Minnesutbyggnad HC2 (avdelat från omstartstråden)

User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Johan71:

Det första är 4GB minneskretsar, det kan fungera men tänk på att moderkortet och CPUn (Atom N2800) inte stödjer mer än 4GB totalt. Så hur tillvida ett 4GB minne fungerar vet jag inte, jag valde den säkra vägen och gick alltså på 2*2GB.

Det andra verkar vara ett 2GB minne. Två sådana borde fungera rent teoretiskt. Du får väl testa - det enda som händer, antagligen, om det inte fungerar är just att HC2 inte startar, då är det ju bara å montera tillbaka det gamla minnet.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
djesko
Medlem
Posts: 91
Joined: 10 Feb 2014, 22:50
10
Location: Trelleborg

Hur blev prestandan / känslan med mer minne ? (har inte fixat min ännu)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nu har jag ju ändrat massor av annat, som att slå ihop flera scener till en (dvs jag hade några scener som hade samma triggers, och genom att slå ihop dom så får jag färre scener som behöver triggas osv), och andra former av optimeringar, så lite svårt att ge bra svar.

Det sagt, jag är toknöjd.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Svårt och säga i mitt fall.. Efter uppdateringen så skulle jag skapa en ny scen, när jag sedan skulle spara så kom jag inte åt enheten (därav tidigare inlägg angående backup om man funderar på att utöka minne :cry: .)
Jag gav dock inte upp med nya minnena och tänkte att det kanske inte skadar och göra en färsk installation av HC2 och sedan lägga in alla enheter på nytt, då allt mitt arbete och finslipningar av scener försvann. Min senaste backup var tre månader gammal och det kändes inte värt att försöka komma ihåg vad som gjordes på dessa tre månader.

Efter 4 dagars (dock inte intensivt) arbete så börjar jag känna mig någorlunda nöjd. Enheten har presterat enligt mina förväntningar. Mina "nya" scener har jag hämtat mycket inspiration från nätet och har blivit lite mer avancerade än tidigare. och jag har enbart fått en död enhet som jag sett under dessa dagar (vilket förvånar mig, då jag tidigare hade i genomsnitt en till åtta döda enheter per dag.)

Jag har inte hunnit utfört ett långtest (haft enheten igång under flera dagar) så jag kan inte säga så mycket om segandet som jag kunde uppleva i samband med det.
Men i övrigt känns det som att det har gjort en liten skillnad, jag är i varje fall nöjd med uppgraderingen av minnena. :)
Upplever enheten som mera tillförlitlig nu efter allt detta och som att enheten blivit lite rappare (jag kanske inbillar mig).
Johan
Medlem
Posts: 36
Joined: 10 Nov 2012, 09:01
11

Hej.
Idag demonterade jag min HC2a för att stoppa in mer minne som ni har rekommenderat.
Nu visade sig att jag inte fann samma moderkort som ni har.
Jag har bara en minnes bank som det sitter en minnes kapsel i på 1 Gb.

Jag letat lite på nätet och detta intel kort mostvar det som finns i min HC2a.
http://www.intel.se/content/www/se/sv/m ... gsejt.html

Och det stödjer max 2Gb en minnes kapsel.

Vad heter era moderkort som det ryms 2 minnes banker på?

Man undrar ju lite om man kan byta ut moderkortet till ett med två minnes banker och flytta över komponenterna till det nya.
Och starta upp systemet igen.
men så enkelt är det väl inte.
MVH
Johan G
djesko
Medlem
Posts: 91
Joined: 10 Feb 2014, 22:50
10
Location: Trelleborg

Detta moderkort har jag (4gb installerat)

https://www-ssl.intel.com/content/www/u ... 800mt.html
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Johan, du har den förra generationen av HC2.

Det som skiljer, och Fibaro försöker till på köpet påstå att det inte är något mer än:
- Två extra USB portar

Men om man tar din länk som referens, så framkommer:
1) Minnesutbyggnaden går bevisligen från max 2GB till max 4GB
2) CPU frekvensen är från 1.6GHz till 1.83GHz
3) Den äldre är en single core CPU med HyperThreading, den nyare är en Dual Core med HyperThreading

Det är rätt rejäla skillnader om man frågar mig....! Lite falsk marknadsföring allt....

