Minnesutbyggnad HC2 (avdelat från omstartstråden)

User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Appropådet: Det är alltså som så att den sidan som antennen sitter på, alltså den gavel som Zorro bytt, precis där sitter den stora kylflänsen som tillhör CPUn på mini-ITX moderkortet. Så här sker all värmealstring - exakt i det hörn av lådan som just den externa antennen alltså sitter i. Dessvärre sitter kylflänsen 90 grader felvriden. Och nej jag vet inte om den går att vrida - jag vill minnas att den är lite avlång nämligen. Skall dubbelkolla när jag kommer hem. Men om man kan vrida på den och ställa den på högkant, så får man rent teoretiskt bättre luftflöde genom lådan osv.

Nej nu skall jag nog köpa lite mera RAM minne till min HC2 - 1GB standard, men moderkortet stödjer 4GB - undrar om det fungerar?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
djesko
Medlem
Posts: 91
Joined: 10 Feb 2014, 22:50
10
Location: Trelleborg

Bamsefar wrote:Zorro - fixar du även galler på andra sidan? Båda två alltså så att luften kan passera genom lådan?

Och framförallt: hur beställer jag dom av dig? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Om det finns möjlighet så är jag med intresserad ! :D
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Bamsefar wrote:Nej nu skall jag nog köpa lite mera RAM minne till min HC2 - 1GB standard, men moderkortet stödjer 4GB - undrar om det fungerar?
Om du byter meddela hur det gick och om du märker någon skillnad. Har sökt runt lite men har inte hittat något på nätet angående uppgradering av RAM i HC2.
Visst var det två minnesplatser? Om så är fallet 2+2 eller hade du tänkt en 4?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Det finns två SO-DIMM platser, det skall vara DDR-3 minnen med minst 1066MHz - jag rekommenderar dock att man inte snålar, Kjell&Company säljer 1600MHz minnen för 299 sek/styck, alltså 2GB stickor. Jag planerar för TVÅ sådana, således 4GB totalt. Det finns iofs bara en minneskanal så det skulle antagligen gå lika bra med en 4GB - jag är bara osäker på om det stöds av moderkortet, då det verkar vara 2*2GB som är max...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
djesko
Medlem
Posts: 91
Joined: 10 Feb 2014, 22:50
10
Location: Trelleborg

Bamsefar wrote:Det finns två SO-DIMM platser, det skall vara DDR-3 minnen med minst 1066MHz - jag rekommenderar dock att man inte snålar, Kjell&Company säljer 1600MHz minnen för 299 sek/styck, alltså 2GB stickor. Jag planerar för TVÅ sådana, således 4GB totalt. Det finns iofs bara en minneskanal så det skulle antagligen gå lika bra med en 4GB - jag är bara osäker på om det stöds av moderkortet, då det verkar vara 2*2GB som är max...
Har två av nedan minne liggande , borde fungera ?!

http://www.datamemorysystems.com/parts/ ... 98856-001/
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Bamsefar wrote:Det finns två SO-DIMM platser, det skall vara DDR-3 minnen med minst 1066MHz - jag rekommenderar dock att man inte snålar, Kjell&Company säljer 1600MHz minnen för 299 sek/styck, alltså 2GB stickor. Jag planerar för TVÅ sådana, således 4GB totalt. Det finns iofs bara en minneskanal så det skulle antagligen gå lika bra med en 4GB - jag är bara osäker på om det stöds av moderkortet, då det verkar vara 2*2GB som är max...
Intressant!
Jag funderar lite kring hur första uppstarten kommer att gå efter ett RAM byte om man måste "installera minnena".
Operativsystemet hos HC2 ska vara Debian 6 ”squeeze” Linux system
4 Gb ram är max vad operativsystemet klarar av om man inte laddar ner ett visst paket till operativsystemet.
Eller är jag ute och cyklar ;)
zorro
Medlem
Posts: 365
Joined: 22 Oct 2013, 16:16
10

ja ha nu har denna tråd gått från>omstarts problem till värme problem och nu så är det minnes uppgradering som gäller UNDERBART kör på :mrgreen: :mrgreen:
Och på galler frågan så är det inte omöjligt att jag kan ordna det :geek: :geek:
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Image

