Fibaro/Lua och getType

Övrigt
Post Reply
JohanK
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 04 May 2015, 16:26
8

Hej!

Är det någon som vet om det finns en förteckning över de olika egenskaper (properties) man kan kolla med hjälp av fibaro:get(deviceID,property) och helst också i vilka versioner det fungerar?

Gav mig på ett exempel som testar batteristatus men hur jag än testar så verkar t ex inte 'isBatteryOperated' fungera längre (får bara tillbaka NIL oavsett enhet), däremot fungerar 'batteryLevel' utmärkt.
HC2 ver 4.160 med prylar från Aeon Labs, Fibaro, Philio, TKBHome, D-link, Sonos, Yamaha, LG, Yale och Verisure. Nu styrs även rullgardinerna från HC :).
sege
Medlem
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2014, 21:54
9

Det här har jag också funderat över. Var får man tag i sammanställning? Eller kan man lista från enheten vilka properties som finns på något vis?
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

En fortfarande lika aktuell och svårbesvarad fråga.

Jag (och Google) har letat med ljus och lykta efter någon referensdokumentation över vilka device properties som finns.

Hur vet man till exempel att en device har en property som heter 'brightness' som jag såg i ett kodexempel. Den kunde ju lika väl hetat tex 'level', 'devicelevel', 'devicebrightness', 'dimlevel' eller nåon annan variant på temat.
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det enklaste är nog att titta på varje enhets properties med hjälp av HC2 Tookit. Då vet man vad som gäller för just den enheten.
Attachments
HC2 Toolkit.PNG
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Grymt verktyg det där! Stort tack! :P

Men jag fattar inte riktigt. Jag vet att man kan läsa en fibaro dimmers dimringsnivå genom propertyn "brightness". Men jag hittar ingen sådan property i listan.
Och vill man slå på/av en switch så skickar man "turnon" respektive "turnoff" till sin device. Hittar inget sånt heller.
:?:
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har aldrig använt Brightness så det har jag aldrig funderat på om den ens fanns. Jag använder RGBW-enheten som fyra separata kanaler och då använder jag "value" för respektive kanal.
Brightness tycks vara en överordnad parameter för RGBW så den hittar du om du tittar på properties för Color Controller, inte på de fyra kanalerna.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply