Dörrsensorer som blir döda titt som tätt

Post Reply
petrho
Medlem
Posts: 81
Joined: 14 Jul 2013, 09:57
10

Har 2 st dörrsensorer som efter flytt (faktiskt nämare) börjat krånlga med att visas som döda. Väcker jag de så fungerar de kanske 1 dag eller så. Vad göra?
Bonden
Medlem
Posts: 43
Joined: 06 Nov 2013, 20:37
10

+1 Har samma problem
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har haft liknande och i mitt fall verkar det berott på dåliga batterier.
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Även jag har haft samma problem med en dörrsensor som hade 44% batteri kvar som dog någon gång per dag.
Löstes genom batteribyte, lite dåligt att batteriindikatorn inte stämmer med vad sensorn orkar med.
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Har haft samma problem i ett par månader.
Gäller dock bara Fibaros dörrsensorer, hur ser det ut för Er övriga, vad har ni för fabrikat som strular?
Angående batterier har jag bytt batterierna innan det började strula, borde inte vara batterifel hos mig.
Så länge man öppnar dörrarna ca en gång/dygn (ibland måste det vara tätare) så verkar de inte gå ned sig.
Last edited by steffo on 29 Jan 2018, 16:15, edited 1 time in total.
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

steffo wrote:Har haft samma problem i ett par månader.
Gäller dock bara Fibaros dörrsensorer, hor ser det ut för Er övriga, vad har ni för fabrikat som strular?
Angående batterier har jag bytt batterierna innan det började strula, borde inte vara batterifel hos mig.
Så länge man öppnar dörrarna ca en gång/dygn (ibland måste det vara tätare) så verkar de inte gå ned sig.
Har också en Fibaro dörrsensor som började larma för dåligt batteri för några veckor sedan och som då slutade fungera och har inte kommit igång igen trots jag testat med två olika fabrikat av nya batterier så frågan är om det är något lurt med senaste versionen av programvaran?
Nästa steg är att testa ominstallera den men det tar emot då det är meckigt att hitta/ändra alla scener där den ingår då den får nytt id.
För det finns väl fortfarande ingen funktion där man enkelt kan ersätta en enhet med en ny?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Earplugged wrote:För det finns väl fortfarande ingen funktion där man enkelt kan ersätta en enhet med en ny?
Nej och det skulle nog behöva till ganska stora förändringar för att det skall gå att få till över huvudtaget.
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Earplugged wrote:
steffo wrote:Har haft samma problem i ett par månader.
Gäller dock bara Fibaros dörrsensorer, hor ser det ut för Er övriga, vad har ni för fabrikat som strular?
Angående batterier har jag bytt batterierna innan det började strula, borde inte vara batterifel hos mig.
Så länge man öppnar dörrarna ca en gång/dygn (ibland måste det vara tätare) så verkar de inte gå ned sig.
Har också en Fibaro dörrsensor som började larma för dåligt batteri för några veckor sedan och som då slutade fungera och har inte kommit igång igen trots jag testat med två olika fabrikat av nya batterier så frågan är om det är något lurt med senaste versionen av programvaran?
Nästa steg är att testa ominstallera den men det tar emot då det är meckigt att hitta/ändra alla scener där den ingår då den får nytt id.
För det finns väl fortfarande ingen funktion där man enkelt kan ersätta en enhet med en ny?
Jag tror nog att det kan ha med programvaran att göra, tror jag fick problemen efter en uppdatering sen höst 2017.
Har hållt tummarna för att det skulle lösa sig med kommande uppdateringar, men det har det ju inte gjort.
Det konstiga är att när man väcker den "döda" noden så funkar det ju som det skall några timmar, dessutom minns den ju allt, typ när den blev överträdd senast.
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Har samma problem med en sensor och har tröttnat på att försöka åtgärda den. Fibaros d/w sensorer är generellt arbetskrävande.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Post Reply