Problem med väggpluggar...

Post Reply
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Jag har en HC2 sen 1,5 år tillbaka och har under tiden som gått provat lite olika externa brytare. Jag har fått en del problem på vägen:

Popp, funkade för dåligt, jag returnerade
Greenwave 6-pack, smälte ner(!) och elektroniken la av
Düwi IP44 har funkat tidigare men strular en hel del nu

Det enda som funkat stabilt är Fibaros FGWP (men dom finns ju inte att få tag på nu...). De andra pluggar ovan som jag haft problem med verkar inte säljas längre, vilket ju möjligen kan tyda på kvalitetsproblem?

Jag kör blockscener. Möjligen fick jag problem med flera Düwi IP44 i samband med 4.1.

Har jag bara haft otur eller är det så här det är?
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag har kört Zwave i ett par år nu och har bara haft ett hårdvaruproblem och det var på en wallplug från Fibaro.
Den stängde av sig när jag stog brevid sen ville den inte starta mera, men det är förvisso ett fel mer än alla år jag kört med 433mhz prylar.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Har haft fel på 2 st greenwave, 1 st Popp och 1 st Aeon 4in1 som jag kommer på nu.
Troligen är det nån/några till som gått sönder.

Popp:en satt utomhus över en vinter i regn och snö, den överlevde inte så länge.
men jag har en likadan till (fast av märke Duwi) som sitter på kattvinden i minusgrader, den är inne på vinter nr 2 utan problem.

Dörrsensorn inuti brevlådan är inne på vinter nr 3 nu utan problem.
Fredrik85
Medlem
Posts: 67
Joined: 24 Jan 2016, 17:05
8

Har en drös med Fibaros väggpluggar och alla har funkat fint.
Har även 4-5 Duwi IP44 brytare utomhus där en gick sönder förra vintern och fick en Popp IP44 istället som har lagt av nu.
Det hade varit kvalitetsproblem på både Duwi och Popp, och man väntar nu på en ny IP44 brytare som troligen skulle dyka upp efter årsskiftet.
/Mvh Fredrik

Fibaro HC2.
Mest saker från Fibaro, sen lite blandat av diverse märken.
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Tråden har några år på nacken men jag tycker att läget verkar oförändrat när det gäller POPP IP44 brytaren.
Jag har haft min i ett halvår och den har redan falerat. Problemet är att den totalt resettar sig själv och därmed tappar kontakten med kontrollern om man bryter strömmen till den, vilket sker om man tex flyttar den från ett uttag till ett annat.

Det är fortfarande så att den inte mäter verklig energiförbrukning vilket gör den ganska meningslös. Jag använder den till att mäta energiförbrukning på en avfuktare i ett källarutrymme. Avfuktaren går inte på konstant effekt när den är på så jag vill verkligen mäta verklig förbrukning och inte ett uppskattat värde (som jag dessutom måste bestämma själv).

Innan jag skaffade POPP-brytaren så hade jag en Fibaro Wall plug. Den funkade bra, mäter korrekt, men höll bara ett år ungefär.
Nu är jag tillbaka på en Fibaro wall plug igen och hoppas att den ska hålla längre denna gång. Det blir dålig "return on investment" om man måste köpa en ny plugg varje år. Man får många kilowattimmar för priset av en plugg.

Jag har min i ett ouppvärmt källarutrymme förresten. Temperaturen ligger på 9-17 grader under året så det ligger inom ramen för vad en Fibaro plugg skall klara av.

