GU10 spot, 10w halogen...

Övrigt
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom det är så grymt svårt att få LED att dimma utan flimmer och utan att svetsa zwave device, så vill jag stanna på halogen spottar med fäste/sockel GU10. Men jag vill ha 10W per sockel - men jag hittar bara 18W. Någon som har något tips?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Bamsefar wrote:Eftersom det är så grymt svårt att få LED att dimma utan flimmer och utan att svetsa zwave device, så vill jag stanna på halogen spottar med fäste/sockel GU10. Men jag vill ha 10W per sockel - men jag hittar bara 18W. Någon som har något tips?
Tror inte någon tillverkar gör 10W GU10. Det ger helt enkelt för lite ljus till vad en GU10 PAR16 lampa skall användas till. Kan jämföras med vanliga stifthalogen på 10W som många sätter ovan köksbänkar. De ger ganska klent ljus och man behöver många för att få bra arbetsbelysning på köksbänken och du bör ha ca 50cm till det objekt du skall lysa upp. GU10 spottar är ju riktat ljus för taklampor, då kommer 10W inte ens ge månljus vid golvet ;) Lampgrossen.se har i stort sett alla lampor som tillverkas, spana in där men tror det lägsta är 20W hos dem.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Mja det lägsta jag känner till är 18W - men jag vill ju tro att det går att få tag i klenare - allt handlar inte om arbetsbelysning - i detta fallet är den en hall som skall lysas upp, och det är 8 lampor på en kort sträcka....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

har du testat med 18 watt tror den är lite mindre än 18 watt runt 15watt ... testade från 50 watt till 35 och ja det var skillnad dock sitter min belysning 3,80 högt... kan du inte dimma ner dom lite med en fibaro dimmer :) så får du lite mildare ?
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jo det gör jag, men max läget är lite för starkt tycker jag.

Man, jag, blir aldrig riktigt nöjd....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Bamsefar wrote:Mja det lägsta jag känner till är 18W - men jag vill ju tro att det går att få tag i klenare - allt handlar inte om arbetsbelysning - i detta fallet är den en hall som skall lysas upp, och det är 8 lampor på en kort sträcka....
Haha, säker på att du inte har 18W LED? ;) :P Jag har just 10st 10W Halogenstift ovanför köksbänken, det är ca 50cm till köksbänken och det ger ett ok ljus men absolut inte starkt. Nu har dessa förvisso mer spridning men du kan inte ens få bra ljus en meter ifrån dem. Men varför inte köra på 18W och dimmer? Sökt med ljus och lykta men hittar precis som du lägst 18W... Med tanke på att 20W GU10 är specade runt 100lm och 200cd så borde 10W inte ge annat än mysigt men icke användbart ljus så tror knappast det finns såvida ingen tillverkat någon specialare :/
Post Reply