Presentera ljusintensitet som en graf

Post Reply
Leifbq
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 02 Mar 2016, 14:36
8

Hej
Är helt ny på detta forum. Har ett projekt där jag vill använda Fibaros Motion Sensor till att mäta och spara värden på ljusintensitet.
Ljusintensiteten vill jag sedan presentera som en graf.
Hur går man tillväga? Har någon gjort det förut?

Styr det hela med en Fibaro Home Center 2. Enheterna är installerade och de mäter som de ska.
Har satt ihop enkla scener där jag kan styra brytare baserat på ljusintensitet.
Men har inte hittat någon funktion för att logga ljusintensitet.
Någon som har Idéer?
/Leif
rumbLe
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 03 Mar 2015, 13:26
9

Hej Leif, jag använder mig av Zabbix (www.zabbix.com) för att logga och göra grafer av temperaturer, ljusstyrka och fukt.

När jag får tid så kan jag förklara lite mer utförligt hur jag gör det men det kräver att du har en Zabbix server samt några skript som ligger och hämtar information från Fibaron. Skulle det vara intressant?
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Annars finns ju thingspeak.. https://thingspeak.com som är en internetbaserad lösning, där man inte behöver någon egen server

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
rumbLe
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 03 Mar 2015, 13:26
9

Hej, som Jolerius skriver så är thingspeak troligen ett mycket enklare alternativ, förutsatt att man inte också vill övervaka och ha realtidsgrafer på övrig utrustning och nät hemma (se bifogade bilder).
zabbix1.jpg
zabbix2.jpg
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Zabbix låter lovande. Kan man installera det på en synology tro??

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

rumbLe wrote:Hej, som Jolerius skriver så är thingspeak troligen ett mycket enklare alternativ, förutsatt att man inte också vill övervaka och ha realtidsgrafer på övrig utrustning och nät hemma (se bifogade bilder).
Inte säker på att jag håller med dig i det där. Jag använder thingspeak.com till rätt mycket för min HC2 och jag har t.ex. realtidsgrafer, matlab koppling och en hel del till - och det är gratis och i molnet. Så jag delar nog inte riktigt ditt uttalande ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
rumbLe
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 03 Mar 2015, 13:26
9

Bamsefar wrote:
rumbLe wrote:Hej, som Jolerius skriver så är thingspeak troligen ett mycket enklare alternativ, förutsatt att man inte också vill övervaka och ha realtidsgrafer på övrig utrustning och nät hemma (se bifogade bilder).
Inte säker på att jag håller med dig i det där. Jag använder thingspeak.com till rätt mycket för min HC2 och jag har t.ex. realtidsgrafer, matlab koppling och en hel del till - och det är gratis och i molnet. Så jag delar nog inte riktigt ditt uttalande ;-)
Med "enklare alternativ" menade jag enklare att sätta upp, inte att thingspeak skulle vara mindre kompetent.
Zabbix är gratis men är ingen molntjänst utan kräver att man kör en egen server och det är inte helt enkelt att sätta upp samt det kräver en del pillande för att få till integrationen mot Fibaron.

Jag har testat både thingspeak och DomoCharts men i och med att jag också vill övervaka/monitorera mina routrar, bandbredd på Wan och wifi samt lite annan utrustning så fastnade jag för Zabbix som är väldigt kompetent för det syftet. Särskilt om man kör DD-Wrt då det redan finns Zabbix agenter inbyggt.
rumbLe
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 03 Mar 2015, 13:26
9

jolerius wrote:Zabbix låter lovande. Kan man installera det på en synology tro??

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Hej, jag är tveksam till att det går och om det då skulle vara ett bra alternativ.
Jag kör Zabbix på en virtuell server (Hyper-V), se http://www.zabbix.com/download.php för vilka andra alternativ som finns.

Utöver en Zabbix server så behövs även ett skript som hämtar datan från Fibaron och trycker in det i Zabbix.
Jag använder mig av wget för att hämta datan "JQ" för att bryta ut de värden som är intressanta och sedan zabbix_sender för att trycka in den i Zabbix. Jag kan försöka speca ner lite mer exakt vad du behöver göra men om du inte har för mycket fritid till övers så tycker jag att du till att börja med ska ge Bamsefars förslag (thingspeak) ett försök. Jag vill minnas att det finns en tråd om hur man gör den integrationen någonstans i det här forumet.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

rumbLe wrote:Jag har testat både thingspeak och DomoCharts men i och med att jag också vill övervaka/monitorera mina routrar, bandbredd på Wan och wifi samt lite annan utrustning så fastnade jag för Zabbix som är väldigt kompetent för det syftet. Särskilt om man kör DD-Wrt då det redan finns Zabbix agenter inbyggt.
Helt okej, vi har olika intressen. Dock jag har det du har i min thingspeak.com kanaler. Det är allt konsoliderat till just thingspeak. Jag ville inte ha beroende till en egen installation som skall underhållas, utan molnet duger gott till just detta.

Jag loggar uppetid, bandbredd, antal streams och en del annat mystiskt från min Asus router - nörderi kan vi kalla det.
Jag loggar motsvarande för min WHS2011 server (som antagligen blir en Win 2012 server snart men det vet jag inget om).

Poängen är att thingspeak må upplevas som en simpel produkt, men den klarar ofantligt mycket om man bara tänker till i nyttjandet - och man får presentationsgrafer med flera möjligheter att påverka t.ex. graf och tid. Ja det finns begränsningar (men det finns det i ALLA produkter) - och jag kan leva med dessa.

Det sagt, för ens egna kunskapsnivå kan det mycket väl vara intressant med en egen lösning i stil med Zabbix, men det förutsätter nästan att man är nörd och vill bredda sina kunskaper (och inte bara nyttja en funktionalitet).

Således, smaken är som baken - delad och det skall man komma ihåg. Det finns inget rätt eller fel, bara mer eller mindre (o)lämpliga lösningar.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply