Scene starta ej

Övrigt
Post Reply
Svartbacken
Medlem
Posts: 44
Joined: 02 Mar 2015, 17:01
9
Location: Uppsala

Hej
Jag har gjort en block scene som skall ha en lampa tänd när någon är hemma under dagtid samt att en annan variabel inte är aktiv. Men jag kan den aktiverar inte rätt.

På morgon så är variab

Hur skall jag få den att aktivera rätt?
Sombody Home.JPG
Sombody Home.JPG (46.96 KiB) Viewed 7113 times

Code: Select all

--[[
%% properties
%% globals
Status
WindowLights
DayPart
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( fibaro:getGlobalValue("Status") == "Hemma"  and  fibaro:getGlobalValue("WindowLights") == "Off"  and  fibaro:getGlobalValue("DayPart") == "Light" )
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(19, "pressButton", "1");
end

User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Det verkar som det fattas lite ord i din skrift i början - den slutar helt plötsligt?

I vilket fall, vi börjar med det enkla: Är scenen aktiv - dvs är check boxen på första sidan "Active Sceen" markerad?

Jag kan annars tycka att LUA koden ser bra ut.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Svartbacken
Medlem
Posts: 44
Joined: 02 Mar 2015, 17:01
9
Location: Uppsala

Scenen är aktiv men inte "Start when Home Center 2 starts".
Det är när variabeln WindowLights som ändras sist nu när det är ljust. Den sätts till "off" när fönsterlamporna släcks 90 min efter soluppgången.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Okej, då behöver vi titta på koderna som sätter dessa globala variabler, för jag ser inget fel i koden ovan.

Notering: Du skriver "off" men koden säger "Off" - litet vs stort O - inget skrivfel inblandat här?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Svartbacken
Medlem
Posts: 44
Joined: 02 Mar 2015, 17:01
9
Location: Uppsala

Eftersom det är en block scene så hoppas jag verkligen inte att det är typo :D
Men jag hittade ett problem i en annan scene (även den block) som sätter värdet WindowLights samt släcker denna lampa med innan. I blocken ser det ut som det gör allt i rätt ordning, alltså först släcker alla lampor och sedan sätter variabeln WindowLights, men när jag tittade i LUA koden så gör den tvärs om. Så jag har gjort om den senen till LUA och flyttat om ordningen. Så idag hoppas jag på framgång :D
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Jag har problem med flera blockscener sen en tid tillbaka. Kör 4.040. Just variablerna som inte fungerar som dom ska. Även fast en variabel är "på" och scenen är satt att inte köras, så körs den. Har inte haft dessa problem tidigare.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Post Reply