Ny antenn?

Post Reply
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Någon som har erfarenheter av att byta antenn på sin HC2/HCL?

Bra/dåligt/ingen skillnad?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Att byta till en likadan antenn gör ingen skillnad, såvida inte befintlig antenn är defekt.
Byter man till en antenn som på bilden så bör det göra märkbar skillnad.
Attachments
Antenn med jordplan
Antenn med jordplan
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jo precis! Men tänkte mest då det är 2-vägs kommunikation. Om jag byter antenn på hc2, om då inte enhetens antenn når tillbaka hjälper det väl inte? Eller tänker jag fel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om den sändande enheten har en svag signal så borde mottagaren med denna antenn snappa upp signalen bättre än om den hade en standardantenn.
Det omvända är att den utsända signalen med denna antenn blir lite starkare och når då bättre fram till den andra mottagaren.

Den ena av mina HC2 (med standardantenn) klarar att prata med en väggplugg som sitter säkert 30 m bort i ett litet växthus. Då har signalen gått igenom två, kanske tre innerväggar av gips och en yttervägg (tegel). Efter att ha placerat pluggen på ca 1,5 m höjd så kommunicerar de fint.
Hur ser det ut hos dig? Har du svårlösta kommunikationsproblem?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Har en hcl i sovrummet ca 10m från garaget. Genom 2 ytterväggar. Mina Fibaro enheter funkar väl men mitt idlock i förrådsdörren tappar ibland kontakten. Kanske skall ta bort och lägga in den igen då jag flyttat på min hcl något efter att jag la in den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om låset är rätt konfigurerat så tror jag inte det hjälper att lägga till det på nytt.
Däremot är det ju rätt mycket metall i låset som kanske dämpar signalen.
Då kan det kanske hjälpa att flytta runt din HCL till olika platser för att se om du får en bättre signal.
Tyvärr har ju inte Fibaro någon monitor som visar problem med signalen eller låg signalstyrka. Man kan få en optisk "signalstyrka" på deras wallplug, men det hjälper ju inte här.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Varför skall ny flytta huvudenheten? Är inte hela grejen med Zwave att enheterna bygger upp ett nätverk? Har ni bara en huvudenheten och en Zwave enhet eller vad har jag missat?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag har ca 36 enheter kopplat till min hc2 och ytterligare 6 enheter till min hcl. De enheter som är kopplade till min hcl är i garaget och då jag saknar bredband där satt den i sovrummet ca 5m från garaget. Trots att det är ganska nära men ändå genom sovrumsfönstret och genom garagevägg så tappar jag ibland mitt idlock lås som sitter i förrådsdörren. Därav min fråga runt antenn.
Tittar nu istället på att dra ut fiber i garaget för att göra det helt säkert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WodzuSE
Medlem
Posts: 26
Joined: 11 Apr 2016, 01:45
7

Den här https://www.m.nu/tillbehor/antenn-868mh ... l-gp-868-2 antenn kan jag rekommendera.
Min HC2 har ofta tappat signalen från brevlådan som ligger ca 50m från huset samt en utelampan på sidan av huset men efter jag har kopplat och monterat antennen på ytterväggen så försvann alla problem med styrning av alla grejer som ligger en bit från huset. Har till och med garage som ligger i ett annat byggnad med portstyrning och några olika sensorer som fungerar utan bekymmer.
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

WodzuSE wrote:Den här https://www.m.nu/tillbehor/antenn-868mh ... l-gp-868-2 antenn kan jag rekommendera.
Min HC2 har ofta tappat signalen från brevlådan som ligger ca 50m från huset samt en utelampan på sidan av huset men efter jag har kopplat och monterat antennen på ytterväggen så försvann alla problem med styrning av alla grejer som ligger en bit från huset. Har till och med garage som ligger i ett annat byggnad med portstyrning och några olika sensorer som fungerar utan bekymmer.
Intressant, den kanske man skulle prova på taket för att få bättre täckning allmänt, och även få med byggnader på tomten utan att krångla med en extra HCL.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Stefan
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 03 Feb 2014, 19:11
10

Hej
Tack för tipset. Den antenn som rekommenderades gjorde verkligen susen i ett stenhus på tre våningar. Fungerar även 50 m ut på gården. Hoppas att man dock inte blir "självlysande"
Stefan
Post Reply