Aeotec key fob konfigurering i HC2.

Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Tjena,

Inte säker på att jag göra rätt som startar en ny tråd men, det figurerar dåligt med referenser i forumet med det jag söker med iaf.

Ok:

Jag har för avsikt att i ett rum hemma, ha en Aeotec key fob http://aeotec.com/z-wave-key-fob-remote-control som manövrerar vissa saker.

Jag vill INTE att key fob ska ha konfigurationen för vilka saker som ska styras av och på, eftersom jag vill kunna ha alla inställningar och likn. på min HC2 i ett tydligt web-gränssnitt, istället för något semi-kryptiskt lokalt minne i min key fob.
Dessutom har jag inte fysisk tillgång (varken via själva "on/off" insatsbrytarna eller via vanliga "väggströmbrytaren". (insatsbrytaren är helt enkelt inte kopplad till en fysisk vägg-switch.

Så, hur sjutton konfigurerar man då den här Aeotec key fob i HC2?

Tack på förhand för hjälp,
DrPepper.
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om jag förstår dig rätt så är det här en lösning. Den kör jag på Aeon Minimote fjärrkontroll.
Skapa en scen med ett liknande innehåll så kan du styra dina enheter manuellt och så sköter din HC2 den ordinarie schemaläggningen.
Snabbt tryck för att sätta på någon av 4 enheter och långt tryck för att stänga av någon av de fyra enheterna.
Dvs. att Button 1 och 2 är samma knapp. Därav 8 funktioner på fyra knappar.
Ändra bara koden nedan till dina enheters ID. ID 81 är min Minimote.

Code: Select all

--[[ 
%% properties 
81 sceneActivation 
%% globals 
--]] 
local ButtonPressed = fibaro:getValue(81, "sceneActivation") 

if ( tonumber(ButtonPressed) == 1) then 
fibaro:call(163, "turnOn")
  fibaro:debug("Minimote Button 1 Pressed stora fönstret ON") 
elseif ( tonumber(ButtonPressed) == 2) then
  fibaro:call(163, "turnOff")
fibaro:debug("Minimote Button 2 Pressed stora fönstret OFF") 
elseif ( tonumber(ButtonPressed) == 3) then 
  fibaro:call(189, "turnOn") 
fibaro:debug("Minimote Button 3 Pressed lilla fönstret ON") 
elseif ( tonumber(ButtonPressed) == 4) then 
  fibaro:call(189, "turnOff") 
fibaro:debug("Minimote Button 4 Pressed lilla fönstret OFF") 
elseif ( tonumber(ButtonPressed) == 5) then
  fibaro:call(18, "turnOn")
fibaro:debug("Minimote Button 5 Pressed TV-bänk ON") 
elseif ( tonumber(ButtonPressed) == 6) then
  fibaro:call(18, "turnOff")
fibaro:debug("Minimote Button 6 Pressed TV-bänk OFF") 
elseif ( tonumber(ButtonPressed) == 7) then
  fibaro:call(161, "turnOn")
fibaro:debug("Minimote Button 7 Pressed Läslampa ON") 
elseif ( tonumber(ButtonPressed) == 8) then
  fibaro:call(161, "turnOff")
fibaro:debug("Minimote Button 8 Pressed Läslampa OFF") 
else 
fibaro:debug("No response") 
end
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej RH_Dreambox,

Tack för lösningen. :) Dock fundersam. När jag trycker på en knapp på min keyfob så lyser dioden rött på key fob'en. Har inte kunnat testa än, men, känns som om det inte kommer någon data från keyfob till HC2 i och med det. Något Du känner till?

mvh:
Dr_Pepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag antar att du lagt till din KeyFob så att den har rätt modellnamn i Fibaron samt att den fått ett ID-nummer som du skall lägga in i LUA-koden. Om inte så ta bort den och lägg till den igen.

Notera också att du skall ändra till ditt ID på två ställen i början av koden. Se nedan.

--[[
%% properties
81 sceneActivation
%% globals
--]]
local ButtonPressed = fibaro:getValue(81, "sceneActivation")
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej tack för denna koden. =)

Funkar perfekt!!

En fråga, hur länge brukar batteriet hålla på en Aeotec Mini Remote?`

Mvh
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

En fråga, hur länge brukar batteriet hålla på en Aeotec Mini Remote?`
Har inte riktigt koll på det men jag har laddat dem en gång sedan jag köpte dem i oktober förra året. (Utöver första start-laddningen)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

ahh gott. Var lite rädd med tanke på uppladdning i usb, att man skulle ladda typ varje vecka..
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Så var man då här igen på det här lilla eländet.

Nuv. story:

1. 3.5xx körde jag LÄNGE på utan att få det här att fungera.
2. Vid uppdatering till 4.150 så började jag om - dvs - ut med eländet till keyfob och sen in med den. Det tog ett tag - men, rätt som det var efter många in och ut så hoppade saker igång.
3. Helt plötsligt kunde jag i GUI't på HC2 ställa in saker och behövde ingen LUA-kod insåg jag.
4. Säg dock den glädje som varar...i går kväll efter lite pulande med LUA på HELT annat håll i HC2, så helt plötsligt så vägrar enheten att starta under "uppstart av HC2".
5. enda sättet att få bort felet var att exkludera fjärren - igen. In med den - och nu får jag inte upp den där GUI-lösningen längre.

Attans vad den här är tjurig att få att samarbeta.

Någon som har några idéer?

/E.
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Problemet löst. Fast jag har INGEN aning om hur jag lyckades med det. men, det var några "exclude" och "include" samt lite "reset" av enheten och någon justering av parameter. En sak är säker - nu är allt backup'at så jag inte kommer snett på det IGEN.
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply