Koppla ihop flera smoke sensors?

Post Reply
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Hej

Jag har ett antal Fibaro smoke sensors. Jag vill att alla ska larma om en av dem upptäcker att det brinner. Givetvis utan att blanda in HC2.

Måste jag sätta upp associationer från alla till alla (minst sagt omständligt. 4 st ger 12 associationer!) eller hur gör man?
nohed
Medlem
Posts: 88
Joined: 20 Apr 2013, 14:10
10

tror inte detta går ännu
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Vad är det som inte går?
nohed
Medlem
Posts: 88
Joined: 20 Apr 2013, 14:10
10

att göra så att de är "en enhet" så om en larmar så larmar de andra
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Så jag måste göra associationer en och en och hoppas att det funkar?

(Det står nämligen inte i dokumentationen http://www.fibaro.com/manuals/en/FGFSS0 ... .1-2.3.pdf vad som händer när en SS får ALARM frame, iaf inte vad jag kan se.)
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Sensorn kan inte larma på beställning vad jag vet, dvs man kan inte koppla ihop dom, med eller utan HC
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Det stämmer, eftersom sensorn är batteridriven finns ingen möjlighet att ta emot alarm frames.
Det kan komma stöd för denna funktion framöver, OM du anslutit sensorn till fast ström.
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Wow, det hade jag inte räknat med :cry: Jag får väl köpa budgetvarnare på Kjell istället då. Fulare men funkar i alla fall, trots batterier.

Man borde väl kunna använda en wallplug istället då på något sätt? Den kan ju svara på ALARM frames.
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

wic wrote:Wow, det hade jag inte räknat med :cry: Jag får väl köpa budgetvarnare på Kjell istället då. Fulare men funkar i alla fall, trots batterier.

Man borde väl kunna använda en wallplug istället då på något sätt? Den kan ju svara på ALARM frames.
Hur menar du att du tänkt använda Wall plug?

Om du vill att den skall tändas när brandvarnaren aktiveras så ja, det går såklart!
Du kan ställa in att enheten skall skicka alarm frames till alla enheter som ligger inom dess räckvidd. Detta sker då utan inblandning av HC2.
faketastic
Ny medlem
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 12:02
10

wic wrote:Wow, det hade jag inte räknat med :cry: Jag får väl köpa budgetvarnare på Kjell istället då. Fulare men funkar i alla fall, trots batterier.

Man borde väl kunna använda en wallplug istället då på något sätt? Den kan ju svara på ALARM frames.
Jag har funderat på samma sak- koppla en wall plug till en 12V adapter och en enkel siren från Clas O eller liknande.
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

faketastic wrote:
wic wrote: Man borde väl kunna använda en wallplug istället då på något sätt? Den kan ju svara på ALARM frames.
Jag har funderat på samma sak- koppla en wall plug till en 12V adapter och en enkel siren från Clas O eller liknande.
Ja det var något sånt jag tänkte mig. Känns lite primitivt dock. Men säg till om du hittar något som fungerar!
Post Reply