Version 4.120

Post Reply
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Version 4.120

This update features migration process from version 3.600, reconfiguring every device, adjusting them for changes which took place in the system. This will assure a possibly smooth transition and continuous operation, allowing each device to work with old settings until reconfiguration is done. Please, refer to the message that appears in the interface and Notification Center for further instructions after finishing upgrade.

Important!
Updating from version 3.600 may take up to 30 minutes. Do not restart controller during update process.

Resolved issues:
- Firmware Update section is hidden from the devices configuration.
- Weather plugins force the data refresh.
- Incorrect redirect after an update.
- It is not possible to create scene with weather or weather plugins as a condition.
- Information about the status change of some devices (e.g. Wall Plug) are not displayed in the event panel.
- Devices with unticked "Show measurement of energy consumption" option are counted in the global power measurement.
- You cannot edit the location points in the location panel.
- Central Scene Events are sent twice.
- Sending an unsupported action to a device can cause a crash of the Z-Wave service.
- Heating and cooling panels don't work with FGWP102 as an actor.
- Problem with LUA code execution in virtual devices.
- Lack of wind unit in API.
- Z-Wave network reset doesn't delete device notifications.
- Mobile devices containing Polish special characters in names are wrongly displayed.
- Update hangs up.
- Scale for power consumption is not displayed for RGBW.
- Dashboard always displays sunday.
- #0002626 deselecting notification of a low battery.
- Weather can't be used as a condition in block scenes.
- #0004014 Manual and holiday time rounds temperature sent to devices.
- Unification of time display in the web interface.
- Minor graphic fixes.

New devices support:
- Eurotronics Comet Z.
- Eurotronics Stella Z.
- Philio Technology Corp Multisensor PST02.
- Philio Technology Corp PAN06.
- Domitech LLC Smart LED Retrofit Kit ZE27EU.

Other improvements:
- Fibaro Keyfob - the ability to use key sequences for executing the action in system. The ability to block device with key and unblock it with key sequence.
- Magic scenes for devices which use Scene Controller or Scene Activation - the ability to add scenes in the configuration of device supporting Central Scene or Scene Activation. Devices already existing in Home Center require soft reconfiguration, after reconfiguration you will have new configuration options.
- Verification of available space in the system - available space is checked before the software update. In case of insufficient space update will not start. The view of system update is now similar to configuration Wizard.
- Remote support on demand - feature is default off, in LAN settings tab you can grant possibility to enable remote connection for Fibaro Support.
- Functionality of temperature measurments export (CSV file) in temperature panel.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Uppdaterat båda maskinerna helt utan problem och allt snurrar på som förväntat.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Här verkar det också fungera..... utan problem
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Uppdateringen går fint men mitt problem att starta alla scener funkar inte, 4 omstarter behövdes sen gick den igång,
har haft detta ärende hos fibaro länge nu och sista svaret gillade jag inte...
Detta fick jag 15 mars, sen har jag inte hört nå mera :(
Hello,

Your issue is a complex one.
Your can close ports at the moment.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

Samma här, gick smärtfritt.

Bra att dom fixat så man verkligen kan stänga av "Visa energiförbrukning" så man slipper få summeringen när man har mätning på inkommande el.

Dock såg jag att mina Key Fobs hade fått lite annorlunda inställningar. Inställningen för knapparna är borta. Vet inte om det kom i samband med uppdateringen eller innan.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Bra att dom fixat så man verkligen kan stänga av "Visa energiförbrukning" så man slipper få summeringen när man har mätning på inkommande el.
Den möjligheten har väl alltid funnits?
Eller finns det ännu ett ställe att stänga av energivisningen för en enhet??
Attachments
Stäng av visning.PNG
Stäng av visning.PNG (6.44 KiB) Viewed 13792 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

RH_Dreambox wrote:
Bra att dom fixat så man verkligen kan stänga av "Visa energiförbrukning" så man slipper få summeringen när man har mätning på inkommande el.
Den möjligheten har väl alltid funnits?
Eller finns det ännu ett ställe att stänga av energivisningen för en enhet??
Trots att du stängt av den tidigare så har gränssnittet summerat dem i alla fall. Nu görs inte det längre. Tittar man i t.ex. energipanelen så visas bara de enheter du vill se förbrukning på.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

OK, tack för info. Det hade jag inte kollat på.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

Min verkar låst sig. Stått "please wait starting services" I 3h nu :( testade starta om den genom dra ut sladden. Ingen skillnad. Tips?
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Kör en återställning och ladda in en av dina backups.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

återställde till 4.100 men den var 1månad gammal så missade ett script tyvärr men det är ganska enkelt fixat.

tack ändå
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

återställde till 4.100 men den var 1månad gammal så missade ett script tyvärr men det är ganska enkelt fixat.
Men gjordes det inte en automatisk backup när du försökte uppdatera?
Eller låste den sig innan uppdateringen ens börjat?
EDIT:
Så nu att du skrev återställde till 4.100! Den versionen ligger väl inte kvar som en uppdatering?
Eller menar du att du bara har gjort en restore av en backup och inte en fabriksåterställning?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

RH_Dreambox wrote:OK, tack för info. Det hade jag inte kollat på.
Kvarstår gör det väl ändå att ha koll på både huvudmätning och delmätning?
Dvs kunna indikera en "clamp" som huvudmätning och att de övriga bara är en delmängd av detta?

Vill kunna ha mätning på alla enheter men vill inte att huvudmätning skall summeras med delmängder.

Kristian
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

igår testade jag igen att uppdatera, jag gjorde en manuell backup först sen körde jag. och denna gången gick allt igenom perfekt.
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
7

KristianO wrote:
RH_Dreambox wrote:OK, tack för info. Det hade jag inte kollat på.
Kvarstår gör det väl ändå att ha koll på både huvudmätning och delmätning?
Dvs kunna indikera en "clamp" som huvudmätning och att de övriga bara är en delmängd av detta?

Vill kunna ha mätning på alla enheter men vill inte att huvudmätning skall summeras med delmängder.

Kristian
Exakt, det vore det absolut bästa. Fibaro for tablets, visar tyärr fel fortfarande. Visar bara enheter (exklusive huvudmätaren) och inte total förbrukning.


EDIT: Eller nu blev jag osäker på om det kan bero på att mina plattor inte har behörighet till huvudmätaren!? Måste undersökas.
Post Reply