Skulle det vara möjligt och allt fungerar bra eller bättre så skulle nog jag bara köra 1+1 alltså köpa till ett till RAM minne. Bilden är tagen inifrån enheten och detta är det minne som är i min enhet. Finns det nå knep sen för och se om systemet tagit emot och accepterat uppdateringen/utökningen?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

djesko wrote:Har två av nedan minne liggande , borde fungera ?!

http://www.datamemorysystems.com/parts/ ... 98856-001/
Jag tycker nog att det borde lira ja.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Moduf wrote:Skulle det vara möjligt och allt fungerar bra eller bättre så skulle nog jag bara köra 1+1 alltså köpa till ett till RAM minne. Bilden är tagen inifrån enheten och detta är det minne som är i min enhet. Finns det nå knep sen för och se om systemet tagit emot och accepterat uppdateringen/utökningen?
Det som är saken är att jag inte vet VAD för 1GB sticka som sitter där nu - min ser för övrigt ut som din. Det som gör mig sådär lagom misstänksam är att det står på minnesstickan "1GB SPECIAL" - Special hurdå? det är en standard dator vi talar om - hur mycket special kan de ha hittat på?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Johan71
Medlem
Posts: 84
Joined: 24 Jan 2014, 11:46
10

Detta börjar bli en riktigt intressant tråd nu
MVH Johan
_____________________________
Fibaro Home Center 2
zorro
Medlem
Posts: 365
Joined: 22 Oct 2013, 16:16
10

Jag frågade GOOGLE om detta minne men de hade inget svar :?: :?:
kanske får testa med 118118 istället :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Kan bekräfta att två stycken 2GB minnen fungerar utan anmärkning - dvs min HC2 startade just upp, precis som vanligt. Jag kan inbilla mig, men jag tycker den är rappare. Jag köpte för övrigt:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -gb-p94181

Sedan när jag ändå hade allt i atomer så passade jag på att titta runt. Man måste nämligen ta ut hela moderkortet, och därmed lossa på tre kablar (eller en antenn kabel, och två multiledade kontaktrader) - vilket är enkelt men något pillrigt. Sedan måste man ta bort det lilla dotterkort som Fibaro monterat. Och på det kortet visade det sig att det satt ytterligare ett litet USB minne på 2GB. Inte mycket till SSD det heller ;-) Så totalt 10GB lagring - men inte tillnärmelsevis tillräckligt anser jag. Och framförallt, minne är billigt, varför snåla in?

Tittade även på mitt andra moderkort - dvs det som är identiskt - och lossade CPU kylaren på den - varpå det visade sig att CPU kylaren har en urfräsning för höga komponenter som inte gör det möjligt (utan att bearbeta kylflänsen i en CNC maskin) att vrida kylaren. Synd - det hade helt klart ökat på luftomsättningen när man ställer HC2 på högkant.

Men ett steg fram i alla fall.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Intressant att du upplever enheten som rappare! Nu återstår det bara ett långsiktigt test och se om dina problem med enheten försvinner :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Kom på att jag stängt av ALL eventloggning, så det är säkert det som gör att jag upplever systemet som lite rappare. Allså INGET som lagras i händelseloggen. Ja i praktiken har jag gått på jakt efter allt som ens är i närheten av att fylla loggar av något slag (inga fibaro:log eller fibaro:debug är aktiva just nu). Lite löjligt kanske, men jag måste försöka få systemet långtidsstabilt helt enkelt, och då händelseloggningen är under all kritik i alla fall, så var förlusten minimal.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Bamsefar wrote:Kom på att jag stängt av ALL eventloggning, så det är säkert det som gör att jag upplever systemet som lite rappare. Allså INGET som lagras i händelseloggen. Ja i praktiken har jag gått på jakt efter allt som ens är i närheten av att fylla loggar av något slag (inga fibaro:log eller fibaro:debug är aktiva just nu). Lite löjligt kanske, men jag måste försöka få systemet långtidsstabilt helt enkelt, och då händelseloggningen är under all kritik i alla fall, så var förlusten minimal.
Loggarna i sig borde ju inte skapa problem tycker jag. Jag kikade tillbaka lite i min enhets händelsehistorik och nu idag så är gränsen (när loggen tar slut) den 21 Juni klockan 20:46 (Det jag vill säga med det är att det rensas ju undan också.)
Visst om det händer mycket på kort tid så blir det "mycket" bearbetning för stunden men det borde inte ställa till det i långa loppet.
Förutom att jag upplever att systemet blir slöare ju längre tid systemet varit igång fram till nästa omstart.
Jag ser dock loggarna som ett bra och ha även fast det inte är det bästa. ;)

