Uppdatering fastnar

Post Reply
lasse@jagdahl.se
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 13 Mar 2016, 13:25
8

Hej

Har fått problem med senaste uppdateringen. Progressen har pågått i flera dagar men vill inte komma vidare.
När jag loggar in på webgränssnittet så är bifogad bild allt jag ser. Finns inget att klicka på för att avbryta.
HC2 gör fortfarande sitt jobb (tänder och släcker lampor på rätt tid) och via appen kan jag manuellt tända och släcka lampor.

Har försökt starta om i "Recovery Mode" med hjälp av "+" knappen. Lysdioderna vandrar då från vänster till höger men det slutar med att alla 8 lyser (har väntat mer än 10 minuter) och jag får ingen kontakt via webgränssnittet.

Någon som har haft liknande problem? Tips på hur jag kan avbryta och starta om uppdateringen?
Attachments
Image.png
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ta först ut Recoverystickan (USB-minnet) och starta sedan boxen.
Funkar detta och boxen startar korrekt, då har du problem med Recoverystickan.

Meddela mig hur det går så kanske vi kan fixa detta utan ett Polen-besök för din HC2.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
lasse@jagdahl.se
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 13 Mar 2016, 13:25
8

Har provat att starta om utan USB-pinnen men det gav ingen skillnad. Pinnen går bra att läsa i en PC och den är inte full. Problemet kvarstår att jag inte kommer in i webbgränssnittet.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Kanske dum hjälp men du går direkt mot controllerns IP adress? Jag hade samma problem ett tag till jag insåg att min browser defaultade "Upgrade" URLen och inte enbart IP adressen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
lasse@jagdahl.se
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 13 Mar 2016, 13:25
8

Bra idé men så är det inte här. Jag har uppdaterat webbläsaren flera gånger med Ctrl-F5 och får tillbaka samma bild hela tiden. SUrfar jag till HC2 IP-adress får jag fram en länk till 'main page' som leder vidare till bilden med Upgrade.

Recovery mode går inte igång och där får jag inget svar alls från HC2 via wbgränssnittet.

Dags att kontakta Fibaro support...
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om du skall kontakta supporten så kan du förbereda dig lite genom att ta en skärmdump (foto) av hur det ser ut när du startar din box.
Det gör du genom att koppla in en bildskärm direkt i din HC2 och starta sedan boxen igen.
Bildskärmsporten hittar du under en liten lucka som du får skruva bort.

Bifoga en bild av hur det ser ut när din box har startat och det inte händer något mer.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Timpalimpa
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 29 Jan 2016, 18:23
8

Jag skulle tipsa dig om att testa att gå in från en annan dator eller kanske rensa cache minnet på den datorn du har. Detta har hjälp mig ibland när det fastnat!
juttsk
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 09 Feb 2016, 11:54
8

Jag har samma problem!
Kommer inte in lokalt men kan logga in via home.fibaro.com utan problem.
Jag har testa följande utan framgång
- Olika browsrar (Chrome, Explorer, Firefox)
- Rensat all historik i browern inklusive cachen
- Startat om HC2:an med och utan backup-stickan.
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Hej vet inte om detta hjälper er men jag hade samma jag bytte lösenord sen har det funkat kanon för mig


Sent from my iPhone using Tapatalk
juttsk
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 09 Feb 2016, 11:54
8

Tyvärr hjälpte det inte att byta lösenord!
Detta meddelande visas innan man loggar in.

När man skriver in ip adressen så kommer man bara till
Bild 1
Bild 1
Sen händer inget mer. Om man klickar på "main page" så kommer man till
Bild 2
Bild 2
Som tur är så går det ju att logga in via "home.fibaro.com" och allt fungerar som det ska :evil:
juttsk
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 09 Feb 2016, 11:54
8

Så nu är problemet löst.

Supporten kopplade upp sig och fixade allt.
Tydligen blev uppgraderingen helt klar.

Fick detta när jag bad om att få veta felet.
Krzysztof Gumny 25 Mar 16

The update process was not complieted properly.
In this case, necessary is intervention from our side or recovery.

Please tell your friends to send a notification to the fibaro support or call us (http://www.fibaro.com/en/contact-us).

However I would like to mention that we notified our programmers about this issue in order to create solution.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Bra att det löste sig.
Hittade det här tipset nyligen, att tvinga fram en uppgradering. Den körde igång en uppdatering när jag testade.

http://Din_HC2_IP/services/startUpgrade.php
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
lasse@jagdahl.se
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 13 Mar 2016, 13:25
8

TAck för tipset med länken som tvingar fram en ny uppdatering. Det fick fart på min box också, utan att behöva ta hjälp av supporten.
Post Reply