PS! Jag har ett extra moderkort liggandes, som är identiskt med det som sitter i min HC2 om någon vill lägga ett bud....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Johan71
Medlem
Posts: 84
Joined: 24 Jan 2014, 11:46
10

Nu när ni har kört med lite mer minne ett tag hur kan man summera det ?
Är det värt att uppdatera eller är det som innan?
MVH Johan
_____________________________
Fibaro Home Center 2
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Johan71 wrote:Nu när ni har kört med lite mer minne ett tag hur kan man summera det ?
Är det värt att uppdatera eller är det som innan?
Tidigare har jag haft följande "fel/problem" Citerar ett tidigare inlägg
Det jag upplever idag med mitt systemet är att det segar till med jämna mellanrum.
Segar till = Responsen på en knapptryckning typ tändning eller ett scen event som innebär en typ av kommando som HC2 skall utföra uteblir eller försenas märkbart i jämförelse med de 99 andra gångerna då allt flyter på bra.
När HC2 beter sig enligt ovan vilket "normalt" brukar ske allt mellan dag 3 - 8 som enheten (HC2) varit igång, så har jag haft för vana att starta om enheten och då har allt hoppat igång och fungerat ordentligt igen.
Jag har dock lyckats haft enheten igång längre (men jag kanske inbillar mig), det känns som att jag då får fler push notisar med tiden om enheter som "dött" och väckts till liv. (Vilket kan vara ett resultat av att systemet börjat blivit lite slött med tiden).
Och min förhoppning med att sätta in lite snabbare och större minnen är att allt jag nämnt ovan ska förbättras och kanske få så problemen försvinner. (Man kan ju alltid hoppas, det ju inte bli sämre?)
Nu idag har jag haft enheten igång i
Tiden.jpg
Tiden.jpg (8.69 KiB) Viewed 17027 times
Allt fungerar som jag hade hoppats på efter uppdateringen och en ren ominstallation av HC2 (efter en recovery).
Enheten segar inte längre till sig, har haft två döda noder under dessa 18 dagar (Vilket är okej kan jag tycka).
Jag rekommenderar helt klart en uppgradering om man är intresserad och vet vad man håller på med (Glöm inte att göra en backup innan)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Min HC2 är rock stable utom när det blixtrar och åskan går,för då verkar den få spader och reagerar inte på vissa sensorer å tänder lampor lite slumpvis....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Johan
Medlem
Posts: 36
Joined: 10 Nov 2012, 09:01
11

Johan wrote:Hej.
Idag demonterade jag min HC2a för att stoppa in mer minne som ni har rekommenderat.
Nu visade sig att jag inte fann samma moderkort som ni har.
Jag har bara en minnes bank som det sitter en minnes kapsel i på 1 Gb.

Jag letat lite på nätet och detta intel kort mostvar det som finns i min HC2a.
http://www.intel.se/content/www/se/sv/m ... gsejt.html

Och det stödjer max 2Gb en minnes kapsel.

Vad heter era moderkort som det ryms 2 minnes banker på?

Man undrar ju lite om man kan byta ut moderkortet till ett med två minnes banker och flytta över komponenterna till det nya.
Och starta upp systemet igen.
men så enkelt är det väl inte.

Uppdaterad 2014-08-16

Nu har jag monterat i mer minne så jag har maximalt 2 GB enligt mitt moderkorts specifikation.
Jag inhandlade detta på Kjell & Company.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -gb-p91414

Jag kan meddela att uppstarten gick utan problem.