Jag funderar på att följa ditt spår i alla fall och testa byta Ram (2+2) nu till helgen och se om mitt systemet blir lite stabilare.
Det jag upplever idag med mitt systemet är att det segar till med jämna mellanrum.
Segar till = Responsen på en knapptryckning typ tändning eller ett scen event som innebär en typ av kommando som HC2 skall utföra uteblir eller försenas märkbart i jämförelse med de 99 andra gångerna då allt flyter på bra.
När HC2 beter sig enligt ovan vilket "normalt" brukar ske allt mellan dag 3 - 8 som enheten (HC2) varit igång, så har jag haft för vana att starta om enheten och då har allt hoppat igång och fungerat ordentligt igen.
Jag har dock lyckats haft enheten igång längre (men jag kanske inbillar mig), det känns som att jag då får fler push notisar med tiden om enheter som "dött" och väckts till liv. (Vilket kan vara ett resultat av att systemet börjat blivit lite slött med tiden).
Och min förhoppning med att sätta in lite snabbare och större minnen är att allt jag nämnt ovan ska förbättras och kanske få så problemen försvinner. (Man kan ju alltid hoppas, det ju inte bli sämre?) ;)
Därför ser jag det som intressant om du märker någon skillnad efter din uppdatering Bamsefar :)
Rekommenderar du mig att testa på en uppdatering?
Eller invänta nästa offentliga firmware efter 3.591 Beta och se om det fungerar bättre?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag rekommenderar utan tvekan en uppgradering av minnet! Var helt lugn på den fronten.

Stabilitet är det jag för närvarande testar, och då främst genom mera minne, minimal loggning (jag har lite som loggar, det är främst kopplat till Fibaro's Alarm panel) ingen debug kod och en rensad installatione helt enkelt. Försöker också få en bättre förståelse för alarmpanelen...

Samtidigt så är jag just nu totalt ointresserad av att uppgradera firmware, eftersom allt jag hört och läst är typ negativt. Visst verkar det finnas trevliga saker i den kommande versionen, men ja det måste bli stabilt först... Och Fibaro har ju redan slutat att supporta nuvarande stabila version ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
djesko
Medlem
Posts: 91
Joined: 10 Feb 2014, 22:50
10
Location: Trelleborg

Bamsefar wrote:Jag rekommenderar utan tvekan en uppgradering av minnet! Var helt lugn på den fronten.

Stabilitet är det jag för närvarande testar, och då främst genom mera minne, minimal loggning (jag har lite som loggar, det är främst kopplat till Fibaro's Alarm panel) ingen debug kod och en rensad installatione helt enkelt. Försöker också få en bättre förståelse för alarmpanelen...

Samtidigt så är jag just nu totalt ointresserad av att uppgradera firmware, eftersom allt jag hört och läst är typ negativt. Visst verkar det finnas trevliga saker i den kommande versionen, men ja det måste bli stabilt först... Och Fibaro har ju redan slutat att supporta nuvarande stabila version ;-)
Då får jag testa att installera mer minne i helgen , vad kan gå fel ! :)
Moduf
Medlem
Posts: 49
Joined: 20 Aug 2013, 07:57
10
Location: Köping

Jag kunde inte bärga mig längre utan jag for också till Kjell och inhandla lite Ram 2+2 och har nyss installerat minnena.
Enheten startar upp som förväntat och allt tycks fungera i nuläget som tidigare (Vilken lycka!). ;)
Får se nu hur det ter sig framöver =)

Edit!
Glöm inte göra backup innan ;) ifall att
Johan71
Medlem
Posts: 84
Joined: 24 Jan 2014, 11:46
10

skulle det funka med ett sånt här minne http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2321171
eller detta ? http://www.pchub.com/uph/laptop/649-661 ... 33MHz.html
Har dessa hemma som ligger i lådan o skräpar.
MVH Johan
_____________________________
Fibaro Home Center 2
Post Reply