Varning i "Notification center"

Post Reply
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Hej, är det någon som kan hjälpa mig med detta. Får felmeddelande "Number of instances of scene has been reduced due to exceeding limit." i "Notification center". Började sedan jag uppdaterade till 4.07, har 4st "Scene" som resulterar till samma varning, samtliga innehåller magnetkontakt eller rörelsecensor. Bifogar bilder på felmeddelandet samt hur "Blockscenen" ser ut.
Attachments
4.jpg
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Det där är något som Fibaro införde i just 4.070 - ett rent elände helt enkelt. Helt uppåt väggarna för att de inte kan göra en korrekt implementation i koden från början, så det gjorde en snabbis eller fuling då....

Jag bryr mig inte, men så kodar jag allt i LUA och hanterar det hela i koden istället. Men likväl är det tokfel konstruerat i senaste varianterna av firmware.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Ok, jag har förstått att det är problem med 4.07 och 4.08, men har jag gjort nått fel i min blockscen?

För systemet slutar att hantera tändning och släckning i scener som styr efter solens upp och nedgång efter några dagar, då får jag starta om skrotet så hoppar det igång igen:
Bamsefar wrote:Det där är något som Fibaro införde i just 4.070 - ett rent elände helt enkelt. Helt uppåt väggarna för att de inte kan göra en korrekt implementation i koden från början, så det gjorde en snabbis eller fuling då....

Jag bryr mig inte, men så kodar jag allt i LUA och hanterar det hela i koden istället. Men likväl är det tokfel konstruerat i senaste varianterna av firmware.
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ser bara en sak, och den borde verkligen inte påverka, och det är att du testar ytterdörren två gånger - borde räcka med en. Men det är inte svaret på varför det strular... Sorry.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Hej, nej det är två ytterdörrar, en i en intilliggande byggnad och en i huvudhuset, så dörrarna ligger i var sin sektion. Det framgår ju inte tydligt, men så är det. Suck, det är toktråkigt!!
Bamsefar wrote:Ser bara en sak, och den borde verkligen inte påverka, och det är att du testar ytterdörren två gånger - borde räcka med en. Men det är inte svaret på varför det strular... Sorry.
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Har även samma problem med denna scen, här har jag fuskat lite, för jag visste/vet inte hur jag skall lösa detta blockmässigt, men detta genererar exakt samma felmeddelande. Tilläggas skall att detta också fungerade innan uppgradering till 4.07-4.08
Attachments
6.jpg
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Höj Max running instances till 10 så blir det bättre ett tag.
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Hej, tack för tipset, jag hade redan lyckas googla lite, så jag höjde till "6", och vips så slutade det larma. Får man fråga (om du har koll) på vad parametern gör, spelar det roll om man har den på 10 eller?

SirMaggot wrote:Höj Max running instances till 10 så blir det bättre ett tag.
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Fibaro vill inte att ett och samma script eller blockscen skall köras i för många sessioner parallellt och samtidigt.
I ditt fall triggas scenen så fort någon öppnar någon av dörrarna. Har du för mycket spring i dörrarna så hinner scenerna inte avslutas innan nästa scen triggas.
Det är ju inga problem med scener som avslutas efter ett tag, men jag tror funktionen tillkom för att eliminera problem med felaktigt körda scener. Dvs. scener som omedvetet eller felaktigt konstruerade kunde sänka Zwave-motorn.

Du kan lugnt sätta upp parametern lagom mycket för att få stopp på notifieringarna. Jag har satt alla mina scener till 2. Får jag ändå larm försöker jag göra om scriptet så att notifieringarna upphör.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Hej, tack för infon, jag är ju inte så haj på LUA, så jag får nöja mig med blockscener, men din info hjälpte mig att förstå, så tack igen!. Kan detta vara problemet med att mina scener som tänder och släcker lampor med solens upp och nedgång slutar att fungera efter några dagar (och jag måste starta om systemet för att det skall fungera igen)?
RH_Dreambox wrote:Fibaro vill inte att ett och samma script eller blockscen skall köras i för många sessioner parallellt och samtidigt.
I ditt fall triggas scenen så fort någon öppnar någon av dörrarna. Har du för mycket spring i dörrarna så hinner scenerna inte avslutas innan nästa scen triggas.
Det är ju inga problem med scener som avslutas efter ett tag, men jag tror funktionen tillkom för att eliminera problem med felaktigt körda scener. Dvs. scener som omedvetet eller felaktigt konstruerade kunde sänka Zwave-motorn.

Du kan lugnt sätta upp parametern lagom mycket för att få stopp på notifieringarna. Jag har satt alla mina scener till 2. Får jag ändå larm försöker jag göra om scriptet så att notifieringarna upphör.
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om du bara kör blockscener och använder Sunset och Sunrise i dem så borde det inte bli några problem.
Men man skall aldrig säga aldrig...
Det kanske går att "strula till" även blockscener :-)
Fördelen med LUA-script är ju att man kan "bädda in" så mycket mer funktionalitet i ett enda script som du kanske behöver flera blockscener för att klara av.
Och kör man flera blockscener till en funktion så kan man ju ställa till det utan att man förstår varför.

Så sätt igång och plöj igenom Bamsefars LUA-kurser och upplev den underbara känslan av att kunna skapa egna fantastiska script :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Grejen är att jag har dessa scener med inställningen "sunset" och "sunrise", har haft dem sedan 4-5 månader tillbaka i tiden. Dessvärre slutar de nu funka efter några dagar, så jag tvingas starta om min HC2a. Det började i samband med att jag installerade 3 magnetbrytare och också uppgraderade till 4.08. Vid installationen av magnetbrytarna så gjorde jag några scener för skalskydd (starta siren om dörr öppnas och är larmad) och notifiering att vissa dörrar öppnas. Det gjorde också att det blev massa varningar i "Notification center". Alla varningar har nu försvunnit (tack för tips), men min fråga/fundering var, kan alla varningar gjort att HC2an slutar att köra vissa schemalagda scener?

Och, som sagt, får väl försöka ta kursen som "Bamsefar" har, har ju en gång i tiden programmerat lite "C", så det kanske går att få polletten att trilla ned :)
RH_Dreambox wrote:Om du bara kör blockscener och använder Sunset och Sunrise i dem så borde det inte bli några problem.
Men man skall aldrig säga aldrig...
Det kanske går att "strula till" även blockscener :-)
Fördelen med LUA-script är ju att man kan "bädda in" så mycket mer funktionalitet i ett enda script som du kanske behöver flera blockscener för att klara av.
Och kör man flera blockscener till en funktion så kan man ju ställa till det utan att man förstår varför.

Så sätt igång och plöj igenom Bamsefars LUA-kurser och upplev den underbara känslan av att kunna skapa egna fantastiska script :-)
Last edited by steffo on 30 Mar 2016, 10:35, edited 1 time in total.
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Vad jag vet så stoppar inte notifieringarna några scener. Jag har inte märkt några sådana tendenser.
Däremot verkar det som att scener som gör anrop till enhets-ID som inte längre finns, slutar fungera.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Har inga sådana fel i mina scener, får se nu om det rullar på när varningarna har upphört, annars får man väl fortsätta att leta. Tack igen för all hjälp!
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
Post Reply