MVH
Johan G
Johan71
Medlem
Posts: 84
Joined: 24 Jan 2014, 11:46
10

Uppstart gick bra här också 2x2Gb minne sitter i.
Man kan väl sammanfatta såhär att Fibaro skulle nog tjäna mer pengar på att ha en smidigare låda (monteringskostnad).
Det va lite svettigt att montera isär den med korta kablar osv.
MVH Johan
_____________________________
Fibaro Home Center 2
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Johan71 wrote:Uppstart gick bra här också 2x2Gb minne sitter i.
Man kan väl sammanfatta såhär att Fibaro skulle nog tjäna mer pengar på att ha en smidigare låda (monteringskostnad).
Det va lite svettigt att montera isär den med korta kablar osv.
Å andra sidan tror jag inte Fibaro vill att du skall öppna lådan ;) All garanti ryker ju dessutom men jag tror ni får större nytta av minnet än garantin ;)
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Verkar hänga lite moddare i denna tråd :) Trevligt.

Jag äger dess värre ingen HC2 (kör HomeSeer) men har en egenhet att modifiera allt jag äger och har därför byggt mig en CNC-fräs.
Läste tidigare ngt om kylflänsmoddning så tänkte jag skulle erbjuda mina tjänster till de som kan tänkas ha nytta av dem.
Med en CNC-fräs kan man ju göra så mycket mer än bara modda flänsen, kanske ta upp fler/större venthål? Fräsa ut för en kylfläkt? Mm..
Ska tilläggas att jag bygger hus för tillfället och garaget är inte klart än på ngn vecka så fräsen har ingen stans att bo för tillfället. Men har ni idéer om moddning så ha mina resurser i åtanke.

//Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
arcticblue
Medlem
Posts: 43
Joined: 07 Mar 2014, 19:12
10

Bamsefar wrote:Kan bekräfta att två stycken 2GB minnen fungerar utan anmärkning - dvs min HC2 startade just upp, precis som vanligt. Jag kan inbilla mig, men jag tycker den är rappare. Jag köpte för övrigt:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -gb-p94181

Sedan när jag ändå hade allt i atomer så passade jag på att titta runt. Man måste nämligen ta ut hela moderkortet, och därmed lossa på tre kablar (eller en antenn kabel, och två multiledade kontaktrader) - vilket är enkelt men något pillrigt. Sedan måste man ta bort det lilla dotterkort som Fibaro monterat. Och på det kortet visade det sig att det satt ytterligare ett litet USB minne på 2GB. Inte mycket till SSD det heller ;-) Så totalt 10GB lagring - men inte tillnärmelsevis tillräckligt anser jag. Och framförallt, minne är billigt, varför snåla in?

Tittade även på mitt andra moderkort - dvs det som är identiskt - och lossade CPU kylaren på den - varpå det visade sig att CPU kylaren har en urfräsning för höga komponenter som inte gör det möjligt (utan att bearbeta kylflänsen i en CNC maskin) att vrida kylaren. Synd - det hade helt klart ökat på luftomsättningen när man ställer HC2 på högkant.

Men ett steg fram i alla fall.
Återupplivar denna tråd igen :)

Fråga till dom som har uppgraderat RAM:t i era HC2:or, vad är erfarenheterna nu efter lite tid?

Har även själv öppnat upp HC2:an för att se hur det ser ut så att säga... och inser att det är lite pill innan RAM-modulerna kan tryckas i. När det gäller antennkabeln antar jag att det smidigaste är att löda bort den från instickskortet (och sedan löda tillbaka den)? Hur gjorde ni andra?
Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Min är mycket stabil, så jag klagar verkligen inte.

Nej antennkabeln lossar man enkelt från moderkortet - inte alls lödning involverad!!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Håller med föregående inlägg ^^
Min flyter på som en dröm.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Gör det verkligen någon skillnad? Känns inte som min burk iaf utnyttjar i närheten av tillgängligt minne

Image
arcticblue
Medlem
Posts: 43
Joined: 07 Mar 2014, 19:12
10

dhanjel wrote:Gör det verkligen någon skillnad? Känns inte som min burk iaf utnyttjar i närheten av tillgängligt minne
Även om HC2 startar upp med 'mer' RAM, betyder inte per automatik att RAM:t används... kan det påvisas att det extra RAM-minnet verkligen används av HC2:ans mjukvara?
Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom vi inte har direkt access till linux kärnan så är svaret Nej. Det år bara mera stabilt hos mig med mera internminne.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply