DSC larm integration

Post Reply
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Hej

Har ett utbyggt DSC PC1616 med extrakort samt en IP+GPRS/GSM modul (TL260GS). Det finns både trådbundna och trådlösa enheter i DSC larmet.

Provade idag att lägga in DSC larmet mot HC2 via Fibaros DSC plugin. Den läste direkt in alla zoner och partitioner. Men.... Det verkar inte som jag kan läsa via lua om en pir sensor ser mig (Alla PIR-sensorer är sladdanslutna).

Om man gör en simpel scen och har en liten loop med sleep samt printar ut "value" samt "lastBreached" från några zoner så ger det "0" oavsett och jag triggar en sensor. Nu är jag faktiskt inte expert på mitt eget DSC larm som installerats av en firma. Vad har jag missat eller missförstått? Varför för jag "0" jämt? Behöver jag konfa om något i DSC-larmet? Vad ? Hur? Eller fungerar inte min TL260GS trots att den läser in allt via pluginen? Eller fungerar detta bara när PIR-arna är "armed"?

Någon som vet?

/Peo
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Hmmm Har googlat lite...

Läste någon annanstans att man för Vera måste göra "arm" för att det skulle gå att se triggers från PIR:arna. Där jag läste det så stod också att "arm" bara var ett begrepp i Vera för att faktiskt plocka upp triggersignalerna från PIR:arna och inte ignorera dem. Kanske är det samma samma sak i Fibaro DSC-pluginen?

Om så är fallet så måste man klicka på arm på en partion och inte en specifik zone. Det finns inget val att göra "arm" per sektion. Så... Vågar jag klicka på "arm" på partition 1 i Fibaro DSC-pluginen (hela huset tror jag) utan att larmet slås på? Eller är "arm" bara något som sker lokalt i Fibaro och att det i DSC larmet inte ändrar någon inställning eller något status? Jag vill bara använda PIR:arna från DSC larmet i Fibaro scener och inte ändra ett skvatt i DSC. Helst alltså prata med DSC i "read only" läge.

Någon som har erfarenhet av detta?

/Peo
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

pos wrote:Hmmm Har googlat lite...

Läste någon annanstans att man för Vera måste göra "arm" för att det skulle gå att se triggers från PIR:arna. Där jag läste det så stod också att "arm" bara var ett begrepp i Vera för att faktiskt plocka upp triggersignalerna från PIR:arna och inte ignorera dem. Kanske är det samma samma sak i Fibaro DSC-pluginen?

Om så är fallet så måste man klicka på arm på en partion och inte en specifik zone. Det finns inget val att göra "arm" per sektion. Så... Vågar jag klicka på "arm" på partition 1 i Fibaro DSC-pluginen (hela huset tror jag) utan att larmet slås på? Eller är "arm" bara något som sker lokalt i Fibaro och att det i DSC larmet inte ändrar någon inställning eller något status? Jag vill bara använda PIR:arna från DSC larmet i Fibaro scener och inte ändra ett skvatt i DSC. Helst alltså prata med DSC i "read only" läge.

Någon som har erfarenhet av detta?

/Peo
Bra frågeställning, det är ju klart intressant att kunna utnyttja bef detektorer i Fibaro på något sätt. Har samma larm men ingen erfarenhet av TL260GS utan bara direktkopplat en Universal Binary Sensor till PGM. Hoppas någon har tips.


Skickat från min iPad med Tapatalk
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
sege
Medlem
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2014, 21:54
9

Jag har en helt annan brygga till mitt DSC-larm, Envisalink, men jag kan använda mina rörelsesensorer utan problem, utan att köra arm och dylikt.

Inte svar på din fråga men information. :)
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Hej


Har nu valt väg… Fortfarande oklart om mitt TL260G larmsändarkommunikationskort ska funka eller ej för detta syfte. Men jag har valt väg nu..

Först tänkte jag skaffa ett extra 8 portars PGM kort till DSC larmet och köra några fibaro binary sensors och sen programmera PGM utgångarna mot de olika sensorerna i larmet. Men då behöver jag köpa ett 8 portars PGM kort (iofs billigt) + 4 Fibaro binary sensors. Då larmet har en max output på 700mA så skulle (förutom att det blir dyrt) allt tillsammans (1xPGM8 + 4xbinary sensors) göra att strömuttaget med de tillbehör som sitter i bli lite på gränsen. Sen skulle jag vara lite begränsad ändå.

Så….

Det stod mellan att köpa:
DSC IT-100 RS-232 kort plus en ethernet till serial add-on.
eller
Envisalink 4

Efter lite research så ser jag nu att Envisalink och DSCs IT-100 har exakt samma API.
IT-100: http://cms.dsc.com/download.php?t=1&id=16238
Envisalink: http://forum.eyez-on.com/FORUM/download ... dcdb9b5d13

Pluginerna i Fibaro verkar vara anpassade för ovanstående och funkar säker då. Men de tänker jag inte använda. Och då API:et är samma så har jag beställt ett Envisalink 4. Då blir det både billigare samt färre produkter. Låt hoppas att jag inte får ångra att jag inte köpte IT-100 från DSC istället :)

Jag tänker skriva kod själv och sätta upp egna TCP koppel mot Envisalink via Lua så det blir bra :)

Den intresserade kan ju fråga mig hur det gick om någon vecka eller ett par.

/Peo
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Att köpa Envisalink var rätt väg :)


Som den intresserade kanske sett i andra post så har jag skrivit klart ett program som integrerar DSC larmet med Fibaro HC2 med mer funktionalitet är den kassa plugin som medföljer Fibaro.

Peo
Post Reply