NorthQ power reader

Post Reply
matshj
Ny medlem
Posts: 22
Joined: 18 Jan 2016, 15:44
8

Hej!

Efter att ha strulat med ett demo ex av HC2, så köpte jag till sist en ny HC2 som fungerar som den ska.
Nu håller jag på att lägga till min första device, en NorthQ power reader.
Jag har lyckats att lägga till den och den verkar leverara data som den ska.
Några frågor/funderingar:
1. Jag kan inte få upp något data från den under "Consumtion" fliken. Vad behöver jag göra för att få upp det?
2. Devices rapporterar visar förbrukad el, jag vill kunna se elförbrukningen just nu. Går det? Hur gör man?
3. säg att jag vill mäta förbrukningen sedan 1/1 men har data bara from i går. går det att uppdatera "startvärdet" på förbrukningen.
4. går det på något sätt att köra den så att den rapporterar in data i realtid till HC2? Alternativt hur konfigurerar jag den så att jag kommer så nära realtidsuppdatering utan att påverka prestandan på systemet i helhet allt för mycket
5. Får ibland meddelande för devicen att enheten är dead node eller liknande. Hur åtgärdar jag det?
Sedan har jag en liten undran. Ibland när jag sparar inställningar för power readern så verkar det som om datat inte sparas som det ska. Har testat med lite olika browsers och det verkar som om chrome och safari på IOS inte riktigt är kompis med HC2, men jag har inte testat tillräckligt för att vara helt säker på det. Är det någon som råkat liknande problem?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har själv ingen NortQ, men det finns en del att läsa om man söker.
Börja tex här. Visserligen ett annat system men ändå. Och läs o batteritid, eller du kanske kör med spänningsadapter?
Jag tror det står en hel del om denna produkt även på detta forum.

En annan sak att tänka på är att dina andra enheters förbrukning loggas två gånger med en NortQ.
Först loggas förbrukningen i enheterna till HC2. Sedan mäts samma förbrukning igen på elcentralen via NortQ.
Det finns tyvärr ingen funktion (ännu) i HC2 som kan subtrahera de enheter som mäter själva, utan det blir dubbel mätning.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
matshj
Ny medlem
Posts: 22
Joined: 18 Jan 2016, 15:44
8

Hej!

tack för svar.

Jag tror du missade att skicka med en länken.
jag har googlat runt lite, men jag har inte hittat svar på just det jag frågade om.
det jag har hittat är en test av NorthQ där man installerade den på en Vera.

jag kör med spänningsadapter så batteritiden är inte ett problem.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jo jag missade visst länken, jag ber om ursäkt för det men du hittade testen som jag tänkte på.
Det var främst det de skrev om batteritiden som jag tänkte på, med det problemet har ju inte du.

Beträffande din fråga så är det fler som undrar samma sak. Vad jag vet har inte Fibaro löst detta ännu.
https://forum.fibaro.com/index.php?/top ... ent-101361
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Luckie
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 02 Feb 2017, 22:53
7

Nu har jag inte en HC2 utan en Zipabox, så jag vet inte riktigt hur det ser ut i inställningarna.

För att sätta offset Zipaboxen till det värde som står på mätaren får du skriva in det tal som står på mätaren och gångrar det med impulse factor. Detta skrivs sedan in i Pulse count inställningen. om du inte har den så är det Register 9 med ett värde på 4 bytes.
Manualen hittar du här: http://northq.com/wp-content/uploads/20 ... ration.pdf

Däremot får jag inte upp nuvarande förbrukning.
Har du lyckts med detta på din HC2?
Snelleman
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 29 Nov 2016, 02:00
7

matshj wrote:Hej!
1. Jag kan inte få upp något data från den under "Consumtion" fliken. Vad behöver jag göra för att få upp det?
2. Devices rapporterar visar förbrukad el, jag vill kunna se elförbrukningen just nu. Går det? Hur gör man?
3. säg att jag vill mäta förbrukningen sedan 1/1 men har data bara from i går. går det att uppdatera "startvärdet" på förbrukningen.
4. går det på något sätt att köra den så att den rapporterar in data i realtid till HC2? Alternativt hur konfigurerar jag den så att jag kommer så nära realtidsuppdatering utan att påverka prestandan på systemet i helhet allt för mycket
5. Får ibland meddelande för devicen att enheten är dead node eller liknande. Hur åtgärdar jag det?
Sedan har jag en liten undran. Ibland när jag sparar inställningar för power readern så verkar det som om datat inte sparas som det ska. Har testat med lite olika browsers och det verkar som om chrome och safari på IOS inte riktigt är kompis med HC2, men jag har inte testat tillräckligt för att vara helt säker på det. Är det någon som råkat liknande problem?
1. Din NorthQ visar inte ett realtidsvärde. Den visar dig bara hur mycket elmätaren har räknat upp vid varje pollning.
2. Nej, det närmaste du kommer är en VD från Jompa68. Finns på Fibaros forum samt här också någonstans kanske.
3. Japp, parameter 9. Sätt önskat värde i kw och lägg till 000 efter värdet.
4. Nej, men jompa68's VD kan rapportera till andra webbtjänster enligt ett intervall som du anger i scriptet.
5. Antagligen en bättre placering närmare din HC2 eller annan nod.

Uppdatering av parametrar "fäster" inte alltid. för mig gäller det fler enheter än NorthQ. Bara att testa igen eller alternativt, flytta enheten närmare controllern.

/Snell
Post Reply