Vera 3 eller FHC2

Post Reply
pitor
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 29 Dec 2013, 18:18
10

Vad är skillnaden på Vera 3 och Fibaro home center 2?

Vilken skall man satsa på om man skall ha en sådan?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
pitor
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 29 Dec 2013, 18:18
10

Tackar..

Blev ju lite klokare iaf :)

Verkar ju som att HC2 är enklare att köra, och det är ju bra. Har inget emot att det är "avancerat" med som sagt det skall vara enkelt och då kanske HC2 är att föredra. Har idag ett IHC system hemma som jag tänkt att byta ut mot nått trådlöst eftersom IHC börjar bli gammaldags och besvärligt tycker jag. Nått man lärt sig efter att man gjort ett IHC system är ju att det skall vara enkelt även i framtiden när man skall ändra/lägga till saker.

Även om man blir insatt i när man bygger systemet så är det ju så att man glömmer hur det funkar senare, därför måste det ju vara smidigt även om 5-7 år och man behöver ändra/ lägga till saker.

Får nog fundera lite till men det lutar nog åt HC2 då kanske.....
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Allt bygger ju på hur avancerat man vill att sin anläggning ska bli.
Är man nöjd med det vanligaste som kan förekomma och inte göra massa egna roligheter med sensorer.
HC2 duger länge, medans veran är öppnare för egna lösningar. (har inte själv testat veran)
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
tobyge
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 03 Feb 2014, 14:53
10

Valde själv Vera 3 framför FHC2 främst på grund av priset! Sen vad jag lyckades läsa mig till så har man lite bättre utvecklingspotential med Veran;n och den skulle vara mera kompatibel med fler tillbehör/brytare/givare.

Men en annan intressant variant var Zipaboxen, men valde även bort denna pgr att Zipato som är nya på marknaden haft lite problem med sina servrar och flera återförsäljare hade fått tillbaka dem och bytt mot just Vera 3! Annars hade jag lätt valt Zipaboxen för sin användarvänlighet och kompatibilitet mot Zigbee och 433MHz mottagare!
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag kör med Beyond Measure,
Då har man fördelen att kunna köra Tellstick, Rfxcom,Z-wave och 1-wire i samma enhet.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
tobyge
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 03 Feb 2014, 14:53
10

sonnyboy wrote:Jag kör med Beyond Measure,
Då har man fördelen att kunna köra Tellstick, Rfxcom,Z-wave och 1-wire i samma enhet.
Behöver man ingå något avtal/betala för licens för "Beyond Measure" har för mig att jag läst om det någonstans!?
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Visst är det en licenskostnad på det, men den är inte så stor i jämförelse med en ex Hc2
Kika in på http://www.beyondmeasure.se/ där finns all info.
Sen har du forumet där finns det många som hjälper till om det är något du undrar över.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Post Reply