Min erfarenhet av Fibaro Wall Plug generellt är att dom är supersmidiga att använda och konfigurera, fungerar jättebra, är snygga dessutom, men håller inte så länge. Jag har förbrukat 4 st på 2 år. Svårt att säga vad som går sönder i dom, men dom går i all fall inte att slå på och av och mäter konstigt.
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Det jag kan säga om Fibaro's grejjer är att de inte riktigt verkar gilla låga laster. Jag har några olika Fibaro Wall Plugs som styr LED lister - en LED list drar inte så himla mycket kan jag säga, så det kanske är 2 watts förbrukning. Det gör att Fibaro Wall plug ger upp för eller senare. Lite samma sak med Fibaro's puckar i väggen så att säga, inbyggnads, de gillar inte heller lätta laster utan ger upp.... Vet inte om det är jag eller LED men något är det - jag har säkert förbrukat 10-tal enheter såhär långt...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Perjar wrote: 02 Apr 2020, 09:59 Tråden har några år på nacken men jag tycker att läget verkar oförändrat när det gäller POPP IP44 brytaren.
Jag har haft min i ett halvår och den har redan falerat. Problemet är att den totalt resettar sig själv och därmed tappar kontakten med kontrollern om man bryter strömmen till den, vilket sker om man tex flyttar den från ett uttag till ett annat.

Det är fortfarande så att den inte mäter verklig energiförbrukning vilket gör den ganska meningslös. Jag använder den till att mäta energiförbrukning på en avfuktare i ett källarutrymme. Avfuktaren går inte på konstant effekt när den är på så jag vill verkligen mäta verklig förbrukning och inte ett uppskattat värde (som jag dessutom måste bestämma själv).

Innan jag skaffade POPP-brytaren så hade jag en Fibaro Wall plug. Den funkade bra, mäter korrekt, men höll bara ett år ungefär.
Nu är jag tillbaka på en Fibaro wall plug igen och hoppas att den ska hålla längre denna gång. Det blir dålig "return on investment" om man måste köpa en ny plugg varje år. Man får många kilowattimmar för priset av en plugg.

Jag har min i ett ouppvärmt källarutrymme förresten. Temperaturen ligger på 9-17 grader under året så det ligger inom ramen för vad en Fibaro plugg skall klara av.

Min erfarenhet av Fibaro Wall Plug generellt är att dom är supersmidiga att använda och konfigurera, fungerar jättebra, är snygga dessutom, men håller inte så länge. Jag har förbrukat 4 st på 2 år. Svårt att säga vad som går sönder i dom, men dom går i all fall inte att slå på och av och mäter konstigt.
Det finns återförsäljare som har utökad garantitid på Fibaro pluggarna till två år. Har sparat mig väldigt mycket pengar.
Sen är min erfarenhet att pluggarna är olika bra i olika batcher. Jag har 3-4 från samma batch som givit upp medan jag har äldre från annan batch som fortfarande fungerar efter 5 år.
Gällande inbyggnads- puckarna har jag, peppar peppar, så här efter 5 år inte haft problem med en enda. Oboeroende av last.
atego
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 31 Oct 2015, 13:11
8

Alexndr och Bamsefar!

Har haft 10 st fibaropuckar för vägguttag 2 st har gett upp, tappar kontakt med HC2.

Vart köper ni era Fibaro grejer och har ni lyckats få nya på garantin?

jag köpte ett par på Netonet och de skulle skickas på rep och hittade inget fel skulle jag få betala, så slängde båda 2.. men känner detta är inte hållbart i längden.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har aldrig haft problem med mina Fibaro-pluggar. (har nu 16 st).
Om de inte hittade några fel på dem så var de kanske inte trasiga? Gick det att tända och släcka dem med knappen på pluggen?
Att göra en "factory reset" på en plugg som krånglar brukar hjälpa.

Jag har köpt mycket prylar från m.nu, och där har det inte varit några problem med garanti-ärenden, och jag tror även att Gröna Hus (som driver detta forum) löser garantiärenden bra.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

m.nu är normalt min inköpsplats också, eller om jag har bråttom (rätt ofta inser jag nu med backspegeln) Kjell&Co.

Jag fortsätter att avverka Fibaro Wall Plugs. Nu har jag två stycken som påstår att de slår av/på - men är konstant på båda två. Reset hjälper någon vecka...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har köpt från https://smart-telematik.se och Kjell&Co. Smart- telematik ger utökad garanti. Jag tycker både de återförsäljarna är bra att ha att göra med när det kommer till reklamationer.

Net On net ger jag inte mycket för efter en väldigt lång, otrevlig och trasslig process med en krånglande robot- gräsklippare.
Post Reply