att det fungerar i det ena fallet men inte i det andra?

Jag har testat alla tänkbara förslag till inställningar men inget har fungerat fullt ut så det får bli en rapport till Bugzilla om inte nästa Hotfix löser detta.
Alternativet är att köra HEM'en på RaZberry under Domoticz. Där får jag ut spänning, ström, effekt och energiförbrukning.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Såhär ser den ut just nu, för stunden drar den ganska lite men har sett när den drar tex 8kw och fördelningen per fas ser korrekt ut (även om man jämför med min gammelpulsmätare i elskåpet ser det ut att stämma)

Det som var största kruxet för mig var att ge den tid, jag förväntade mig att det skulle dyka upp siffror direkt, men jag ställde in enligt supportmailet och lät den va över natten, sen funkade det bara.

EDIT: Sista bilden efter ett bad, frånluftvärmepumpen satte igång lite :-)
flvp1.png
flvp1.png (8.2 KiB) Viewed 25056 times
flvp2.png
flvp2.png (3.74 KiB) Viewed 25056 times
flvp3.png
flvp3.png (2.33 KiB) Viewed 25056 times
flvp-3.png
flvp-3.png (9.94 KiB) Viewed 24995 times
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nu händer det konstiga saker med min Aeon HEM DSB28-ZWEU E2 Ver. 1.5
Helt plötsligt har det trillat in mätvärden på Fas 1 och 3 men inte på 2. Värdena är helt statiska och följer inte totalförbrukningen på enheten. För den som inte vet så har version 1.5 av denna HEM inte fungerat (faser momentant) , åtminstone inte i HC2 ver 4.xxx.
Är det databasen som har fått hicka eller har enheten sakta börjat vakna ur sin vinterdvala?

http://192.168.1.XX/api/panels/event?la ... viceID=140 (samt 141, 142 och 143)
En koll med ovanstående api-fråga visar att det finns ca 70 inkomna mätvärden för totalen, 2 st på fas 1, noll på fas 2 och 1 värde för fas 3.
Rimligtvis borde det varit lika många mätvärden för de tre faserna som för totalen. Kan det vara spagettiprogrammet i HC2 som ibland slumpmässigt hittar ett mätvärde och kastar ut det? Det kanske finns hopp om ver. 1.5 ändå ?
Anm. Mätvärdena rimmar dåligt med verkligheten då den mäter på en 10 kW värmepump.
Attachments
Nya värden  för faserna
Nya värden för faserna
AeonLabs-HEM3.JPG (22.99 KiB) Viewed 24893 times
Mina inställningar
Mina inställningar
AeonLabs-HEM3_set.JPG (22.61 KiB) Viewed 24893 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Är det någon har lyckats få ut mer info ur HEM G2 firmware 1.5 i HC2 4.042?
Det verkar som om en del värden poppar upp lite då och då men sedan uppdateras de inte momentant.
Det som funkar bra är total effekt för alla faser samt total effekt per fas. Momentan-värdena ploppar upp lite hur som helst men det är sällan som totalen stämmer med summan av faserna..

Spänning och fas för hela enheten uppdateras också (boxarna till vänster som saknar enhet)
Spänning och ström för varje fas uppdateras väldigt sällan och stämmer inte mot nuvärdet.
Jag har haft en dialog med Fibaro support och fått följande värden att labba med:
101 – 1792 (4d)
102 – 4128768 (4d)
103 - 0 (4d)

111 – 120 (4d)
112 – 120 (4d)
113 – 3600 (4d)
Och de här:
1. parameter 101 (W, V, A - whole HEM) with interval 120s (parameter 111) 14 (4d)
2. parameter 102 (W, V, A - all clamps) with interval 120s (parameter 112) 4130560 (4d)
3. parameter 103 (kWh - all clamps and whole HEM) with interval 1800s (parameter 113) 14337 (4d)
Inget har fungerat fullt ut.
Attachments
Fler mätare i version 4.042
Fler mätare i version 4.042
HEM DSB28-ZWEU E2 Fw. 1.5.png (45.89 KiB) Viewed 24631 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Någon som fått det att fungera med 4.047?
Jag har fortfarande inga värde på faserna men det kan ju vara att man har fel parametrar.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag tog bort och lade till min mätare för säkerhets skull.
HEM har nu fått en superfin template med alla värden som behövs.
Men, tyvärr ingen funktion. Det är bara effekt, spänning och ström för hela enheten som funkar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Då är det inte bara jag som har det problemet. Snygg template men vad hjälper det när det inte fungerar.
Undrar hur lång tid det ska ta för Fibaro att fixa detta?
Jag har haft min HEM2 i snart 18 månader utan vettig funktion :S
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det verkar hopplöst att få den att funka.
Just nu har jag flyttat över den till en Raspberry försett med ett RaZberry Z-Wave.
Där uppdateras bara momentan effekt för hela enheten samt momentan energi för hela enheten.
Gör jag en manuell uppdatering så får jag in alla värden men jag lyckas inte få den att auto-uppdatera.

Det kanske är där som problemet sitter?
Det är ganska meningslöst att behöva uppdatera manuellt för att få ut rätt mätvärden. Jag har verkligen försökt att få RaZberryn att auto-uppdatera för att på så sätt hämta in värdena i HC2.
Antingen så vet jag inte hur det skall gå till, eller så är min HEM defekt.

Om någon annan lyckats auto-uppdatera värdena från RaZberry så är jag mycket intresserad av få ta del av hur man skall göra.
Edit: Gäller HEM DSB28-ZWEU E2 med firmware 1.5
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Känns som fibaro har gett upp att få enheter med FW1.5 att fungera.
Det skojiga är att den tydligen fungerar på både Vera och homeseer så problemet verkar ju ligga i HC2:an.

Hoppas nu på att AEON byter ut den mot en 1.7 men gissar att det kommer mot en kostnad.
Surt när man köpt den i tron om att den skulle börja fungera men efter 18 månader så känns det långt borta.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ge inte upp, tjata på bara.
Jag fick min utbytt trots att den var äldre än 12 månader. Bra argument gäller.
Fick en ny 1.7 av Zwaveeurope i Tyskland på uppmaning av någon kontakt på Aeon Labs.
Den gamla 1.5'an köptes på M.NU. Där tyckte jag inte ens att det var lönt att fråga eftersom garantitiden hade gått ut.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Kontaktade m.nu idag och de fixar bytet på studs utan kostnad.
All heder åt företag med kundservice i den klassen :)
Post Reply